مدیر بین‌الملل بانک سامان: انتخاب اول مشتریان ارزی هستیم

مشتریان ارزی ما را انتخاب می‌کنند. ما یک کاملاً بانک خصوصی هستیم، در زمان تحریم‌ها ما با وجود هزینه بالا، پرداخت‌هایمان را انجام می‌دادیم و خوشبختانه توانستیم اطمینان ِخاطر را ایجاد کنیم و به بُعدی مهم از فعالیت‌هایمان برسیم که کارگزاری‌ها به ما اعتماد داشته باشند.

موبنا – موضوع مهم دیگر، حجم عملیات است، در حجم عملیات‌ در میان بانک‌های خصوصی، اول هستیم و این جایگاه در جمع بانک‌های خصوصی و دولتی، رتبه سوم است. ما سومین بانک کشور در عملیات ارزی هستیم و خوشبختانه به تمامی اهداف بانک رسیده‌ایم. این صحبت‌های حسن دهقانی‌زاده مدیر بین‌الملل بانک سامان است. مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

چرا بانک سامان انتخاب اول مشتریان ارزی است؟

حقیقتاً سیاست ها و استراتژی های تعیین شده از سوی مدیریت ارشد بانک همواره بر پایه انتخاب نخست مشتریان ارزی، کارگزاران و ذینفعان خارجی بوده است. در این راستا تا قبل از تحریم ها با توجه به حضور رقبای بازار، بانک از حجم متعارفی از عملیات ارزی برخوردار بوده است. اما بعد از تحریم ها که منجر به خروج برخی رقبا از فعالیت های ارزی گردید بانک با استفاده از ظرفیت های موجود به جهش بزرگی دست یافت که بعد از برجام، علی رغم حضور مجدد رقبا، با همدلی و تلاش حرفه ایی همکاران موفق به حفظ سهم از بازار بوده ایم.

و چرا به سمت دارو و غذا رفتیم؟

دارو و غذا دو موضوعی بود که با توجه به نیاز های بشردوستانه و مردم کشور بسیار حیاتی بوده و خواسته بانک همواره در جهت کمک و تسهیل امور مردم کشور بوده است. شامل تحریم‌ها نمی‌شد و ما در این دو حوزه فعالیت کردیم و توانستیم جز ۳ بانک اول کشور باشیم؛ و بالای ۵۰ درصد کل عملیات بین‌المل را به عهده داشتیم.

ما در زمان تحریم ها به منظور تسهیل کردن امور نقل و انتقال ارزی به هر دو سوی عملیات ارزی یعنی صادرکنندگان و واردکنندگان مشاوره می‌دادیم و تمرکزمان را روی این حوزه‌ها گذاشتیم. دسترسی ما به سوئیفت و حسن شهرت بانک در این زمینه منجر شد تا ذینفعان و مشتریان بانک ما را برای انجام عملیات خود انتخاب کنند. در آن زمان از میان ۲۶ بانک فقط ۵ بانک به سوئیفت دسترسی داشتند و ما یکی از این ۵ بانک بودیم. زمانی که تحریم‌ها برداشته شد بانک‌ها تلاش کردند به این دو حوزه وارد گردند اما با توجه به عملیات حرفه ایی و خوبی که در این زمینه داشتیم، مشتریان وفاداری به دست آورده بودیم که این مشتریان در بانک سامان ماندگار شدند.

در حال حاضر بانک سامان چه خدمات ارزی به مشتریان می‌دهد؟

حوالجات ارزی، اعتبار اسنادی، ضمانت‌نامه‌های ارزی، بروات اسنادی، بخش اصلی عملیات بین‌الملل بانک سامان است که در شعب انجام می‌شود. همچنین بانک به دلیل حضور نیروهای زبده و چابک، از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. به عنوان بانک عامل ارائه دهنده خدمات فروش ارز مسافرتی، ارز دانشجویی- مطالعاتی، ارز درمانی نیز قرار گرفته است.

همکاری بانک سامان با بانک‌های خارجی چگونه است؟

همکاری با بانک‌های خارجی یکی از اهداف استراتژی ما بوده که در منشور بانک هم آمده است و همواره تلاش ده تا انتخاب اول مشتریان خارجی باشیم. خوشبختانه در این حوزه هم موفق عمل کرده‌ایم و در حال حاضر بالاترین روابط کارگزاری را با بانک‌های خارجی داریم.

چگونه به این نقطه رسیدیم؟

چند نکته مهم باعث رسیدن ما به این نقطه شد؛ یکی اینکه ما یک بانک کاملاً خصوصی هستیم و این نکته برای بانک‌های خارجی بسیار حائزاهمیت است. دومین نکته، عملکرد خوب ما در زمان تحریم‌ها بود که ما با وجود هزینه های بالا، پرداخت‌هایمان را به درستی و به موقع انجام داده ایم و خوشبختانه توانستیم حسن شهرت برای بانک ایجاد کنیم تا بانک های خارجی و ذینفعان به ما اعتماد داشته باشند. موضوع مهم دیگر، حجم عملیات بوده است. ما در موضوع حجم عملیات‌ در میان بانک‌های خصوصی، اول هستیم و این جایگاه در جمع بانک‌های خصوصی و دولتی، رتبه سوم است. ما سومین بانک کشور در عملیات ارزی هستیم که به استراتژی های تعیین شده دست یابیم. دلیل این موضوع هم همدلی، همراهی و همکاری بسیار خوب بین شعبه و ستاد بوده است. ما در ستاد به دنبال ارائه بهترین راه‌حل ها بودیم و در مسیر اجرا شاهد این بودیم که همکاران خوبمان در شعب هم به نحو احسن، سیاست‌ها را اجرا می‌کنند.

این همدلی چگونه صورت گرفت؟

نگاه خاص مدیریت ارشد به حوزه بین‌الملل باعث شد ما سیاست‌گذاری درستی انجام دهیم و این سیاست‌ها را شجاعانه پیش بگیریم و اجرا کنیم و در آن هم موفق بودیم. همکاران ما سرمایه‌های ما هستند و این موفقیت و رسیدن به اهداف میسر نمی‌شد مگر با کمک و همکاری همکاران خوبمان در مدیریت بین‌الملل و شعب. در بانک سامان همراهی و همدلی بسیار خوبی میان ستاد و شعب وجود دارد و همکاران ما در شعبه به‌خوبی سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی ستاد را اجرا می‌کنند و ما در مدیریت بین‌الملل فرصت گفتگو با همکاران را فراهم کرده‌ایم چراکه من معتقدم همکاری بیشتر در بستر گفتگوی سازنده، شنیدن انتقادات و پیشنهادات صورت می گیرد.

لطفا از وضعیت نمایندگی در ایتالیا و شعبه بانک سامان در آلمان بگویید؟

با توجه به نقش نمایندگی ها در طور عام، نمایندگی ایتالیا عملیات بانکی انجام نمی‌دهد و تمرکز اصلی آن، مشاوره و بازاریابی است. در واقع نقش تسهیل کننده ارتباطات مشتریان و سازمان‌ها و صادرکنندگان را دارد. در آلمان هم برای افتتاح شعبه تاکنون بسیار خوب پیش رفتیم و مجوزهای لازم را دریافت کردیم. کار شعبه، کار بانکی است و کاملاً عملیات بانکی انجام می‌دهد و همه خدماتی که یک شعبه می تواند ارائه دهد در شعبه آلمان به مشتریان خواهیم داشت. بعد از تحریم‌ها آلمان کشوری است که بیشترین عملیات ارزی از سوی او انجام می‌شود و سابقه همکاری ما با آلمان به حدود سی سال پیش برمی‌گردد. برای همین ما این ضرورت را احساس کردیم که بانک‌ سامان در آنجا شعبه داشته باشد و خدمات بانکی را ارائه دهد. یکی دیگر از مزیت‌های شعبه این است می‌تواند خودش کارگزاری برای بانک سامان باشدکه بسیار کمک کننده در انجام عملیات نقل و انتقال ارز خواهد بود. درعین‌حال، می توانیم به عنوان کارگزار بانک‌های دیگر نیز عمل کنیم.

به نظر شما برای تداوم ارائه خدمات درشرایط تحریم چه باید کرد؟

من معتقدم هر شرایط سختی می‌تواند در خود فرصتی داشته باشد تا در جهت اهداف بانک حرکت کنیم. علت موفقیت بانک سامان هم همین بوده که از این فرصت استفاده کرده است. ما توانستیم تحریم‌ها را از سر بگذرانیم و با تمرکز بر غذا و دارو بتوانیم نیازهای کشور را مرتفع کنیم. هم‌زمان توانستیم برند بانک سامان را در کشور و سطح بین المللی مطرح کنیم. هر فاجعه‌ای یک شانس بزرگ است و باید از آن بهره بُرد از نگاه‌ بدبینانه و منفی پرهیز کرد ما باید بتوانیم از اتفاق‌های خوب و بد استفاده کنیم و آن را تبدیل به یک فرصت تازه کنیم؛ و هنر بانک در این بوده است که به‌جای اینکه گوشه‌ای بنشینیم و غُر بزنیم راهی ایجاد کردیم تا از فرصت‌ها بهره ببریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا