آیا سازمان فضایی چین همکار بعدی اروپایی‌ها خواهد بود؟

سازمان فضایی اروپا(ESA- European Space Agency) در حال حاضر به طور منظم فضانوردانی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد، اما خود ناو کیهانی با قابلیت حمل انسان را ندارد به همین دلیل فعالیت‌های فضایی سرنشین‌دار این سازمان به همراهی با روسیه و آمریکا در چارچوب سفینه سایوز و ایستگاه فضایی بین‌المللی خلاصه می‌شود.

موبنا – ظاهرا سازمان فضایی اروپا تصمیم گرفته پا را فراتر بگذارد و محدودیت فعلی را با انجام همکاری هایی با چین از بین ببرد و چنین به نظر می‌رسد که گام‌های عملی این همکاری با اعزام چند فضانورد و انجام تمرین های مشترک با کیهان نوردان چینی برداشته شده است زیرا براساس عکس‌های منتشر شده توسط منابع خبری چین در حال حاضر حداقل دو  فضانورد آژانس فضایی اروپا به نام‌های ماتیاس ماورر(Matthias Maurer) و سامانتا کریستو فورتی(Samantha Cristoforetti) با فضانوردان چینی در حال تمرین و آموزش هستند.

حتی در برخی خبرگزاری‌های غیر رسمی چین صحبت از آن است که  ماتیاس ماورر در حال آماده شدن برای سفر احتمالی به ایستگاه فضایی چینی است.

آیا سازمان فضایی چین همکار بعدی اروپایی‌ها خواهد بود؟

ماورر طی مصاحبه‌ای گفته است: “اروپا هیچ سفینه‌ای برای پروازهای فضایی سرنشین‌دار مناسب ندارد، بنابراین ما همیشه باید منتظر دعوت از سوی کشوری دیگر باشیم. در حال حاضر ما مجبوریم تنها از ناو کیهانی سایوز استفاده کنیم اما در آینده ممکن است به ایستگاه فضایی چینی پرواز کنیم و البته در این صورت باید زبان چینی‌ها را یاد بگیریم.”

ماورر و همکارش سامانتا کریستوفورتی از چندی قبل برای تمرین‌های مشترک با فضانوردان چینی به استان شاندونگ چین رفتند تا در آموزش فرود اضطراری در آب با آنان همراه شوند. فضانورد ESA ماتیاس ماورر با همتایان چینی خود, لیو بومینگ(Liu Boming) و یه گوانفو(Ye Guangfu) در این تمرین‌ها شرکت داشتند.

آیا سازمان فضایی چین همکار بعدی اروپایی‌ها خواهد بود؟

این تمرین‌ها بخشی از همکاری فزاینده بین دفتر مهندسی  پروازهای فضایی سرنشین‌دار چین(CMSE- China Manned Space Engineering Office)  و سازمان فضایی اروپا در زمینه پروازهای سرنشین‌دار است که می‌تواند یک روز به ماموریت مشترک فضانوردان اروپایی و چینی‌ها به ایستگاه فضایی چین منجر شود.

انتظار می‌رود استقرار تیانه(Tianhe)-به معنای هماهنگی آسمان‌ها- نسل دوم ایستگاه فضایی چین در حدود سال ۲۰۲۰ با پرتاب بخش مرکزی آن آغاز و تا حدود ۲۰۲۲ با اضافه شدن دو بخش ویتیان(Wentian) ) – به معنای جستجوی آسمان – و منگ‌تیان(Mengtian)- به معنی رویاهای آسمان- تکمیل شود.

آیا سازمان فضایی چین همکار بعدی اروپایی‌ها خواهد بود؟

آیا سازمان فضایی چین همکار بعدی اروپایی‌ها خواهد بود؟

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا