همه آنچه که باید در مورد «آیفون ایکس‌اس» بدانید (+عکس)

از روز جمعه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ کاربران جهانی می‌توانند این دو محصول را پیش‌خرید کنند و سرانجام در تاریخ ۲۱ سپتامبر این گوشی‌ها به صورت عمومی وارد بازار می‌شوند.

موبنا – شرکت اپل طی هفته جاری مدل جدید گوشی هوشمند خود را به صورت رسمی معرفی می‌کند تا طبق روال هر سال آیفون جدید هفته نخست سپتامبر در معرض دید عموم قرار گیرد. این طور که در آخرین اخبار تایید شده است، گوشی هوشمند مذکور در تاریخ ۱۲ سپتامبر در «آمفی تئاتر استیو جابز» رونمایی می‌شود و منابع آگاه می‌گویند طی این اتفاق شرکت اپل از گوشی هوشمند جدیدی که «آیفون ایکس‌اس» نامگذاری شده است، رونمایی می‌کند.

همه آنچه که باید در مورد «آیفون ایکس‌اس» بدانید (+عکس)

نام گوشی

از هم اکنون تا زمانی که شرکت اپل نام این محصول را به صورت رسمی تایید کند تنها یک هفته باقی مانده است. پس از گمانه‌زنی‌های فراوان و پیش‌بینی‌های مختلف، در گزارش‌های اخیر اعلام شد که آیفون جدید با نام «آیفون ایکس‌اس» روانه بازار می‌شود که البته کاربران آن را «آیفون ۱۰ اِس» می‌خوانند.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ با انتشار گزارشی اعلام کرد که اپل تصمیم دارد کلمه «پلاس» را در نامگذاری گوشی‌های خود کنار بگذارد تا بر این اساس از سال جاری میلادی «آیفون ایکس‌اس» چنین پسوندی را نگیرد. این مسئله به آن معنی خودهد بود که اپل به احتمال قوی سیاست‌های خود در زمینه آیپد را برای نامگذاری آیفون جدید پیش‌ می‌برد تا یک دستگاه با دو اندازه متفاوت نمایشگر تحت یک نام روانه بازار شوند.

همه آنچه که باید در مورد «آیفون ایکس‌اس» بدانید (+عکس)

نمایشگر و اندازه

در زمینه کیفیت نمایشگر و اندازه آن اخبار فراوان منتشر شده است. ولی قرار است که «آیفون ایکس‌اس» در دو سایز مختلف به دست کاربران جهانی برسد: ۵.۸ و ۶.۵ اینچ، که نمایشگر هر دو گوشی هوشمند مبتنی بر فناوری اواِل‌ای‌دی ساخته شده است.

البته از نظر شکل ظاهری در نمایشگرها تغییر خاصی نسبت به مدل «آیفون ایکس» ارایه نشده است. طول‌، عرض و صخامت گوشی هوشمند «آیفون ایکس» به عنوان آخرین پرچمدار اپل که هم اکنون در بازار فروخته می‌شود به ترتیب ۱۴۳.۶، ۷۰.۹ و ۷.۷ میلیمتر است. در زمینه بهره‌مندی از فناوری نمایشگر نیز، پیش‌بینی می‌شود که مدل جدید گوشی هوشمند آیفون تصاویر را با کیفیت ۲۴۳۵ در ۱۱۲۵ پیکسل و با تراکم تصویر ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ مربع به نمایش بگذارد.

منابع آگاه که در شرکت‌های تامین کننده قطعات مورد نیاز اپل حضور دارند اعلام کردند که مدل ۶.۵ اینچی آیفون ایکس‌اس با طول، عرض و ضخامت ۱۵۷.۵۳، ۷۷.۴۴ و ۷.۵۸ روانه بازار می‌شود. با این توضیحات می‌توان گفت گوشی هوشمند مذکور نسبت به «آیفون ۸ پلاس» که نمایشگر ۵.۵ اینچی با طول بیشتر داشت، کوچکتر است.

برای مدل ۶.۵ اینچی گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که این دستگاه تصایور را با کیفیت ۱۲۴۲ در ۲۶۸۸ پیکسل پخش می‌کند و تراکم تصویر آن هم ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ مربع گزارش شده است.

با توجه به اینکه اپل اندازه بزرگتری را برای آیفون خود در نظر گرفته است، قابلیت‌های نرم‌افزار متفاوتی هم برای آن پیش‌بینی شده است. سیستم عامل iOS 12 که نسخه بتای آن هم اکنون ارایه شده است اعلام می‌دارد که گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس با نمایشگر ۶.۵ اینچی می‌تواند از اپلیکیشن‌های افقی مشابه آیپد هم پشتیبانی کند.

همه آنچه که باید در مورد «آیفون ایکس‌اس» بدانید (+عکس)

قابلیت اجرایی

گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس در هر دو اندازه قرار است پردازنده A12 اپل را در خود جا دهند که این تراشه پرقدرت در اصل جایگزین پردازنده کنونی A11 Bionic می‌شود. پردازنده A12 نخستین تراشه ساخته شده در شرکت اپل محسوب می‌شود که مبتنی بر فناوری ۷ نانومتری طراحی شده است تا در فضای کوچکتر، سرعت و کارایی بیشتر برای پردازش اطلاعات ارایه شود. این پردازنده همچنین باعث می‌شود میزان مصرف انرژی در گوشی هوشمند اپل کاهش یابد.

پیش‌بینی شده است قابلیت اجرایی مهم‌ترین نکته‌ای باشد ک اپل برای مدل آیفون ایکس‌اس روی آن تاکید کرده است. شرکت اپل همواره در مدل‌های آیفون که آن را با پسوند «اِس» نامگذاری می‌کرد هم فقط بر قدرت پردازنده آن تاکید داشت. گزارشی که این هفته منتشر شد نیز حاکی از آن است که اپل به صورت ویژه روی قابلیت‌های اجرایی مدل جدید گوشی هوشمند آیفون سرمایه‌گذاری کرده است و همچنین پیش‌بینی می‌شود که این محصول همراه با رم ۴ گیگابایتی به دست کاربران برسد.

همه آنچه که باید در مورد «آیفون ایکس‌اس» بدانید (+عکس)

دوربین دیجیتال

دوربین دیجیتال یکی دیگر از بخش‌هایی است که اپل برای مدل آیفون ایکس‌اس تاکید ویژه روی آن داشته است. اگرچه در برخی گزارش‌ها اعلام شده است که اپل ممکن است در آیفون جدید از ۳ لنز مجزا در قسمت پشت بدنه استفاده کند، ولی به نظر می‌رسد که چنین تحولی در مدل ۲۰۱۹ یا بعد از آن صورت گیرد و آیفونی که امسال روانه بازار می‌شود فقط دو لنز در قسمت پشت بدنه خود داشته باشد.

لازم به ذکر است خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خود توضیح داد که آیفون ایکس‌اس ارتقای فراوان را در بخش دوربین دیجیتالی شامل شده است. بلومبرگ توضیح داد دوربین این دستگاه و قابلیت‌های اجرایی آیفون جدید مهم‌ترین تفاوت آن با آیفون سال گذشته محسوب می‌شوند.

متاسفانه باید حدود یک هفته منتظر بمانیم تا کیفیت دوربین در این گوشی هوشمند مشخص شود. زیرا منابع آگاه موفق نشدند کیفیت حسگرهای تصویربرداری در آیفون ایکس‌اس را با اطمینان کامل اعلام کنند.

همه آنچه که باید در مورد «آیفون ایکس‌اس» بدانید (+عکس)

رنگ‌ها

گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس برخلاف مدل قبلی خود رنگ طلایی جدید را هم در اختیار می‌گیرد. در حالی که اپل گوشی هوشمند آیفون ایکس به رنگ طلایی را مورد آزمایش قرار داده بود، ولی در نهایت چنین محصولی هرگز به صورت عمومی وارد بازار نشد.

گزارشی که این هفته منتشر شد تایید کرد که گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس به رنگ طلایی هم به دست کاربران می‌رسد. تصاویری که منابع آگاه منتشر کرده‌اند این گوشی هوشمند را به رنگ طلایی نشان می‌دهدکه در اصل چارچوب گوشی و قسمت پشت بدنه به این رنگ ساخته شده است.

گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس همچنین طبق روال سال‌های قبل با رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی هم عرضه خواهد شد.

نکات مهم

نخستین نکته اینکه، آیفون مدل ۲۰۱۸ پیش‌بینی شده است که قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را داشته باشد و البته گوشی هوشمند جدید با این قابلیت فقط در برخی کشورهای دنیا عرضه می‌شود و مابقی مدل‌های آیفون مانند گذشته فقط از یک سیم کارت پشتیبانی می‌کنند. هنوز به درستی مشخص نیست کدام یک از کشورها آیفون جدید را با قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت دریافت می‌کنند، با این وجود امکان پشتیبانی از دو سیم کارت به صاحبان گوشی هوشمند آیفون امکان می‌دهد تا آسان‌تر از قبل بتوانند قابلیت‌های دو اپراتور موبایلی را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهند.

نکته دوم اینکه، در گزارش‌های منتشر شده مشخص شده است که اپل تصمیم دارد عرضه کابل تبدیل لایتنینگ به ورودی ۳.۵ میلیمتری هدفون را در جعبه آیفون‌هایی که امسال خریداری می‌شوند متوقف کند. شرکت اپل از زمان تولد آیفون ۷ به بعد که جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری هدفون در آن حذف شد این آداپتور را در جعبه گوشی هوشمند خود ارایه کرد و با این وجود تصمیم بر آن شده است که از سال جاری میلادی به بعد رویه تغییر کند و این کابل تبدیل داخل جعبه آیفون‌های جدید ارایه نشود.

نکته پایانی اینکه، اپل پیش‌بینی کرده که آیفون‌های امسال از سیستم ورودی USB-C پشتیبانی کنند. این مسئله به آن معنی خواهد بود که شما با خرید یک دستگاه گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس می‌توانید داخل جعبه دستگاه یک کابل USB-C را هم در اختیار بگیرید و در کنار آن سیستم تبدیل USB-C به لایتنینگ را هم در اختیار داشته باشید.

قیمت

گوشی هوشمند آیفون ایکس‌اس با نمایشگر ۵.۸ اینچی امسال با قیمت پایه ۸۹۹ دلار روانه بازار می‌شود که این رقم نسبت به قیمت آیفون ایکس که با پایه قیمت ۹۹۹ دلار عرضه شد، ارزان‌تر است. با این توضیح به خاطر داشته باشید که مدل بزرگتر این گوشی هوشمند که نمایشگر ۶.۵ اینچی دارد قرار است با پایه قیمت ۹۹۹ دلار عرضه شود.

البته باید توجه داشته باشیم که قیمت نهایی گوشی‌های هوشمند اپل دشوارترین قسمت برای پیش‌بینی است و این احتمال وجود دارد که شرکت اپل در آخرین لحظات قیمت این محصول را تغییر دهد. با این وجود آنچه که هم اکنون مشخص است، قیمت‌های فوق خواهد بود.

عرضه جهانی

شرکت اپل تصمیم دارد با فاصله زمانی کوتاه از وقتی که این محصول را به صورت رسمی معرفی می‌کند، آن را وارد بازار جهانی کند. با این توضیحات زمانی که دو آیفون جدید با اندازه‌های مختلف در تاریخ ۱۲ سپتامبر معرفی می‌شوند، با فاصله زمانی کمتر از دو هفته فروش جهانی آنها در بازار آغاز خواهد شد.

سایت‌های خبری همچنین گزارش دادند که از روز جمعه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ کاربران جهانی می‌توانند این دو محصول را پیش‌خرید کنند و سرانجام در تاریخ ۲۱ سپتامبر این گوشی‌ها به صورت عمومی وارد بازار می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا