فیروزآبادی هم حریف هاتگرام و تلگرام طلایی نشد

با وجود اظهارات صریح و اتمام حجت تصمیم‌گیران حاکمیتی برای مسدود شدن دسترسی هاتگرام و تلگرام طلایی به تلگرام، اما شرکت دانش‌بنیان توسعه دهنده این دو بستر حاضر به تبعیت نشد و همچنان فیلترینگ کشور به شکل ناعادلانه و البته قانونی! دور زده می‌شود.

موبنا – در حالیکه فعالیت بدون فیلتر نسخه‌های فارسی تلگرام از جمله “هاتگرام” و “تلگرام طلایی” که حکم فیلترشکن را برای پیام‌رسان “تلگرام” دارند باید براساس اظهارات قبلی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیمه شهریور ماه جاری مسدود می‌شد اما اظهارات مدیر عامل پیام‌رسان “آی‌گپ” به تحقق پیوست.
در حالیکه در رفتاری کاملا متناقض و ناعادلانه، دولت و حاکمیت زمینه دسترسی کاربران هاتگرام و تلگرام طلایی را به تلگرام فراهم آورده است و مدیران پیام‌رسان‌های داخلی معتقدند که با این کار در حق آنها اجحاف شده است اما باز هم برای دسترسی هاتگرام و تلگرام طلایی به “تلگرام” زمان خریداری شد تا کاربران این دو برنامه خیلی راحت فیلترینگ تلگرام را به شکل قانونی دور بزنند! اما کسانی که از این دو بستر استفاده نمی‌کنند همچنان قادر به دستیابی تلگرام نباشند.
از زمانیکه حاکمیت تصمیم به فیلتر پیام‌رسان تلگرام گرفت، برای بسیاری از کاربران این بستر سوال ایجاد شد که چطور هاتگرام و تلگرام طلایی همچنان امکان دسترسی به تلگرام را دارند و بدون هیچ فیلترشکنی می‌توان با استفاده از آنها به تلگرام دسترسی داشت؟!
در لینک زیر می‌توانید اقدامات یک شرکت دانش‌بنیان برای تولید فیلترشکن داخلی را مشاهده کرده و از فرآیند توسعه هاتگرام و تلگرام طلایی در کشور مطلع شوید که البته با مطالعه این گزارش سوالات بیشتری به ذهنتان متبادر می‌شود که چرا این دو بستر بر خلاف تمامی شعارهای دولت و حاکمیت برای شکست انحصار تلگرام و رونق پیام‌رسان‌های بومی باید همچنان فعال باشند؟! برخی از کابران هم در کامنت‌هایی نسبت به فعالیت‌های این دو بستر و حریم خصوصی‌شان ابراز نگرانی و ترس کرده‌اند که نمود آنها در کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به وضوح مشخص است.

بیشتر بخوانید: تولید فیلترشکن با حمایت دولت دوازدهم!/ شرکت دانش‌بنیان در خدمت تلگرام

با توجه به اینکه زمزمه‌های بسته شدن این دو بستر در خرداد ماه سال جاری به گوش می‌رسید اما ظاهرا در توافقات پشت پرده امکان دسترسی آنها به پیام‌رسان تلگرام تمدید شد، نگاه کاربران فضای مجازی به تحقق وعده دوم برای مقابله با این رفتار در تناقض با سیاست‌های کلان و شعارهای دولت است.
ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز بعد از آن (مرداد ماه) امسال خبر از آخرین مهلت برای فعالیت بدون فیلتر نسخه‌های فارسی تلگرام داد و گفت: آخرین مهلتی که به هاتگرام و تلگرام طلایی داده‌ایم ۱۵ شهریور ماه است.
اما پیش از فرارسیدن این زمان، یکی از مدیران پیام‌رسان‌های داخلی طی سلسله توییت‌هایی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری کلان برای خرید سرور و اجاره دیتاسنتر اختصاصی برای ایجاد آمادگی در زمان فیلتر دسترسی هاتگرام و طلاگرام به تلگرام انجام داده‌ایم اما «الآن می‌گویند که رئیس قوه قضائیه می‌گوید آنها را نبندید و به آنها وقت بدهید.»
در حالیکه هنوز مرجع تمدید زمان برای فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی مشخص نیست و بعید هم هست به این سرعت مشخص شود! اما گفته‌های مدیر آی‌گپ به تحقق پیوست و اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی راه به جایی نبرد.
بنابراین طبیعی است که همچنان کاربران تلگرام طلایی و هاتگرام می‌توانند از دستاورد شرکت دانش‌بنیان «سرزمین راهکار هوشمند» برای دور زدن فیلترینگ کشور استفاده کنند؛ آنطور که شنیده می‌شود ظاهرا دسترسی این دو بستر به تلگرام تا نیمه آذر ماه تمدید شده است که البته ممکن است در آن زمان هم فرد یا بخشی پیدا شود که از اعتبار خود خرج کرده و برای این دو بستر دانش‌بنیان! زمان بخرند.
به گزارش تسنیم در حالیکه اظهارات فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی راه به جایی نبرد، عبدالصمد خرم‌آبادی؛ معاون قضایی دادستان کل در صفحه سروش خود نوشت:
«با توجه به وعده رئیس مرکز ملی فضای مجازی دائر بر قطع ارتباط تلگرام با “هاتگرام و تلگرام طلایی” تا ۱۵ شهریور و عملی نشدن به این وعده، تعداد زیادی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی سوالات و انتقادات زیادی درباره علت تمدید مهلت فعالیت دو فیلترشکن مذکور مطرح کرده و نظر اینجانب را جویا شده‌اند.
• با توجه به اینکه در دستور قضایی فیلتر تلگرام صراحتا قید شده است: «اعمال مسدودسازی تلگرام باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم‌افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد» لذا فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی بوده و ناقضان دستور قضایی مستوجب مجازات ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هستند.
• یکی از اهداف فیلتر تلگرام، پیشگیری از وقوع جرم از طریق مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی و جایگزینی آنها بجای تلگرام بوده است بنابراین تمدید مهلت فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام در واقع به تمسخر گرفتن دستور قضایی فیلتر تلگرام بوده و اقدامی برای تضعیف و نهایتا نابودی پیام‌رسان‌های داخلی و دادن تنفس مصنوعی برای ادامه حیات تلگرام در فضای مجازی کشور است.
• ممکن است گفته شود که در این موقعیت که دشمن جنگ اقتصادی تمام عیاری را علیه امت انقلابی و نظام جمهوری اسلامی برپا کرده است، جای پرداختن به این مسائل نیست؛ ولی با عنایت به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند «در کنار جنگ اقتصادی ، یک جنگ مهم رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز در جریان است که بیشتر اوقات از آن غفلت می‌شود» وبا توجه به اینکه تلگرام یکی از مهمترین ابزارهای جنگ رسانه‌ای دشمن است، تمدید مهلت فعالیت غیرقانونی نسخه‌های فارسی تلگرام در این موقعیت جای تأمل دارد.‌
• اخبار واصله حاکی از آن است که اخیرا تلگرام ضمن راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت، مدیران ایرانی برخی از کانال‌های پر بازدید را به کشور امارات فراخوانده و با آنها هماهنگی‌هایی را درباره استفاده و توزیع پول مجازی تلگرام (موسوم به گرام) بعمل آورده است؛ با این وصف ادامه فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام، خواسته یا ناخواسته، کمک به جنگ اقتصادی دشمن و هموار کردن راه خروج سرمایه و ارز و دخالت بیگانگان در امور اقتصادی کشور است.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا