چرا پستانداران بزرگ ۱۵ برابر کندتر عکس‌العمل نشان می‌دهند؟

هرچه اندازه بدن پستانداران افزایش میابد، زمان صرف شده برای پاسخدهی عضلات آنها بیشتر می‌شود.

موبنا – عکس‌العمل سریع یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها در دنیای حیوانات محسوب می‌شود تا هنگام شلیک گلوله توسط شکارچیان یا حمله دیگر حیوانات جان سالم به در ببرند. هر یک از حیوانات به صورت متفاوت در مواقع خطر عکس‌العمل نشان می‌دهند و از تکنیک‌های مختلف برای نجات جان خود استفاده می‌کنند. با این وجود دانشمندان در پایان یک بررسی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که همه عکس‌العمل‌های شناسایی شده یکسان شکل نمی‌گیرند. این طور که مطالعات جدید نشان داده است حیواناتی که جثه بزرگتر دارند نسبت به حیوانات کوچک‌ آهسته‌تر عکس‌العمل نشان می‌دهند و البته نکته مهم اینجاست که این حیوانات به همان اندازه که برای آنها تعریف شده و در توانشان است، با سرعت قابل قبول نمی‌دوند.

زمانی که قرار است عکس العمل حیوانات در مواقع خطر مورد بررسی قرار گیرد شکی نیست که حیوانات بزرگتر کمی کندتر می‌دوند. مطالعات علمی نشان داده است که حیوانات بزرگتر نورون‌های مغزی طولانی‌تر دارند و این مسئله به آن معنی است که برای دریافت سیگنال‌های مغزی و انتقال آن از ستون فقرات به عضلات پا زمان بیشتری سپری می‌شود. با این وجود باید گفت سرعت عصب‌های بدن پستانداران بزرگ تنها عاملی نیست که کند شدن عکس‌العمل آنها را باعث می‌شود.

چرا پستانداران بزرگ ۱۵ برابر کندتر عکس‌العمل نشان می‌دهند؟

دانشمندان تصمیم گرفتند در یک پژوهش جدید عوامل بی‌شماری را مورد تحلیل قرار دهند و به عنوان مثال مشخص کنند که عضلات با چه سرعتی می‌توانند نیروی مورد نیاز خود را تولید کنند. آنها داده‌هایی که در دیگر مطالعات پیرامون اعصاب و تحریک الکتریکی عضلات به دست آمده بود را هم مورد استفاده قرار دادند و این اطلاعات انواع حیوانات کوچک و بزرگ، از موش‌ها گرفته تا فیل‌ها را شامل می‌شد. محققان همچین پستانداران بزرگ را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دادند و به صورت کاملا دقیق محاسبه کردند چه میزان زمان سپری می‌شود تا اندام‌های تحتانی این حیوانات متناسب با بدن‌شان عکس‌العمل نشان دهد. این بررسی به دانشمندان کمک کرد تا به صورت کاملا دقیق متوجه شوند که عکس‌العمل هر یک از حیوانات به خصوص پستانداران بزرگ چقدر سریع است.

نوشته های مشابه

این گروه تحقیقاتی روز گذشته با انتشار گزارشی در آخرین شماره از نشریه‌ بین‌المللی «مقالات انجمن سلطنتی» انگلستان توضیح داد هرچه اندازه بدن پستانداران افزایش میابد، زمان صرف شده برای پاسخدهی عضلات آنها بیشتر می‌شود.

پستانداران بزرگ در فاصله زمانی میان اعلام عکس‌العمل عصبی و حرکت عضلانی یک شکاف قابل ملاحظه را تجربه می‌کنند که بر اساس بررسی های جدید مشخص شده است این دسته از حیوانات ۱۵ برابر طولانی‌تر از پستانداران کوچک عکس‌العمل نشان می‌دهند. با این وجود چون اندازه بدن این حیوانات بزرگ است، سرعت حرکت بیشتری دارند وبنابراین این تاخیر تنها دو برابر نسبت به پستانداران کوچک محاسبه می‌شود و به عبارت دیگر سرعت حرکت پستانداران بزرگ کندی انتشار سیگنال‌های مغزی را جبران می‌کند.

اگر این اتفاق صورت نگیرد، یک گوزن ۲۵۰ کیلوگرمی هنگام دویدن بسیار سریع‌تر از آنچه که تصور می‌کنید حرکت خواهد کرد و به عبارت دیگر، در چنین شرایطی ببینده تصور می‌کند که فیلم با دور تند پخش می‌شود.  این فرآیند عصبی در علم پزشکی محدودیت بیولوژیکی سرعت نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا