دسترسی ۴۲ هزار روستا به شبکه تلفن سیار در دولت دوازدهم

دسترسی بیش از ۴۲ هزار روستای کشور به شبکه سیار (تلفن همراه) یکی از گام های دولت دوازدهم برای تحقق عدالت اجتماعی و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم کشور است.

موبنا – ماده ۳۳ منشور حقوق شهروندی تاکید دارد حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از اولویت های خود را تحقق این ماده قرار داده و با تغییر مدل برنامه ریزی و اجرای ارائه خدمات اجباری ارتباطی در مناطق روستایی و کمتر برخودار (طرح یو.اس.او) و بکارگیری حداکثر توان بخش خصوصی و اپراتورهای ارتباطی گام های موثری در این زمینه برداشته است.
تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد اکنون ساکنان بیش از ۴۲ هزار روستا به شبکه سیار دسترسی دارند و در بیش از ۳۰ هزار روستا از خدمات شبکه نسل چهارم تلفن همراه فراهم شده است.

** اینترنت روستایی

بر پایه این گزارش، از مجموع ۶۲ هزار و ۲۸۴ روستای کشور ۳۱ هزار و ۸۸۶ روستا اینترنت پرسرعت دارد.
همچنین از مجموع ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار، ۲۱ هزار و ۲۶۳ روستا از اینترنت پرسرعت برخوردار است.
براساس گزارش تازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مجموع ۲۲ هزار و ۸۱۹ روستای دارای کمتر از ۲۰ خانوار تاکنون ۱۰ هزار و ۶۲۳ روستا از خدمات اینترنت پرسرعت بهره مند شده است.
تازه ترین گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد با افزایش خدمات رومینگ (جابجایی اپراتور تلفن همراه) هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در روستاهای کشور از این خدمات استفاده می کنند.
همچنین امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت برای ۵۴درصد ساکنان روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار فراهم شده است.
ساکنان در ۳۶ هزار روستا نیز به شبکه سیمی مخابرات دسترسی دارند؛ ضمن آنکه ۱۳ هزار مودم (گیرنده اینترنت) به طور رایگان در روستاها توزیع شده است.

** زیرساخت های بانکی

تازه ترین گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد بیش از ۱۲۵۰ دستگاه خود پرداز برای خدمات خرد بانکداری در روستاها توزیع شده است.
هدف از این اقدام تحقق عدالت اجتماعی عنوان می شود.
توزیع این امکانات سبب می شود جوانان روستایی بتوانند با استفاده از این امکانات برای ایجاد اشتغال بر بستر زیرساخت های ارتباطی اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اول بهمن ماه پارسال گفت: براساس بررسی ها در سه بخش ارتباطات ثابت، تلفن همراه و اینترنت، در ۳۴ درصد روستاها سه سرویس ارتباطی دارد و ساکنان سه درصد آنها به هیچ نوع خدمات ارتباطی دسترسی ندارند.
«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: از مجموع روستاهای مورد پایش، ۵۱ درصد به ۲ سرویس و ۱۰ درصد فقط به یک سرویس دسترسی دارند.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا