تشخیص فوری بیماری سگ با ۱۰ نشانه! (+عکس)

این یک مشکل همه‌گیر است. بیش از نیمی از تمام سگ‌هایی که ۱۰ سال و بیشتر سن دارند به سرطان مبتلا می‌شوند و طی ۴۰ سال گذشته تعداد سگ‌هایی که به این عارضه مبتلا می‌شوند دو برابر شده است.

موبنا – این طور که دکتر «مارتی گلدستین» یکی از سرشناس‌ترین دامپزشکان جهان می‌گوید، بسیاری از سگ‌ها در معرض مشکلات مربوط به سلامتی قرار دارند و با این وجود چون صاحبان آنها علایم بیماری را درست تشخیص نمی‌دهند و از این اتفاق باخبر نیستند، اقدامی برای بهبود آنها انجام نمی‌دهند.

دکتر گلدستین در این خصوص گفت: «این یک مشکل همه‌گیر است. بیش از نیمی از تمام سگ‌هایی که ۱۰ سال و بیشتر سن دارند به سرطان مبتلا می‌شوند. طی ۴۰ سال گذشته تعداد سگ‌هایی که به این عارضه مبتلا می‌شوند دو برابر شده است. با این وجود اگر شما نشانه‌های بیماری و علایم هشدار دهنده را به درستی تشخیص دهید، می‌توانید حیوان خانگی خود را درمان کنید».

به گفته دکتر گلدستین که بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در حوزه سگ‌ها را دارد و به طبابت این حیوانات در همه نژادها و همه اندازه‌ها مشغول است، نوع خاص غذای سگ‌ها می‌تواند مواد شیمیایی مضری را شامل شود تا سلامت را در بدن سگ‌های ما به خطر بیاندازد. این اتفاق می‌تواند اختلالاتی نظیر ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات مفصلی، تپش قلب، اختلال تنفسی، افزایش وزن، خارش، آلرژی و حتی مرگ زودرس را به دنبال داشته باشد.

خوشبختانه در این زمینه مطالعات علمی فراوان صورت گرفته است و دکتر گلدستین ۱۰ نشانه اصلی را معرفی کرده است که توجه به آنها هر گونه مشکل و اختلال در بدن سگ‌ها را به ما نشان می‌دهد. این نشانه‌ها پس از مطالعات روی هزاران سگ در نژادهای مختلف به دست آمده‌اند و دکتر گلدستین بر این باور است که همه افراد می‌توانند بدون داشتن مهارت خاص در خانه‌های خود از این روش‌ها استفاده کنند تا از سلامت حیوان خانگی خود مطمئن شوند.

نوشته های مشابه

گلدستین توضیح داد: «این کار بسیار آسان است، و باید بدانید که حتی لازم نیست غذای سگ خود را عوض کنید. روزانه تنها دو دقیقه طول می کشید تا این نشانه را در بدن سگ خود بررسی کنید».

تشخیص فوری بیماری سگ با ۱۰ نشانه! (+عکس)

عادت‌های عجیب غذا خوردن

این اتفاق چندان غیرمعمول نیست که سگ خانگی شما یک یا دو وعده غذای خود را کنار بگذارد و مشغول کار دیگری شود. به خصوص زمانی که هوای بیرون از خانه گرم است او تمایل کمی برای رفتن به سمت لانه و غذا خوردن دارد. ولی اگر عدم تمایل او به غذا خوردن بیش از این باشد، یک چراغ قرمز روشن می‌شود تا توجه شما بیشتر جلب شود. دو روز متوالی بدون حتی یک وعده غذایی یک نشانه کاملا واضح است و اعلام می‌کند که سگ شما حتما باید هرچه سریع‌تر معاینه شود.

برخی بیماری‌ها باعث می‌شوند عادات غذایی در سگ شما تغییر کند. اگر سگ خانگی شما رفتار غذایی مرتب داشت و به صورت معمول غذای مورد علاقه خود را مصرف می‌کرد و هم اکنون بی‌اشتها شده است، می‌بایست هرچه سریع‌تر او را نزد پزشک ببرید.

تشنگی بیش از حد

این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد که به خوبی بدانید سگ شما درطول روز چه میزان آب می‌نوشد. سگی که بیش از حد معمول آب می‌نوشد ممکن است به اختلال کلیه یا دیابت مبتلا شده باشد. اگر مشاهده کردید که سگ شما در طول روز تشنگی بیشتری دارد و حجم بیشتری آب می‌نوشد، باید به این مسئله توجه کافی داشته باشید. برای این کار می‌بایست دقت کنید که در طول روز چند بار مجبور می‌شوید ظرف آب سگ را پر کنید یا اینکه، می‌بایست به حجم ادرار حیوان خود توجه کنید. برای این کار بهتر است با فاصله‌های زمانی کوتاه بیرون بروید و توجه بیشتری به سگ خانگی داشته باشید.

تشخیص فوری بیماری سگ با ۱۰ نشانه! (+عکس)

موهای خشک و زبر

سطح بیرونی بدن سگ‌ها می‌بایست نرم، براق و پوشیده شده از موهای ضخیم باشد. پوششی که زبر، خشک و آکنده از موهای شکننده باشد و روی آن لکه‌های رنگی دیده شود، می‌تواند نشان دهنده بیماری باشد. انتخاب غذای مناسب برای سگ، آلرژی یا یک بیماری پوستی مهم‌ترین مواردی محسوب می‌شوند که چنین اختلالاتی را به دنبال دارند. در هر صورت زمانی که این عوارض را مشاهده می‌کنید مراجعه به دامپزشک از ضروری‌ترین کارها محسوب می‌شود و می‌بایست مورد مشکوک به سرعت برطرف شود.

حرکات کند و بدن خسته

بی‌حالی و رخوت یکی از نشانه‌هایی محسوب می‌شود که ممکن است در سگ شما بروز کند. یک سگ بی‌حال و بی‌حوصله ممکن است علاقه‌ای به بازی کردن، مشارکت در فعالیت‌های جمعی، پیاده‌روی و … ندارد و این در حالی است که تا پیش از این از انجام فعالیت‌های مذکور لذت می‌برد. گاهی اوقات ممکن است خستگی عضلانی یا درد ماهیچه‌ها در ناحیه شکم به دلیل درجه حرارت بالای بدن باعث چنین مشکلی شود و اگر چنین علایمی بیش از دو روز در بدن حیوان دیده شود، باید سریعا به یک دامپزشک مراجعه کنید.

تشخیص فوری بیماری سگ با ۱۰ نشانه! (+عکس)

تهوع

تهوع هر چند وقت یکبار برای سگ‌ها اتفاق غیرمعمول نیست. حیوانات ممکن است استفراغ کنند تا از چیزی که با مزاج آنها سازگار نبوده است خلاص شوند. با این وجود برخی از استفراغ‌ها می‌بایست جدی تلقی شود. به عنوان مثال اگر سگ شما:

  • تهوع مستمر در طول روز یا چندین تهوع پشت سرهم
  • تهوع خونی
  • تهوع شدید همراه با تب

داشته باشد و میزان این استفراغ‌ها زیاد باشد، این اتفاق به همراه اسهال می‌تواند باعث کاهش سطح آب در بدن او شود و بنابراین باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه شود.

مدفوع غیرمعمول

مدفوع سگ از بهترین نشانه‌ها برای تشخیص بیماری در او محسوب می‌شود و یکی از بهترین شاخص‌ها برای تشخیص سلامت کلی حیوان است. یک سگ سالم با حجم کوچک مدفوع، به صورت بهم فشرده و مرطوب دفع می‌کند. مدفوع خشک و سخت ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد و اختلال در دستگاه گوارش یا کم‌آبی در بدن را نشان دهد. در صورتی که یکی از این علایم را مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر سراغ دامپزشک بروید:

  • مشاهده کرم در مدفوع
  • اسهال شدید برای مدت بیش از ۲۴ ساعت
  • تلاش زیاد برای دفع
  • مدفوع خونی یا آغشته به مخاط دیگر

تشخیص فوری بیماری سگ با ۱۰ نشانه! (+عکس)

کاهش وزن ناگهانی

حتی برای سگی که اضافه وزن دارد هم کاهش وزن ناگهانی می‌تواند خطرناک باشد در چنین شرایطی می‌بایست هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه شود. از دست دادن وزن به سرعت و غیرمنتظره یکی از علایم بسیار جدی و خطرناک برای سلامتی است. اگر سگ شما در فاصله زمانی کوتاه ۱۰ درصد وزن خود را از دست بدهد، می‌بایست به آن توجه ویژه شود و هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه شود. در سگ‌هایی که جثه کوچک دارند این اتفاق پس از کاهش وزن معادل ۳۰۰ گرم باید صورت گیرد.

چشم‌های ورم کرده یا قرمز

چشم‌های ورم کرده، قرمز، پلک‌های به هم چسبیده یا آبریزش بیش از حد چشم‌ها در سگ شما می‌تواند نشان دهنده عفونت یا یک آسیب باشد. اطمینان حاصل کنید که چشمان سگ شما سالم است و در غیر این صورت می‌بایست هرچه سریع‌تر او را نزد دامپزشک ببرید. بیماری‌هایی که روی چشم‌ها تاثیر می‌گذارد، می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و حتی باعث نابینایی سگ شما شود. در این زمینه می‌توان برخی داروها را برای درمان عفونت ی کاهش علایم بالینی مورد استفاده قرار داد.

زمین خوردن یا چرخیدن به پشت

اگر سگ ما داخل خانه زمین می‌خورد یا دایم به سمت پشت بدن خود می‌چرخد، احتمال وجود کرم داخل بدن، اختلال غده‌های مقعدی، عفونت ادراری، اسهال، انسداد روده و … وجود دارد.

تشخیص فوری بیماری سگ با ۱۰ نشانه! (+عکس)

نشانه‌های اورژانسی

اگر هر یک از نشانه‌های زیر را در سگ خود مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر او را به دامپزشکی یا مرکز فوریت‌های حیوانات ببرید:

  • زخم‌های باز یا احتمالا استخوان شکسته شده، به عنوان مثال هنگام تصادف با اتومبیل‌ یا دیگر اتفاقات مشابه
  • قطع ناخودآگاه تنفس و اختلالات شدید مشابه
  • تهوع مکرر یا استفراغ خون
  • حمله ناگهانی ارگان‌های بدن
  • اختلال شدید ناگهانی یا دشواری در تنفس
  • خونریزی از دهان، بینی یا چشم
  • مسمومیت ناشی از خوردن غذا
  • درد شدید، حتی به واسطه نیش زدن حشرات و خزندگان
  • شکم سخت و متورم

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به غریزه سگ‌ها برای بقا، هرگونه اختلال و بیماری در سطح بیرونی بدن آنها علامت و نشانه دارد. مهم این است که شما به عنوان صاحب حیوان خانگی مراقب باشید و نسبت به کوچک‌ترین تغییرات در بدن سگ خود آگاه باشید. شما سگ خود را بهتر از هر شخص دیگر می‌شناسید و بنابراین اگر نکته‌ای به نظر شما ایجاد شده باشد، سریع‌تر از هر شخص دیگر باید تشخیص دهید و برای بازبینی و معاینه به دامپزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا