مُسکن غیر اعتیادآور ابداع شد!

دانشمندان مدرسه پزشکی “ویک فارست” موفق به ابداع ترکیب ضد درد غیراعتیادآوری شده‌اند که می‌تواند برای مبارزه با درد و سوءمصرف مواد مخدر استفاده شود.

موبنا – ترکیب جدیدی موسوم به “AT-121” به دست محققان مدرسه پزشکی “ویک فارست”(Wake Forest) توسعه یافته که یک نوع مسکن غیر اعتیادآور برای درمان سوءمصرف مواد مخدر است.

با توجه به اعتیادآور بودن داروهای مسکن تجویزی که بخش عمده‌ای از بحران فعلی مبارزه با مواد مخدر را تشکیل می‌دهد، جستجو برای توسعه داروهای موثر اما غیر اعتیادآور ادامه دارد.

به نظر می‌رسد محققان دانشکده پزشکی “ویک فارست” یک کاندیدای احتمالی را به شکل یک ترکیب شیمیایی به نام “AT-121” پیدا کرده‌اند که این آرزو را محقق می‌کند. نتایج امیدوار کننده‌ای در مصرف این دارو در نمونه‌های غیر انسانی دیده شده است و محققان امیدوارند که این ترکیب در انسان نیز به خوبی کار کند.

بر خلاف داروهای مسکنی که در حال حاضر تجویز می‌شوند و تنها بر مو-گیرنده‌ها(μ-opioid receptors) نظیر فنتانیل و اکسی‌کودون کار می‌کنند، محققان به دنبال ترکیباتی بودند که بر روی گیرنده درد نیز کار کنند.

“می-چوان کو” استاد فیزیولوژی و فارماکولوژی مدرسه پزشکی ویک فارست می‌گوید: ما “AT-121” را توسعه دادیم که هر دو فعالیت را در یک تعادل مناسب در یک مولکول ترکیب می‌کند. ما فکر می‌کنیم این روش، راهبرد دارویی بهتری است تا اینکه دو دارو به صورت ترکیبی استفاده شوند. علاوه بر این، این ترکیب در جلوگیری از سوءمصرف نیز مؤثر بود که غیر اعتیادآور بودن آن را نشان می‌دهد. بنابراین ما امیدواریم بتوانیم از آن برای درمان درد و سوءمصرف مواد مخدر استفاده کنیم.

محققان می‌گویند که “AT-121” در آزمایشات غیرانسانی تحمل درد ناشی از عدم مصرف مواد مخدر را با نسبت یک صدم مورفین ارائه ‌داد. این دوز همچنین اثرات اعتیادآور اکسی‌کودون(oxycodone) را خنثی می‌کند.

محققان می‌گویند این ترکیب علاوه بر تسکین درد ناشی از عدم مصرف مواد مخدر، از بروز دیگر عوارض جانبی معمولی مانند خارش، تنگی نفس، قدرت تحمل و وابستگی را که معمولا با مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

“کو” گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد که هدف قرار دادن گیرنده‌های درد نه تنها از بروز عوارض جانبی اعتیاد به مواد مخدر جلوگیری می‌کند، بلکه باعث کاهش درد به طور مؤثر می‌شود. واقعیت این است این داده‌ها که در نمونه‌های غیر انسانی و یک گونه نزدیک به انسان به دست آمده، بسیار امیدوارکننده است، چرا که نشان داد ترکیباتی مانند AT-121 توانایی جایگزینی با داروهای ترک اعتیاد را دارند.

اگر مطالعات بالینی که برای جمع آوری اطلاعات ایمنی بیشتر طراحی شده‌اند، موفقیت‌آمیز باشد، گروه محققان از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست تایید می‌کند تا این دارو در دسترس عموم قرار گیرد.

این مطالعه در Science Translational Medicine منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا