تحقق ۴۰ درصدی ارائه خدمات الکترونیک دولتی در دولت دوازدهم

تداوم برنامه ها برای تحقق دولت الکترونیک در دولت دوازدهم سبب شده است میزان ۲۰ درصدی ارائه خدمات دولت به صورت الکترونیکی در پایان سال ۱۳۹۵، اکنون به ۴۰ درصد افزایش یابد.

موبنا – مشارکت موثر در شکلگیری و تقویت دولت الکترونیک یکی از مهمترین ماموریت هایی بود که «حسن روحانی» رییس دولت دوازدهم، جزو وظایف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر کرد.
بر پایه این مطالبه، توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک در یک سال گذشته پیگیری شده است.
اکنون در پایان نخستین سال فعالیت دولت دوازدهم می بینیم که وضعیت ارائه خدمات دولت به طور الکترونیکی که باید به طور صد درصد تحقق یابد، در پایان سال ۱۳۹۵ به ۲۰درصد و اکنون به ۴۰درصد برسد.
افزایش سرویس‌های موجود بر بستر نرم‌افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات (جی.اس.بی) به ۱۷۰ سرویس از ۱۷ دستگاه و ارائه خدمات به ۵۴ دستگاه از دیگر اقدام ها در این باره است.

** توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از توسعه شبکه های اجتماعی بومی کاهش ۷۰ درصدی تعرفه استفاده از پیام رسان‌های داخلی را تصویب و مدل حمایت از آنها برای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات را تدوین کرد.
همچنین نسبت به افزایش سهم ترافیک داخلی به خارجی برای ساماندهی پیام رسان‌های داخلی اقدام شده است.
حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی با استفاده از وام وجوه اداره شده و کاهش هزینه‌های ارتباطی آنها از دیگر گام های دولت برای رونق این بخش از صنعت ارتباطات به شمار می رود.

** تلاش برای توسعه خدمات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان

«سند حمایتی و برنامه اقدام برای توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» نیز در یک سال گذشته تدوین شد.
این سند هدف هایی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی را با حمایت از بخش غیردولتی دنبال می کند.

** توسعه بانکداری الکترونیک

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با هدف توسعه بانکداری الکترونیک ۵۷۰ دستگاه خودپرداز را در روستاهای فاقد این امکان نصب و راه‌اندازی کرد.
این اقدام با هدف تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف دیجیتالی و ارائه خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار انجام شد.

** تکمیل طرح رجیستری

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ساماندهی بازار تلفن همراه طرح کد دار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) را از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار داد.
این امر موجب افزایش ۱۰۰ درصدی میزان واردات گوشی از مبادی رسمی و جلوگیری ۹۰۰ درصدی از قاچاق شد.

** ایجاد قابلیت دسترسی به درگاه دولت هوشمند برای نابینایان

پنجره واحد خدمات دولت به مردم به صورت فایل صوتی قابلیت دسترسی خدمات درگاه ملی دولت هوشمند را برای نابینایان و کم‌بینایان فراهم کرد.
این اقدام دولت دوازدهم همسو با تحقق عدالت دیجیتالی به اجرا درآمد.
گام بعدی، ایجاد و طراحی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و اتصال ۲۱۰ دستگاه به این سامانه برای ارائه سرویس به شهروندان بود.
بهره‌برداری از سامانه پاک (پایش اطلاعات کشور) و استفاده مسوولان از این سامانه برای رصد شاخص‌های کلیدی توسعه کشور از دیگر اقدام های دولت دوازدهم برای تحقق دولت الکترونیک است که اجرایی شد.

** ایجاد فرصت‌های شغلی و واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به مردم

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با هدف آزادسازی بازار خدمات پستی برای حضور بخش خصوصی (به طور اپراتوری) نخستین بار از طریق برگزاری مزایده به انتخاب اپراتورهای «ترن پارت تی پاکس» و «کنسرسیوم حمل و نقل کالاهای تهران» دست زد.
پروانه فعالیت این شرکت ها در راستای اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی، ایجاد فضای رقابتی، نظام مندسازی پست کشور، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رضایت عمومی جامعه در ارائه سرویس های پستی صادر شد.
راه اندازی ۳۰ واحد استانی برای توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تبیین فرصت‌های جدید شغلی از دیگر اقدام های صورت گرفته در دولت دوازدهم است.
نهادسازی برای حضور موثر و کسب سهم و درآمد از بازار پهنای باند منطقه و جهان با تدوین اساسنامه ایجاد شرکت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل به صورت غیردولتی با مشارکت بخش های خصوصی و خارجی و افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات کشور به ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه از دیگر اهداف تحقق یافته دولت دوازدهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رود.
تدوین برنامه شناسایی آموزش و توانمندی کارجویان آی.سی.تی از طریق طراحی نسخه اولیه برنامه نرم افزاری (اپلیکیشن) شاتک (شناسایی، آموزش و توانمندی‌سازی) برای جمع‌آوری اطلاعات مهارتی کارجویان، آموزش مهارت‌های موردنیاز آنها از طریق بسترهای فناوری اطلاعات و به صورت برخط و معرفی افراد توانمندشده به بازارهای هدف نیز در کارنامه دولت دوازدهم دیده می شود.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا