فناوری یادگیری ماشینی وقوع زلزله را پیش‌بینی می‌کند

این گروه تحقیقاتی یک پایگاه داده متشکل از اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار زلزله و پس‌لرزه را مورد استفاده قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به زمین لرزه مهیب ۲۰۱۱ اشاره کرد.

موبنا – گروهی از دانشمندان فناوری هوشمند یادگیری ماشینی را مورد استفاده قرار داده‌اند تا به کمک آن بتوانند الگوهای مربوط به پس‌لرزه‌ها بعد از زلزله را به طور دقیق محاسبه و تحلیل کنند. پس‌لرزه‌ها پس از یک زمین لرزه بزرگ شکل می گیرند که تعداد و زمان بروز آنها معمولا غیرقابل پیش‌بینی است. در تعریف علمی پس‌لرزه‌ها شدت کمتری دارند و با این وجود در برخی موارد دیده شده است که شدت آنها از زمین لرزه اصلی هم بیشتر بوده است.

با این توضیحات، این نخستین باری است که دانشمندان از فناوری هوشمند یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا بتوانند دریابند که هنگام وقوع پس‌لرزه چه اتفاقی در دل زمین می‌افتد و این لرزش‌های ثانوی کوچک‌تر چگونه شکل می‌گیرند.

فناوری یادگیری ماشینی وقوع زلزله را پیش‌بینی می‌کند

محققان امیدوارند این فناوری به همراه تکنیک‌های مشابه فهم دقیق‌تر از رفتارهای زمین هنگام زلزله را باعث شود تا از این طریق بتوانیم زمین لرزه‌ها را از قبل پیش‌بینی کنیم. پروفسور «برندان مید» از محققان دانشگاه هاروارد که مدیریت این پروژه تحقیقاتی را هم برعهده دارد در این خصوص گفت: «اگر شما به این مسئله فکر می‌کنید که بتوانیم زمین لرزه‌ها را پیش بینی کنیم، می‌بایست سه اقدام اساسی را انجام دهید: پیش‌بینی کنید در چه زمانی زمین لرزه اتفاق می‌افتد، در مورد شدت و بزرگی زمین لرزه پیش‌بینی دقیق انجام دهید، محل دقیق وقوع زلزله را از قبل شناسایی کنید».

پروفسور برندان توضیح داد آنچه که قرار است هم اکنون به کمک فناوری یادگیری ماشینی صورت گیرد این است که مشکل همیشگی بشر حل شود تا با تحلیل پس‌لرزه‌ها بتوانیم رفتارهای زمین در زلزله‌های بعدی را بهتر شناسایی کنیم.

این گروه تحقیقاتی یک پایگاه داده متشکل از اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار زلزله و پس‌لرزه را مورد استفاده قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به زمین لرزه مهیب ۲۰۱۱ اشاره کرد که محققان هم اکنون می‌کوشند داده‌های مربوط به پس لرزه‌های آن را نیز با دقت بررسی و تحلیل کنند.

فناوری یادگیری ماشینی وقوع زلزله را پیش‌بینی می‌کند

شبکه‌های عصبی فناوری هوشمند یادگیری ماشینی مبتنی بر آن فعالیت می‌کند از روی الگوها و فرآیندهای مغز انسان مدل‌سازی شده است. بنابراین دانشمندان در فناوری جدید به جای دادن داده و اطلاعات در مورد زمین لرزه اصلی بر پایه مجموعه‌ای از محاسبات، می‌کوشند پس‌لرزه‌ها را تحلیل و بررسی کنند. شبکه‌ای که این بررسی‌ها را انجام می‌دهد قادر است انواع مختلف رفتارهای زمین و مسیرهای احتمالی برای زلزله بعدی را پیش‌بینی کند.

این فناوری جدید می‌تواند تعیین کند کدام مناطق روی کره زمین با احتمال بیشتر در معرض یک رویداد تکان دهنده دیگر هم قرار دارد و در آینده با یک شوک دیگر مواجه می‌شود. این سیستم شکستگی‌های پوسته زمین به واسطه زلزله‌های قبلی را به دقت بررسی می‌کند و از این طریق به طور کاملا دقیق اعلام می‌کند که تا چه اندازه احتمال بروز زلزله مجدد در آن نقطه وجود دارد.

دکتر «فوبل دی‌وریس» از دانشگاه کانِکتیکات در این خصوص گفت: «شبکه عصبی همان اتفاقی است که بالاخره مشکل انسان را حل می‌کند تا بتوانیم وقوع زلزله را پیش‌بینی کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا