ناسا به فروش می‌رسد!

رهبر جدید ناسا بسیار مشتاق به خصوصی‌سازی فضاپیماها است و این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد برخی از نام‌های تجاری(برند) جدید در این عرصه شود که نیازمند نظارت مستقیم ناسا است.

موبنا – “جیم برایدنستین” مدیر ناسا، تصمیم کمیته شورای مشورتی ناسا را اعلام کرد که طی آن، امکان تجاری‌سازی عملیات‌های این آژانس در مدار زیرین زمین به منظور کاهش هزینه‌ها و تامین هزینه‌های سفر به سوی ماه و مریخ فراهم خواهد شد.
برخی از این برنامه‌ها می‌تواند شامل تامین محصولات مورد استفاده فضانوردان و حتی فروش حق نامگذاری موشک‌ها و دیگر فضاپیماها به برندهای تجاری معروف باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید یک فضانورد را با یک ردبول در دست در حال رفتن به سوی سیاره سرخ ببینید.
“مایک گلد” رئیس کمیته تصمیم‌گیری ناسا می‌گوید که این کمیته همچنین از قوانین منسوخ نیز استفاده خواهد کرد تا فضانوردان آمریکایی، فعالیت‌های خصوصی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهند.
وی گفت: شرکت‌ها نباید مجبور شوند به منظور انجام ماموریت‌های خصوصی به فضانوردان روس مراجعه کنند و فضانوردان آمریکایی باید حتی بتوانند در فیلم‌های تبلیغاتی نیز شرکت کنند.
برایدنستین تاکید کرد که نمی‌دانسته آیا این نوع از تجاری‌سازی امکانپذیر باشد. وی همچنین اشاره کرد که ممکن است این کار به ناسا در رقابت با شرکت‌های فضایی خصوصی کمک کند.
ایالات متحده آمریکا با کمبود خلبانان نظامی مواجه است، به این دلیل که خلبانان می‌توانند پول بیشتری از طریق کار با خطوط هوایی به دست آورند. همین داستان برای فضانوردان ناسا و شرکت‌های فضایی خصوصی نظیر اسپیس‌ایکس (SpaceX) نیز ممکن است پیش بیاید.
برایدنستین همچنین اشاره کرد که این شیوه خصوصی‌سازی می‌تواند نفوذ ناسا را ​گسترش دهد و بعید نیست مقاومت قابل توجهی در مقابله با آن صورت گیرد. به عنوان مثال، دانشمندان، همیشه علاقه‌مند به تجاری کردن کارهای خود نیستند و ناسا هم همیشه یک فضای امن برای جستجوی علمی خالص بوده است.
همچنین مسئله این است که شاید این خصوصی‌سازی، موجب خلل در مأموریت‌های ناسا شود. از جمله اینکه فضانوردان در مواجهه با یک معامله پرسود چه رویکردی خواهند داشت.
چندین مسئله و نکته اخلاقی و عملی وجود دارد که ناسا قبل از شروع خصوصی‌سازی باید آنها را در نظر بگیرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا