شنود غیرمجاز ارتباطات اینترنتی

پلیس فتا اعلام کرد؛ هرکس به‌طور غیرمجاز محتوای درحال انتقال ارتباطات غیرعمومی، در سامانه‌های رایانه‌ای، مخابراتی ، امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، مرتکب جرم شنود غیرمجاز شده است.

موبنا – به گزارش موبنا، پلیس فتا اعلام کرد: با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، بسیاری آسیب‌ها انسان‌ها را تهدید می‌کند. یکی از این آسیب‌ها، شنود غیرمجازاست.
شنود غیرمجاز از طرق مختلفی مانند: شنود غیرمجاز اینترنتی، شنود غیرمجاز از طریق تلفن و … می‌تواند صورت پذیرد. یکی از شنودهای غیرمجاز اینترنتی می‌تواند شنود ایمیل باشد. شنود ایمیل می‌تواند به دو صورت انجام شود، یکی در مرحله‌ای که ایمیل از کامپیوتر خود شما لو برود؛ یعنی یک برنامه مخرب روی کامپیوتر شما نصب شود که هر آنچه تایپ می‌کنید یا ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید را به طور مخفیانه به کسی بفرستد. اگر امنیت کامپیوترتان را با استفاده از آنتی‌ویروس و فایرفال‌های خوب بالا نگه دارید و فایل‌های مشکوک و ناامن را باز نکنید؛ احتمال این امر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
راه دیگر اینکه ایمیل توسط سایر افراد موجود در شبکه خوانده شود، مثلاً اگر از اینترنت وایرلس در خانه استفاده می‌کنید و هم شما و هم دوست‌تان بصورت مشترک به اینترنت خانه وصل هستید، در واقع دوست تان در شبکه داخلی شما است و اگر از پروتکل رمزنگاری شده استفاده نکنید؛ دوست‌تان می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، ایمیل‌های شما را بخواند (یا اصطلاحاً packet sniffing انجام داده است).
راه دیگر که به نوعی مشابه روش قبلی است، شنود ایمیل در بین راه (در خارج از شبکه محلی شما)، مثل ایستگاه‌های مخابراتی یا میل سرورها و … است. احتمال انجام این کار توسط هکرهای معمولی خیلی کمتر است؛ زیرا دسترسی به این تجهیزات بسیار مشکل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا