لابی قدرتمند معاون ترافیک برای حذف نام خود از گزارش عملکرد یک ساله شورای شهر

در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به تخلف آشکار سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر ممانعت در واریز درآمدهای خود به خزانه شهرداری تهران اعتراض کرد.

موبنا – این در حالی بود که محمد علیخانی حتی به همکاری برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر سرپوش گذاشتن به این تخلف معاون شهردار تهران نیز گلایه‌مند بود و عنوان کرد که اگر این همکاری‌های پشت پرده همچنان از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران انجام شود؛ وی تمام حقایق را به خبرنگاران بازگو می‌کند.
آن طور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در آخرین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران برگزار کرده بود، به صراحت اعلام کرد که درآمد شهرداری تهران از محل عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک ۶۷ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به شرکت مترو و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز به شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران پرداخت‌شده است.
البته وی به هزینه کرد بخشی از این میزان درآمد در حوزه اصلاح هندسی معابر نیز اشاره‌کرده بودم اما به رقمی که در این بخش هزینه شده، اشاره‌ای نکرد.
در حالی محسن پورسیدآقایی به عدم تلاش شهرداری تهران نسبت به کسب درآمد از محل فروش طرح ترافیک و عوارض ورود به این محدوده یاد کرده بود که تا همین سال گذشته درآمد خالص شهرداری تهران از این محل به عنوان درآمد پایدار ۳۰۰ میلیارد تومان بود. البته این رقم به غیر فروش طرح ترافیک روزانه، هفتگی و ماهانه‌ای بود که در طول سال بنا بر تقاضای شهروندان انجام می‌شد.
این تخلف در حالی از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در حال انجام است که خزانه‌دار شورای شهر در پاسخ به سؤال خبرنگار تیتر شهر مبنی بر سرنوشت درآمدهای پایدار این حوزه از محل اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و واریز شدن آن به خزانه شهرداری تهران اعلام کرده بود که این درآمد به خزانه شهرداری تهران واریزشده است.

لابی قدرتمند معاون ترافیک برای حذف نام خود از گزارش عملکرد یک ساله شورای شهر

اما پیگیری‌های دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نشان می‌داد که این درآمد نه‌تنها به خزانه شهرداری تهران واریز نشده است، حتی معاون مربوطه آقای شهردار نیز گزارشی درباره چگونگی هزینه کرد این میزان درآمد در سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به این کمیسیون ارائه نکرده است.
موضوعی که حتی توسط برخی از کارشناسان معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز تأیید و حتی عنوان شد که معاون حمل‌ونقل اعتقادی به واریز کردن درآمدهای سازمان‌های زیرمجموعه معاونت به خزانه شهرداری تهران ندارد.
امروز نیز رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نه‌تنها نسبت به عدم واریز درآمدهای معاونت ترافیک شهرداری تهران تذکر داد، بلکه نسبت به اقدام معاون اجرایی شورای شهر تهران مبنی بر حذف موضوع عدم تعامل معاونت حمل‌ونقل شهرداری با کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گزارش عملکرد یک‌ساله شورا به‌شدت انتقاد کرد و تذکر داد که اگر این رویه ادامه پیدا کند؛ تمام حقایق را به خبرنگاران بازگو خواهد کرد.
به اعتقاد علیخانی؛ در حالی درآمدهای معاونت ترافیک به خزانه شهرداری واریز نشده است که بر اساس دستورالعمل‌ها هر درآمدی که در شهرداری کسب می‌شود، باید به خزانه واریز شود.
بر اساس مصوبه شورای شهر تهران؛ تمام واحده ها، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری موظف هستند منابع درآمدی خود را در چارچوب قانون به خزانه واریز کنند، اما بر اساس اطلاعات رسیده، در حوزه معاونت حمل‌ونقل تاکنون یک ریال از درآمدها به خزانه واریز نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: در گزارش عملکرد یک‌ساله شورا و شهرداری عنوان‌شده بود که معاونت حمل‌ونقل تعامل خوبی با کمیسیون حمل‌ونقل شورا نداشته است، ای ندر حالی است که این موضوع مورد تحمل قرار نگرفته و از گزارش سانسور شده است.
علیخانی حتی تذکر داد: از آقای میرلوحی خواهش می‌کنم با توجه به زحماتی که کشیده‌اند گزارش کمیسیون‌ها را سانسور نکنند در غیر این صورت مجبورم با خبرنگاران نشست گذاشته و موضوعات را مطرح کنم. این نگاه مورد تأیید سایر اعضای کمیسیون نیز هست و باید بدانیم همه اعضا در یک جایگاه هستند و کسی نماینده‌تر از فرد دیگر نیست.
اینکه چرا معاون امور اجرایی شورای شهر عدم تعامل همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران را از گزارش یک‌ساله عملکرد شورا و شهرداری حذف کرده است جای تأمل دارد چراکه وی به عنوان معاون اجرایی شورا تنها وظیفه قرائت این گزارش و ارائه آن به خبرنگاران را داشته و مسئولیتی در حذف موارد این‌چنینی بر اساس سلایق و ارتباطات خود با برخی از معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران را نداشته است.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد که لابی‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با برخی از اعضای شورای شهر از حد متعارف خود خارج‌شده و کار به جایی رسیده که به دستور و یا درخواست وی نام و عملکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تمامی گزارش‌هایی که رفتار غیر تعاملی این مجموعه را با کمیسیون‌های مربوطه شورای شهر تهران نشان می‌دهد؛ حذف می‌شود.
کما اینکه چندی پیش نیز خزانه‌دار شورای شهر تهران در جواب سؤال خبرنگار تیتر شهر مبنی بر چرایی عدم واریز درآمد حاصل از طرح ترافیک پایتخت از سوی سازمان حمل‌ونقل به خزانه شهرداری تهران با رد این موضوع عنوان کرده بود که این میزان درآمد به خزانه واریز شده است اما مطالعات و بررسی‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران حقایق دیگری را نشان می‌داد.

 منبع: تیتر شهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا