فالوور بخریم یا خیر!؟

با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف، برخی ممکن است به خرید فالوورهای مجازی متوسل شوند، اما چرا؟

موبنا – این روزها و با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای مختلف، یکی از راه‌های تبلیغات حضور در این شبکه‌ها و ارتباط با کاربران آن‌هاست. از طرفی با توجه به تاثیرگذاری حساب‌ها و کانال‌های پرمخاطب، ممکن است توجه کاربران بیش‌تر معطوف به اکانت‌هایی شود که فالوورهای زیادی دارند، به همین دلیل شاید برخی به دنبال راه‌هایی در جهت افزایش فالوور (دنبال‌کننده) باشند و حتی از تلاش برای به دست آوردن فالوورهای مجازی هم غافل نشوند.
احتمالاً با تبلیغاتی از قبیل «۵۰۰ فالوور فقط ۴ دلار»، «خرید فالوورهای صددرصد واقعی»، «خرید فوری فالوور» و موارد مشابه برخورد کرده‌اید. اگر صاحب کسب‌وکار باشید یا از شخصیت‌های تاثیرگذار، این نوع تبلیغات می‌تواند برای شما وسوسه‌انگیز باشد. همچنین نوع مشابهی از این تبلیغات هستند که «لایک» می‌فروشند. در صورتی که بنا به گزارش وب‌سایت پلیس فتا، خرید لایک و فالوور در بلندمدت بی‌فایده است و جایگاه حساب کاربری را به‌خطر می‌اندازد و خرید فالوور بدلیل راحتی تشخیص اصل از بدل آن و عدم امکان هرگونه بهره‌برداری، هیچ توجیه عقلانی ندارد.
بطور کلی سه دلیل اصلی برای استفاده از اینستاگرام وجود دارد: ایجاد ارتباط با دوستان و خانواده و اطلاع از وضعیت ایشان که در این صورت هیچ نیازی به خرید و افزایش تعداد فالوورها احساس نمی‌شود، زیرا این فالوورهای مجازی شناختی از شما ندارند، درنتیجه علاقه‌ای به محتوای تولید و اشتراکی شما نیز نخواهند داشت. دوم، ایجاد بازاریابـی و کسب وکار که البته فروش خدمات و محصولات به فالوور بَدَل (مجازی) غیرممکن است. سوم ایجاد تأثیر که تأثیرگذاری بر فالوور بدل نه تنها غیرممکن است بلکه موجب خدشه‌دار شدن اعتبار اکانت شما نیز می‌شود.
از طرفی فالوورهای بدل ویژگی‌های منفی هم دارند، از جمله اینکه با شما تعامل دو جانبه ندارند، در مقایسه با فالوورهای اصلی، با اهداف شما سنخیتی ندارند، گاهی نظراتی نامناسب و نامتناسب با موضوع درج می‌کنند، تبلیغات ناخواسته با خود به همراه دارند، توسط اینستاگرام شناسایی و مسدود می‌شوند، برخلاف سیاست‌ها و قوانین اینستاگرام فروخته می‌شوند، به اعتبار کاربران تاثیرگذار اینستاگرام صدمه می‌زنند و موجب کسب درآمد نمی‌شوند.

فالوور بدل با شما تعامل ندارد

بی‌شک ارتباط با فالوور بدل ممکن نیست زیرا این اکانت‌ها توسط بات (ربات) اداره می‌شوند. بهترین ارتباط حاصل از فالوئرهای بدل، دریافت نظراتی مانند «چه پست خوبی!» خواهد بود. برخورداری از بازخورد فالوورها، بویژه برای صاحبان صفحات تاثیرگذار، دارای اهمیت فراوانی است. تمامی نام‌های معتبر تجاری، قبل از شروع هرگونه همکاری بعنوان اسپانسر، اعتبار اشخاص تاثیرگذار را راستی‌آزمایی می‌کنند. تنها هدف کاربران تاثیرگذار اینستاگرام، تعامل دوطرفه جهت تأثیر بر رفتار فالوورها است و پرواضح است این مهم با داشتن فالوورهای بدل، شدنی نیست.
همچنین اگر خودتان از نام‌های معتبر تجاری باشید، حداقل انتظارتان از فالوورها، جدا از لایک و اشتراک‌گذاری، تنها مشاهده محتوای شماست و با وجود فالوورهای بدل، جای هیچ‌گونه توقعی باقی نمی‌ماند. از نشانه‌های اکانت‌های بدل می‌توان به فقدان یا تعداد کم تصاویر پروفایل و هوش ارتباطی ضعیف با کاربران دیگر اشاره کرد. همچنین اکانت‌های بدل بیش از آنکه فالوور داشته باشند، دیگران را فالو (دنبال) می‌کنند. البته برخی سازندگان حساب‌های بدل، حتی به قانون رایج «تقابل» یا فالوبک در اینستاگرام موقتاً تمکین کرده اما پس از مدتی بصورت خودکار دنبال کردن هزاران فالوور خود را متوقف می‌کنند.

فعالیت غیرعادی فالوورهای بدل

تشخیص اکانت‌های غیرفعال از فعال کار دشواری نیست. اغلب حساب‌های کاربری اصل درصد ارتباط مشابهی دارند. بررسی تحلیلی دو میلیون حساب کاربری اینستاگرام توسط شرکت آماری Markerly، نشان می‌دهد میزان ارتباط کاربران تاثیرگذار با فالوورهای خود، در حساب‌های با بیش از ۱۰۰۰ فالوور، هشت درصد، از ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار فالوور، چهار درصد، از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالوور، ۲.۴ درصد، از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون فالوور، ۱.۸ درصد و بیش از یک میلیون فالوور، ۱.۷ درصد است.
بنابراین درصورت وجود تفاوت معنادار با متوسط میزان مذکور در میزان ارتباط، اصالت اکانت زیر سؤال می‌رود؛ به‌خصوص اگر ارتباط بین کاربر و فالوورهایش بیش از متوسط تعیین شده باشد. از طرفی با وجود اینکه برخی اکانت‌های اصل در چرخه درج نظر و اشتراک یکدیگر قرار گرفته‌اند و به‌ظاهر عملکرد بهتری از اکانت‌های بدل دارند، با این حال جهت جلب توجه اسپانسر ارزش بسیار پایینی دارند. همچنین خرید «لایک» و وجود «تعداد لایک بالا به نسبت نظرات» منجر به خروج از میزان معین سطح ارتباط و در نتیجه باعث از بین رفتن اصالت اکانت می‌شود.

فالوورهای پولی نظرات نامناسب و تبلیغـات ناخواسته درج می‌کنند

خریداران از جانب فالوورهای بدل خود، اغلب نظراتی به زبان‌های دیگر دریافت کرده و به‌دلیل عدم آگاهی از زبان این نظرات، ممکن است با تبلیغات غیراخلاقی یا سیاسی سروکار داشته باشند. یک روش شایع حساب‌های رباتیک، درج انبوه نظرات بی‌ربط با محتوای شما است. بعید نیست در قسمت نظرات یک پست در قالب آگهی ترحیم، با جملاتی همچون «خیلی خوب بود» یا «لذت بردم» مواجه شوید.
همچنین برخی فالوورها صرفاً به منظور بمباران تبلیغاتی ساخته و فروخته می‌شوند. اگر در خرید خود از شماره تلفن، آدرس ایمیل یا منزل استفاده کرده باشید، از حجم انبوه تبلیغات ناخواسته در امان نخواهید بود. بطور کلی بهترین فرصت برای اسپمر- مبلغین مزاحم، تبلیغات‌پراکنی از طریق اکانت شما و برای فالوورهای اصلی شماست. به همین دلیل، انصراف برخی فالوورهای اصلی شما با مشاهده تبلیغات ناخواسته متصور است.

فالوورهای بدل شناسایی و حذف می‌شوند

اینستاگرام در پی ارائه تجربه‌ای لذت‌بخش برای اعضا بوده و از این رو در شناسایی و حذف اکانت‌های خاطی هیچ‌گونه اغماضی نمی‌کند. کارشناسان فنی اینستاگرام در تشخیص و تعلیق اکانت‌های بدل از مهارت و از تخصص بالایی برخوردار هستند. شاید خرید فالوور به مبلغ خرد به‌ظاهر مقرون به‌صرفه باشد، اما اینستاگرام با حذف بلافاصله فالوورها پس از خرید، قطعاً شما را پشیمان خواهد کرد.
همچنین اینستاگرام افراد را اکیداً از خرید و فروش فالوور برحذر ساخته است. فالوورهای بدل نه تنها حذف می‌شوند بلکه سایر حساب‌های مرتبط با چنین اکانت‌هایی نیز تعلیق شده و چنانچه حساب شما تعلیق شود، اعتبارتان نیز خدشه‌دار می‌شود. اینستاگرام شاید برای دفعه نخست به تذکر اکتفا کند اما در صورت تکرار، شاید اکانت شما حذف شود.
از طرفی طرز تفکر اسپانسرها نسبت به پذیرندگان تبلیغات این است که «اگر برای حسابی فالوور خریداری شده است، پس اصل تاثیرگذاری آن حساب زیر سؤال است.» میزان ارتباط غیرعادی فالوورها با صاحب حساب، الگویی خاص مبنی بر واقعی بودن یا نبودن فالوورها است. تاثیرگذاران حقیقی با روند عادی و البته کمی وقت‌گیر، فالوور بدست آورده و هرگز متوسل به جذب فالوور از راه‌های میانبر و پرخطر نیستند.
در نهایت باید از خود پرسید هدف از خرید فالوور چیست؟ این فالوورها چه واقعی باشند و چه مجازی، هیچ پولی بابت خرید محصول نپرداخته و افراد دیگر را نیز به شما معرفی نمی‌کنند.
اگر هدف تاثیرگذاری است، برندهای تجاری اصولاً بر مبنای تعداد فالوور، تاثیرگذاران را انتخاب نمی‌کنند و بخصوص ترجیح می‌دهند با دارندگان فالوور بدل همکاری نداشته باشند. اگر از نام‌های تجاری معتبر هستید، جعل تعداد فالوورها فاقد ارزش است و علاوه بر نبود مشتری، با کشف و حذف سریع اکانت‌های «فیک» خیلی زودتر از آنچه تصور کنید هزینهٔ خود را به‌هدر خواهید داد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا