جاکارتا نخستین شهر زمین که غرق می‌شود! (+عکس)

سطح آب در جاکارتای شمالی طی ۱۰ سال گذشته ۲.۵ متر بالاتر آمده است و این طور که دانشمندان بر اساس بررسی‌های دقیق خود دریافته‌اند، سطح آب در این منطقه سالانه ۲۵ سانتی‌متر بالاتر می آید که این رقم نسبت به میانگین جهانی دو برابر بیشتر است.

موبنا – در شهر جاکارتا پایتخت کشور اندونزی بیش از ۱۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند، ولی باید بدانیم این نقطه از کره زمین در بین همه شهرهای جهان بیشترین سرعت را برای غرق شدن دارد تا به طور کامل زیر آب برود. دانشمندان می‌گویند اگر این موضوع کنترل نشود و توجه کافی صورت نگیرد، جاکارتا تا سال ۲۰۵۰ میلادی به طور کامل زیر آب می‌رود.

جاکارتا در یک منطقه باتلاقی واقع شده است که از یک طرف دریای جاوه در برابر قرار دارد و از طرف دیگر ۱۳ رودخانه از قلب آن عبور می‌کنند. بنابراین چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که به طور مداوم در جاکارتا سیل بیاید که البته به گفته کارشناسان وضعیت سیل‌ها در این شهر به مرور زمان بدتر هم می‌شود. ولی باید توجه داشت مشکل این شهر فقط به سیل‌های مکرر محدود نمی‌شود و این شهر بزرگ و پرجمعیت قرار است به معنای واقعی کلمه زیر آب‌ها ناپدید شود و طی چند دهه آتی به طور کامل غرق شود.

جاکارتا نخستین شهر زمین که غرق می‌شود! (+عکس)

«هری آندراس» که به مدت بیش از ۲۰ سال در موسسه فناوری باندونگ شرایط زمینی و وضعیت جاکارتا را بررسی کرد در این خصوص گفت: «شرایط پیش آمده برای غرق شدن کامل جاکارتا به هیچ وجه شوخی نیست و این اتفاق در آینده نه چندان دور صورت می‌گیرد».

او گفت: «اگر به مدل‌های خود نگاه کنیم درمیابیم که در سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۹۵ درصد منطقه جاکارتای شمالی در دریا غرق می‌شود».

این اتفاق هم اکنون در حال رخ دادن است. سطح آب در جاکارتای شمالی طی ۱۰ سال گذشته ۲.۵ متر بالاتر آمده است و این طور که دانشمندان بر اساس بررسی‌های دقیق خود دریافته‌اند، سطح آب در این منطقه سالانه ۲۵ سانتی‌متر بالاتر می آید که این رقم نسبت به میانگین جهانی دو برابر بیشتر است.

جاکارتا نخستین شهر زمین که غرق می‌شود! (+عکس)

مابقی مناطق جاکارتا به طور میانگین سالانه یک تا ۱۵ سانتی‌متر زیر آب می رود و هم اکنون بیش از نیمی از این شهر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد و به همین خاطر آب به راحتی می‌تواند در آن نفوذ کند. تاثیرات این اتفاق در نخستین گام به سرعت در جاکارتای شمالی مشاهده شده است.

در منطقه «موارا بارو» هفته گذشته یک ساختمان اداری به طور کامل تخلیه شد تا زیر آب‌های آزاد غرق شود. این ساختمان در فاصله نه چندان دور در اختیار یک شرکت ماهیگیری بود، ولی زمانی که آب وارد طبقه اول آن شود، قسمتی از عملکرد ساختمان مختلف شد و سرانجام مدیران شرکت ماهیگیری تصمیم گرفتند آن را رها کنند.

جاکارتا نخستین شهر زمین که غرق می‌شود! (+عکس)

طبقه زیرزمین این ساختمان را هم اکنون سیلاب‌ها فرا گرفته‌اند و از آنجایی که سطح زمین در اطراف ساختمان اندکی بالاتر است، آب به راحتی می‌تواند در آن جمع شود. آن دسته از ساختمان‌هایی که با اندکی ارتفاع از سطح زمین ساخته شده‌اند هم اکنون با این مشکل مواجه نشده‌اند. زیرا در بیشتر موارد به محض وقوع یک سیل یا باران‌های شدید صاحب ساختمان سعی می‌کند مشکل به وجود آمده را برطرف کند تا ساختمان همچنان قابل استفاده باشد که البته این روش‌ها برای بنای کوتاه‌ مدت ساختمان تنها یک مسکن است و در درازمدت نمی‌تواند کارساز باشد. با این وجود چه عاملی باعث می‌شود که ساکنان شهر جاکارتا نتوانند جلوی غرق شدن این شهر را بگیرند و از میراث خود محافظت کنند؟

جاکارتا نخستین شهر زمین که غرق می‌شود! (+عکس)

از این نقطه تا بازار ماهی‌فروشان تنها ۵ دقیقه فاصله پیاده‌روی وجود دارد. ریدوان یکی از ساکنان منطقه مورارا بارو که در بازار ماهی آن هم حضور فعال دارد گفت: «مسیرهای پیاده‌روی در این منطقه مانند امواج دریا هستند. مسیرها بالا و پایین می‌روند و مردم از داخل آنها عبور می‌کنند». زمانی که سطح آب در مناطق پیرامون بالا می‌آید، بخش‌های اعظم مسیرهای پیاده‌روی تا بازار ماهی‌فروشان زیر آب می‌رود و سطح منطقه بسیار سست و ناامن می‌شود.

جاکارتا نخستین شهر زمین که غرق می‌شود! (+عکس)

به هر حال، همه مردم جاکارتا به خوبی می‌دانند که زندگی در این شهر به خصوص در بخش شمالی آن یک خطر بزرگ است و آنها این خطر را پذیرفته‌اند. دولت جاکارتا هم اکنون طرح‌هایی از جمله ساخت جزیره مصنوعی و … را پیش می‌برد تا بتواند بالا آمدن سطح آب را کنترل کند. ولی تاکنون هیچ راه مطمئن و تضمین شده برای جلوگیری از این اتفاق ارایه نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا