نشت هوای ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شد (+تصاویر)

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نشتی یکی از فضاپیماهای متصل به این ایستگاه را که احتمالا به دلیل برخورد یک ریزشهاب‌سنگ ایجاد شده بود، گرفتند.

موبنا – امروز فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای یافتن و ترمیم یک نشتی هوا که در یکی از فضاپیماهای “سایوز” (Soyuz) متصل به ایستگاه کشف شد، اقدام کردند.
به نظر می‌رسد این نشتی که دیروز شناسایی شد، توسط یک ریزشهاب‌سنگ ایجاد شده باشد، اما اکنون با ثابت نگه داشتن فشار ایستگاه، مشکل برطرف شده است و خدمه فرآیندهای عیب‌یابی و ترمیم را انجام دادند.

نشت هوای ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شد (+تصاویر)

طبق اعلام “سازمان فضایی روسیه روسکاسموس” (Roscosmos) که مسئولیت دو فضاپیمای سایوز که در حال حاضر به ایستگاه فضایی متصل هستند را برعهده دارد، علت نشت احتمالا ناشی از برخورد یک ریزشهاب‌سنگ با ایستگاه فضایی است، زیرا به نظر می‌رسد آسیب، خارجی است.
این برخورد احتمالی موجب ایجاد یک شکاف دو میلی‌متری در ماژول مدارگرد “سایوز MS-۰۹” شده است.

نشت هوای ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شد (+تصاویر)

از آنجا که این ماژول که قبلا به ایستگاه فضایی متصل بود، قبل از بازگشت به زمین رها خواهد شد، این آسیب تاثیری روی استفاده از این سفینه برای بازگرداندن خدمه به زمین در اواخر امسال نخواهد گذاشت.
روس‌ها از خروج از ایستگاه فضایی و انجام راهپیمایی فضایی برای تعمیرات جلوگیری کرده‌اند، زیرا تعمیرات داخلی موثرتر است.
دمیتری راگوزین، رئیس روسکاسموس گفت: یک وضعیت اضطراری به دلیل افت فشار و نشت هوا در ایستگاه فضایی بین‌المللی رخ داده است. اقدامات برای تعیین منشأ نشت انجام شد. فضانوردان ایالات متحده در بخش روسیه جمع شدند و سپس بخش‌ها به صورت جداگانه بسته شدند تا دریابیم که چه اتفاقی افتاده و کجا بوده است. در نتیجه ما نشتی را پیدا کردیم و مشکل برطرف شد.

نشت هوای ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شد (+تصاویر)

نشت هوا از سایوز و ماژول “راسوت” (Rassvet) متعلق به بخش روسیه در ایستگاه فضایی که به آن متصل هستند، جزئی بود و اکنون سه آمریکایی، دو روس و یک فضانورد آلمانی در معرض هیچ خطری نیستند.

اگر وضعیت اورژانسی بود، سایوز مهر و موم می‌شد یا خدمه به دیگر فضاپیمای سایوز یعنی “سایوز MS-۰۸” می‌رفتند.

کاهش فشار هوا در ابتدا توسط واحد کنترل پرواز در مرکز فضایی جانسون شناسایی شد. پس از جستجوی دقیق فضاپیما و ماژول توسط خدمه، شکاف پیدا شد.

سپس نشتی با یک نوار مخصوص آغشته به رزین اپوکسی گرفته شد. از آنجایی که واحد کنترل ماموریت همچنان به شدت فشار هوا را بررسی می‌کند، نیاز به انجام اقدامات دیگری نیست. با این حال روسکاسموس اعلام کرده است که کمیسیونی برای بررسی این حادثه تشکیل خواهد شد.

ناسا می‌گوید که خدمه امروز به روتین عادی خود بازمی‌گردند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا