Mate 10 یا Mate 10 Pro؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ (+عکس)

هوآوی دست از توسعه گوشی‌های هوشمند خود برنداشت و سرانجام سال گذشته دو محصول پیشرفته و باکیفیت Mate 10 و Mate 10 Pro را روانه بازار کرد. در این دسته از محصولات هوآوی هم نام Pro نشان دهنده کیفیت بالاتر گوشی‌ هوشمند بود و امکانات داخلی آن در مجموع پیشرفته‌تر بود.

موبنا – زمانی که هوآوی دو سال قبل دو گوشی هوشمند Mate 9 و Mate 9 Pro را روانه بازار کرد، از همان زمان مشخص شد که این شرکت چینی مدل بهتر در خانواده پرچمداران خود را با نام Pro معرفی می‌کند. هم اکنون که این خانواده از محصولات هوآوی به‌روز شده است هم می‌توان به همین شکل بررسی کرد تا گوشی هوشمند بهتر با نام Pro خودنمایی کند. اگر آن زمان دو گوشی هوشمند مذکور را با یکدیگر مقایسه می‌کردید، درمیافتید که مدل Mate 9 Pro کاملتر و پیشرفته‌تر ساخته شده است. این محصول نمایشگر لمسی ۵.۵ اینچی با کیفیت ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ را در خود جا داده بود، حافظه رم بالاتری داشت، ظرفیت حافظه داخلی آن بیشتر بود و البته، با باتری باظرفیت‌تر ۳۵۰۰ میلی‌آمپری عرضه شده بود.

با همه این توضیحات هوآوی دست از توسعه گوشی‌های هوشمند خود برنداشت و سرانجام سال گذشته دو محصول پیشرفته و باکیفیت Mate 10 و Mate 10 Pro را روانه بازار کرد. در این دسته از محصولات هوآوی هم نام Pro نشان دهنده کیفیت بالاتر گوشی‌ هوشمند بود و امکانات داخلی آن در مجموع پیشرفته‌تر بود.

Mate 10 یا Mate 10 Pro؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ (+عکس)

نمایشگر

در مورد این گوشی‌های جدید بهتر است که از بخش نمایشگر آنها شروع کنیم. بین دو مدل اصلی خانواده پرچمداران هوآوی Mate 10 نمایشگر کوچکتری دارد و با این وجود برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی کیفیت آن اندکی بالاتر است. نمایشگر گوشی هوشمند Mate 10 به اندزه ۵.۹ اینچ طراحی شده است که تصاویر در آن با کیفیت QHD یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل به نمایش درمی‌آیند. این نمایشگر مبتنی بر فناوری IPS LCD ساخته شده است و در مقابل گوشی هوشمند Mate 10 Pro با نمایشگر ۶.۰ اینچی با کیفیت Full HD+ یا ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و مبتنی بر فناوری OLED ساخته شده است.

در حالت کلی باید گفت که فناوری OLED از فناوری LCD باکیفیت‌تر است و شفافیت تصویر و رنگ در آن بیشتر است. این نمایشگر رنگ مشکی را واضح‌تر و واقعی‌تر به نمایش می‌گذارد تا تصاویر در نهایت بهتر دیده شوند. همچنین گفته شده است که رنگ سفید، مجموع رنگ‌ها در هنگام تکان خوردن گوشی و … نیز با این فناوری کیفیت بالاتری دارد. ولی اگر قرار باشد کیفیت کلی نمایشگر در این دو گوشی هوشمند را محاسبه کنیم، از نظر تعداد پیکسل Mate 10 باکیفیت‌تر عمل می‌کند.

برای فهم بهتر این مسئله، زمانی که دو گوشی هوشمند Mate 10 و Mate 10 Pro را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم و شفافیت تصویر و نور را در بالاترین حالت آن می‌گذاریم، هنگام پخش یک تصویر ویدیویی ۴ هزار پیکسلی تفاوت میان آن دو نمایان می‌شود.

Mate 10 یا Mate 10 Pro؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ (+عکس)

قابلیت‌های اجرایی

زمانی که صحبت از قابلیت‌های اجرایی پرچمداران هوآوی به میان می‌آید، Mate 10 Pro گوی سبقت را از همه رقبا می‌رباید. این گوشی هوشمند زیبا آخرین تراشه ساخته شرکت هوآوی یعنی Kirin 970 را در خود جا داده است که البته همین تراشه در گوشی Mate 10 هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این وجود برادر بزرگتر حافظه رم بیشتر را هم شامل می‌شود. با این توضیحات گوشی هوشمند mate 10 Pro قادر است نسبت به مدل Mate 10 با سرعت بالاتر عمل کند.

مراکز مختلف و آزمایشگاه‌های تخصصی از جمله PCMark، ۳DMark، Antutu و Epic Citadel توانایی‌های اجرایی این دو گوشی هوشمند را در آزمون‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند و در نهایت Mate 10 Pro به عنوان یکی از توانمندترین و قدرتمندترین گوشی‌های جهان معرفی کردند.

در سیستم امتیازهای Work 2.0 برای آزمایشگاه تخصصی PCMark گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی موفق شد امتیاز ۶۷۵۰ را به خود اختصاص دهد و این در حالی بود که امتیاز نهایی برای گوشی هوشمند Mate 10 هم ۶۷۳۷ محاسبه شد.

آزمایشگاه تخصصی ۳DMark در پایان بررسی‌های خود مجموعه‌ای از نتایج را منتشر کرد و البته در فهرست امتیازدهی خود عدد ۳۱۷۴۸ را برای گوشی هوشمند Mate 10 Pro و عدد ۳۰۳۹۸ را برای گوشی هوشمند Mate 10 در اختیار گرفت. در بخش دیگر گوشی هوشمند Mate 10 Pro در سیستم امتیازدهی Antutu توانست به عدد ۲۹۲۹ دست یابد و گوشی Mate 10 هم امتیاز ۲۷۰۷ را از آن خود کرد.

در مجموع بررسی‌های مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های تخصصی مذکور گفته شد که این دو گوشی هوشمند چینی از نظر توان پردازشی و عملکرد جزء بهترین محصولات در جهان محسوب می شوند و تراشه Kirin 970 توانسته است آنها را از تمامی محصولات مشابه موجود در بازار متمایز کند.

Mate 10 یا Mate 10 Pro؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ (+عکس)

حافظه داخلی

گوشی هوشمند Mate 10 Pro نسبت به مدل Mate 10  حافظه داخلی دو برابر دارد و به عبارت دقیق‌تر، در حالی که برادر کوچک‌تر با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت روانه بازار شده است، گوشی دیگر همراه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت به دست کاربران می‌رسد. البته یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد. برای گوشی هوشمند Mate 10  قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرواس‌دی تا ظرفیت ۲۵۶ در نظر گرفته شده است و در عوض گوشی دیگر از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

دوربین دیجیتال

دوربین دیجیتالی به کار برده شده در این دو محصول از مهم‌ترین و جالب‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. هر دو گوشی هوشمند حسگر دوگانه دوربین ساخت شرکت Leica را در قسمت پشت بدنه در خود جا داده‌اند که یکی از حسگرها کیفیت ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 را شامل می‌شود و دوربین بعدی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی به همراه دیافراگم f/1.6 را در خود جا داده است. برای این دوربین‌ها قابلیت تثبیت تصویر در نظر گرفته شده است که همراه با فناوری لنزهای Leica Summilux-H به دست کاربران می‌رسد.

بدیهی است که کیفیت تصویربرداری در این دو دوربین دیجیتالی بسیار متمایز است. کاربران در اپلیکیشن مخصوص دوربین‌های دیجیتالی این دو گوشی هوشمند می‌توانند از قابلیت هوش مصنوعی برای تشخیص تمامی اشیا موجود در صحنه استفاده کنند و بهترین عکس‌ها را بگیرند.

هر دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro و Mate 10 به باتری پرظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده‌اند و از فناوری شارژ سریع هوآوی موسوم به SuperCharge پشتیبانی می‌کنند. اگر تصور می‌کنید که گوشی هوشمند Mate 10 Pro به واسطه قابلیت‌های اجرایی و نمایشگر بزرگتر انرژی بیشتری مصرف می‌کند، باید بدانید که شرکت هوآوی در بخش تنظیمات این دو محصول قابلیت‌های فراوانی ارایه کرده است که در نهایت باعث می‌شود میزان مصرف انرژی در این دستگاه‌های موبایلی به حداقل برسد.

Mate 10 یا Mate 10 Pro؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ (+عکس)

جزییات بیشتر

تا اینجا بیشتر تفاوت‌های میان این دو گوشی هوشمند را با یکدیگر مقایسه کردیم. ولی بدن تردید برخی قابلیت‌ها و جزییات در این دو محصول هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. نکته مهمی که در این دو گوشی هوشمند لحاظ شده مربوط به قابلیت ضدآب و ضدگرد و غبار آنها می‌شود. برای گوشی هوشمند Mate 10 Pro از استاندارد IP67 استفاده شده است که به کاربر امکان می‌دهد به مدت ۳۰ دقیقه با گوشی هوشمند خود در عمق یک متری آب حضور داشته باشد. گوشی هوشمند Mate 10 در مقابل از استاندارد IP53 با توانمندی‌های ضعیف‌تر پیروی می‌کند.

در حالی که گوشی هوشمند Mate 10 Pro فاقد هر گونه سیستم ورودی برای هدفون است، برادر کوچکتر آن همراه با جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری هدفون در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. صاحبان Mate 10 Pro برای گوش دادن به موسیقی یا برقراری تماس‌های صوتی می‌بایست از طریق ورودی USB-C هدفون را متصل کنند.

تفاوت دیگر میان این دو گوشی هوشمند به محل استقرار حسگر اثر انگشت آن مربوط می‌شود. گوشی هوشمند Mate 10 Pro حسگر اثر انگشت دایره‌ای را در قسمت پشت بدنه و پایین حسگر دوگانه دوربین در اختیار گرفته است و این در حالی است که حسگر Mate 10  در قسمت پایین نمایشگر قرار دارد. این دو گوشی هوشمند همچنان به عنوان یکی از بهترین محصولات در بازار به فروش می‌رسند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا