Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

در اینجا یک مقایسه دقیق بین دو گوشی هوشمند‌ Mate 10 Pro هوآوی و «گلکسی اس۹» سامسونگ آورده شده است تا دریابید این دو محصول چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام یک از آنها گزینه بهتری برای شما محسوب می‌شود.

موبنا – مرکز تحقیقاتی «اندروید آتوریتی» گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی را به عنوان بهترین گوشی هوشمند سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی کرد و برای این اتفاق دلایل فراوان ارایه کرد تا صاحبان این محصول مطمئن شوند بهترین گوشی جهان را در دست دارند. اگر قرار باشد به صورت کلی این گوشی را معرفی کنیم باید بگوییم بسیار قدرتمند است، قابلیت‌های بسیار پیشرفته را در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شامل می‌شود، و طراحی بسیار زیبایی دارد. کاربران جهانی هم اکنون می‌توانند مدل قفل نشده این گوشی را با قیمت کمتر از ۶۵۰ دلار خریداری کنند که این رقم از قیمت ۸۰۰ دلار آن که در ابتدا عرضه شده بود ارزان‌تر است.

با این وجود به تازگی یک رقیب جدید برای این گوشی چینی عرضه شده است که «گلکسی اس۹» سامسونگ نام دارد و با توجه به اینکه قابلیت‌های پیشرفته از جمله سریع‌ترین تراشه جهان را شامل می‌شود، می‌توان یک مقایسه ویژه بین این دو محصول انجام داد تا در نهایت بدانید کدام یک از این گوشی ها برای شما مناسب‌تر است. لازم به ذکر است گوشی سامسونگ هم اکنون با قیمت ۷۲۰ دلار در بازار فروخته می‌شود.

در اینجا یک مقایسه دقیق بین دو گوشی هوشمند‌ Mate 10 Pro هوآوی و «گلکسی اس۹» سامسونگ آورده شده است تا دریابید این دو محصول چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام یک از آنها گزینه بهتری برای شما محسوب می‌شود.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

طراحی

گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی در اطراف نمایشگر ۶ اینچی خود لبه‌های بسیار باریکی دارد و در قسمت بالا و پایین نمایشگر دو لبه بسیار باریک تعبیه شده است. نمایشگر این گوشی هوشمند در لبه‌های خود اندکی خمیده است تا گرفتن و حمل کردن این گوشی بزرگ آسان‌تر شود. بخش پشت بدنه این گوشی هوشمند از جنس شیشه ساخته شده است و حسگر اثر انگشت در آن در قسمت پشت بدنه، زیر لنزهای دوگانه دوربین قرار دارد.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

در مقابل، گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» سامسونگ اندکی کوچکتر است و برای آن نمایشگر ۵.۸ اینچی در نظر گرفته شده است. اطراف بدنه این گوشی هوشمند را هم یک لبه کوچک فرا گرفته است و همچنین در قسمت بالا و پایین نمایشگر فقط یک لایه باریک مشاهده می‌شود. این گوشی هوشمند استاندارد جدید سامسونگ برای پنل‌های منحنی نمایشگر را در بر می‌گیرد که این استاندارد در قسمت پشت و جلوی گوشی به همین شکل ارایه شده است. چارچوب اصلی گوشی هم آلومینیومی است. حسگر اصلی دوربین دیجیتالی گوشی هوشمند به همراه حسگر اثر انگشت در قسمت پشت بدنه و کنار یکدیگر تعبیه شده‌اند که از این نظر تفاوت اندکی بین این محصول و «گلکسی اس۸» مشاهده می‌شود. هر دو گوشی هوشمند از جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری مخصوص هدفون پشتیبانی می‌کنند که البته این اتفاق در گوشی‌های مدرن کمتر دیده می‌شود.

 Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

نمایشگر

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی نمایشگر بزرگ ۶.۰ اینچی از نوع OLED را در خود جا داده است که تصاویر در آن با کیفیت ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل به نمایش درمی‌آیند و این نمایشگر مبتنی بر استاندارد ۱۸:۹ ساخته شده است. از این نظر می‌توان گفت Mate 10 Pro هوآوی در خانواده گوشی های هوشمند بزرگ موجود در بازار بهترین و باکیفیت‌ترین نمایشگر را دارد.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

در این میان گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» سامسونگ نمایشگر کوچکتر ۵.۸ اینچی را در خود جا داده است که برای آن فناوری Super AMOLED در نظر گرفته شده است. با توجه به این فناوری پیشرفته توقع می‌رود تصاویر در آن با کیفیت بالاتر به نمایش درآیند، رنگ مشکی به صورت عمیق‌تر نمایش داده شود و دیگر رنگ‌ها شفاف‌تر باشند. در مجموع گفته شده است که نمایشگر «گلکسی اس۹» سامسونگ نسبت به مدل قبلی یعنی «گلکسی اس۸» تصاویر را ۱۵ درصد شفاف‌تر به نمایش می‌گذارد. گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» کیفیت ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی را برای نمایش تصاویر در خود جا داده است و نسبت به گوشی چینی Mate 10 Pro هوآوی بر اساس استاندارد ۱۸.۵:۹ ساخته شده است. در رقابت میان دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی که از زمان تولد آن یک سال می‌گذرد و و «گلکسی اس۹» که به تازگی وارد بازار شده است، سامسونگ پیروز میدان است.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

قابلیت‌های اجرایی

گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی آخرین و قدرتمندترین تراشه ساخت شرکت هوآوی یعنی Kirin 970 را در خود جا داده است که این تراشه را می‌توان در گوشی هوشمند Honor View10 هم مشاهده کرد. تراشه این گوشی هوشمند به سیستم واحد پردازش عصبی (NPU) مجهز شده است که در اصل فناوری هوش مصنوعی را برای مدیریت بهتر حافظه و اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربران می‌گذارد و همچنین در زمینه تصویربرداری با دو لنز مجزای دوربین قابلیت‌های منحصر به‌فردی را ارایه می‌کند. گوشی هوشمند Mate 10 Pro به رم ۶ گیگابایتی مجهز شده است و ظرفیت حافظه داخلی آن هم ۱۲۸ گیگابایت است.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» سامسونگ آخرین و پرسرعت‌ترین تراشه شرکت کوالکام یعنی «اسنپدراگون ۸۴۵» را در خود جا داده است که به دلیل جدیدتر بودن این فناوری باید گفت سرعت بالاتری هم دارد. با این وجود باید گفت آزمایش‌های تخصصی نشان می‌دهد که گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی سریع‌تر عمل می‌کند. لازم به ذکر است گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» سامسونگ رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی دارد که از این نظر هم از Mate 10 Pro در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. تراشه «اسنپدراگون ۸۴۵» فاقد سیستم هوشمند NPU است و این مسئله هم از دیگر نقص‌های «گلکسی اس۹» محسوب می‌شود.

اگرچه ممکن است در بررسی‌های جزء‌ به جزء‌ سرعت گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» در یک زمینه بیشتر باشد، ولی باید توجه داشت که این محصول رم کمتر و حافظه داخلی پایین‌تر دارد. در رقابت تنگاتنگ میان Mate 10 Pro هوآوی و «گلکسی اس۹» سامسونگ باید بگوییم که برنده اصلی گوشی هوشمند هوآوی است.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

سخت‌افزار

«گلکسی اس۹» سامسونگ نسبت به مدل قبلی خود یعنی «گلکسی اس۸» به‌روزرسانی‌های قابل ملاحظه‌ای را در بخش سخت‌افزار شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اسپیکر دوگانه اشاره کرد. این محصول نخستین پرچمدار شرکت سامسونگ محسوب می‌شود که در اسپیکر خود از فناوری «دالبی اتمز» پشتیبانی می‌کند. «گلکسی اس۹» همچنین از سیستم شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند و برای آن پَد Qi در نظر گرفته شده است که این قابلیت در گوشی رقیب مشاهده نمی‌شود.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

در مقابل گوشی هوشمند Mate 10 Pro قرار دارد که فاقد جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری هدفون است و البته گوشی کره‌ای «گلکسی اس۹» با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرواِس‌دی امکان افزایش حافظه داخلی را هم فراهم می‌آورد. ولی گوشی هوشمند Mate 10 Pro قابلیت پشیتبانی همزمان از دو سیم کارت را درد که این اتفاق به مردم، به خصوص کاربران سازمانی کمک می‌کند به جای استفاده از دو گوشی هوشمند فقط یک دستگاه را در اختیار داشته باشند.

«گلکسی اس۹» سامسونگ باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری را شامل می‌شود و این در حالی است که Mate 10 Pro هوآوی همراه با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری به دست کاربران می‌رسد و بنابراین می‌توان گفت هوآوی باتری بهتر و پرظرفیت‌تری را نسبت به سامسونگ در اختیار کاربران می‌گذارد. هوآوی همچنین از فناوری SuperCharge برای شارژ سریع گوشی هوشمند خود بهره برده است که این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد صفر تا ۵۰ درصد ظرفیت باتری را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کنند. با این فناوری همچنین می‌توان ۹۰ درصد ظرفیت باتری دستگاه را در کمتر از یک ساعت شارژ کند. هر دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی و «گلکسی اس۹» سامسونگ فناوری ضدآب و ضدگرد و غبار IP67 را در خود جا داده‌اند.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

دوربین

گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» سامسونگ در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار قابلیت‌های قابل قبولی را در اختیار گرفته است و نسبت به مدل «گلکسی اس۸» به‌روزرسانی‌های قابل توجه برای آن لحاظ شده است. دوربین تک حسگری ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی هوشمند در قسمت پشت بدنه یک لنز مکانیکی را شامل می‌شود که می‌تواند به صورت هوشمند فعالیت‌های خود را بین دو دیافراگم تغییر دهد. این دو دیافراگم به دستگاه امکان می‌دهد بین تنظیمات بسته f/2.4 و تنظیمات باز f/1.5 تغییر حالت بدهد تا در فضاهای تاریک تصاویر بهتری گرفته شود.

هواداران تصاویر ویدیویی کند یا اسلو-موشِن می‌توانند از دوربین اصلی «گلکسی اس۹» برای فیلمبرداری با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۷۲۰ پیکسل، یا با سعرت ۲۴۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کنند. این دوربین همچنین از سیستم «پردازش چند-فریمی» هم پشتیبانی می‌کند که به دوربین امکان می‌دهد در آن واحد ۱۲ فریم را از صحنه تهیه کند که تمامی آنها می‌توانند به نمایش درآیند و مورد استفاده قرار بگیرند تا کاربر بتواند بهترین تصویر را از بین آنها انتخاب کند. گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» همچنین دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی را در خود جا داده است.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی در قسمت پشت بدنه خود حسگر دوگانه دوربین را شامل می‌شود که یکی از آنها با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل تصاویر را به صورت رنگی تهیه می‌کند و حسگر دیگر با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل به صورت تک‌رنگ است که به عنوان حسگر ثانوی برای تهیه تصاویر سیاه و سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو حسگر این دوربین به دنبال همکاری‌های هوآوی با شرکت صاحبنام Leica ساخته شده‌اند. این دوربین دوگانه به کاربر امکان می‌دهد تا از Mate 10 Pro برای گرفتن عکس‌های بسیار واضح با هر دو لنز استفاده کند. حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دستگاه همچنین از فناوری OIS هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین‌ها به سیستم پردازش واحد عصبی (NPU) مجهر شده‌اند تا به صورت خودکار بهترین تنظیمات دوربین در ۱۳ سناریوی مختلف محیط پیرامون ارایه شود و قابلیت‌های «تشخیص حرکات با هوش مصنوعی» برای آن مورد استفاده قرار گیرد تا بهترین، شفاف‌ترین و باکیفیت‌ترین تصاویر ذخیره شوند. گوشی هوشمند Mate 10 Pro همچنین دوربین سلفی ۸ مگاپکیسلی را هم در اختیار کاربران می‌گذارد.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

نرم‌افزار

گوشی Mate 10 Pro هوآوی همراه با سیستم عامل اندروید ۸.۰ اوریو به دست کاربران می‌رسد که البته روی آن رابط کاربری EMUI 8.0 هوآوی هم نصب شده است. سیستم پردازش عصبی داخل دستگاه به آن کمک می‌کند بخش نرم‌افزاری برخی قابلیت‌های ویژه را در اختیار بگیرد. به عنوان مثال اپلیکیشن مترجم مجهز به فناوری هوش مصنوعی که می‌تواند متن‌های داخل عکس را ترجمه کند و برای آن قابلیت پشتیبانی از بیش از ۵۰ زبان درنظر گرفته شده است. این گوشی هوشمند همچنین قابلیت دیگری با نام «حالت پروژکتوری» در اختیار دارد که به شما امکان می‌دهد گوشی خود را به انواع مختلف مانیتورهای خارجی یا رایانه‌های شخصی متصل کنید. این اتصال از طریق کابل USB-C به HDMI انجام می‌شود و از پورت نمایشگر Display Port 1.2 پشتیبانی می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند به صورت بی‌سیم صفحه‌کلید و موشواره را از طریق فناوری ارتباطی بلوتوث به گوشی خود متصل کنند.

Mate 10 Pro هوآوی یا «گلکسی اس۹»؟ (+عکس)

گوشی هوشمند «گلکسی اس۹» نیز سیستم عامل اندروید ۸.۰ اوریو را شامل می‌شود و همچنین برای آن سیستم راه‌انداز «سامسونگ اکسپرینس» در نظر گرفته شده است که این سیستم سال گذشته همراه با «گلکسی اس۸» در اختیار کاربران قرار گرفت. این گوشی هوشمند همراه با چند اپلیکیشن سامسونگ به صورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که در برخی موارد با اپلیکیشن‌های گوگل رقابت می‌کنند. «گلکسی اس۹» همچنین به دستیار مجازی سامسونگ مجهز شده است که از آن با نام «بیکسبای» یاد می‌کنند و البته هنوز به خوبی «گوگل اسیستنت» عمل نمی‌کند. در این گوشی جدید برخی قابلیت‌های بیشتر برای این دستیار هوشمند ارایه شده است تا کاربران بتوانند متن‌های داخل تصاویر را به کمک آن در اختیار بگیرند و ترجمه کنند.

مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری اضافه که «گلکسی اس۹» در اختیار گرفته است «اِی‌آر ایموجی» نام دارد و به کاربران امکان می‌دهد انیمیشن‌های مورد علاقه خود را با استفاده از فناوری تشخیص چهره بسازند. البته این سیستم به خوبی عمل نمی‌کند و با این وجود برای سرگرمی کاربران جالب به نظر می‌رسد. شما می‌توانید به کمک اپلیکیشن «اِی‌آر ایموجی» از خود عکس بگیرید یا تصویر ویدیویی ضبط کنید و سپس آن را با فیلترهایی که ارایه شده است تغییر دهید.

نتیجه‌گیری نهایی

در رقابت میان دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی و «گلکسی اس۹» سامسونگ باید اعتراف کرد که گوشی چینی هوآوی ده‌ها قابلیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته‌تر را در خود جا داده است. این محصول حافظه رم بیشتری نسبت به پرچمدار سامسونگ دارد، نمایشگر آن بزرگتر است و باتری پرظرفیت‌تری را شامل می‌شود. برای این محصول برخی قابلیت‌های جالب و منحصر به فرد از جمله سیستم پردازش عصبی و هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است که در هیچ گوشی هوشمند دیگری قابل مشاهده نیست. البته گوشی «گلکسی اس۹» هم برخی قابلیت‌ها را در اختیار دارد که مشابه آن را در Mate 10 Pro مشاهده نمی‌کنیم و از جمله آنها می‌توان به جک وروی هدفون، پشتیبانی از کارت حافظه میکرواس‌دی، سیستم شارژ بی‌سیم و اپلیکیشن «اِی‌آر ایموجی» اشاره کرد.

اگرچه این دو گوشی هوشمند را نمی‌توان با یکدیگر مشابه دانست، ولی در رقابت میان آنها Mate 10 Pro در رتبه بالاتری قرار می گیرد و مزایای بیشتری نسبت به قیمت خود دارد. با همه این توضیحات کاربران در مجموع باید تصمیم بگیرند که کدام یک از این دو محصول برای آنها بهتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا