کوسه مرموز ۵۱۲ ساله! (+تصاویر)

کوسه گرینلند جاندار گوشتخوار بزرگی است که می تواند تا ۱۶ فوت (حدود ۵ متر) رشد کند اما تاکنون چندان مورد مطالعه قرار نگرفته و حیات آن در آب های سرد شمالی تا حد زیادی مرموز باقی مانده است.

موبنامحمدمهدی حیدرپور – کوسه ها می توانند در دریاهای قطب شمال حداقل ۲۷۲ سال عمر کنند و دانشمندان به تازگی موفق به صید کوسه ای شده اند که ممکن است ۵۱۲ سال زندگی کرده باشد. بنابر مطالعه ای که در نشریه ساینس منتشر شده، کوسه های گرینلند می توانند بیش از هر موجود مهره‌دار شناخته شده دیگری زندگی کند. تاکنون، رکورد طولانی‌ترین عمر در میان مهره‌داران به نهنگ سرکمانی با ۲۱۱ سال تعلق داشته است.

کوسه مرموز ۵۱۲ ساله! (+تصاویر)

کوسه گرینلند جاندار گوشتخوار بزرگی است که می تواند تا ۱۶ فوت (حدود ۵ متر) رشد کند اما تاکنون چندان مورد مطالعه قرار نگرفته و حیات آن در آب های سرد شمالی تا حد زیادی مرموز باقی مانده است. به گفته ژوبیوس نیلسن از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، نشانه هایی وجود دارند که به رشد بسیار آرام کوسه های گرینلند – شاید یک سانتیمتر در سال – اشاره دارند. در نتیجه می توان نتیجه گیری کرد که این کوسه های عظیم ممکن است باستانی باشند.

کوسه مرموز ۵۱۲ ساله! (+تصاویر)

نیلسن و برخی از همکارانش بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ تعداد ۲۸ کوسه گرینلند ماده که توسط کشتی های پژوهشی گرفته شده بودند را با استفاده از تکنیک های تعیین سن رادیوکربنی مورد بررسی قرار دادند. اندکی عدم قطعیت درباره ارزیابی سن این حیوانات وجود دارد اما به گفته نیلسن پیرترین کوسه ای که آنها یافته اند حدود ۳۹۰ سال سن داشته است. این کوسه با ۹۵ درصد قطعیت بین ۲۷۲ تا ۵۱۲ سال عمر کرده بود. پژوهشگران معتقدند این کوسه ها در ۱۵۰ سالگی به بلوغ جنسی می رسند. حتی با در نظر گرفتن کمترین سن ارزیابی شده یعنی ۲۷۲ سال، طول عمر این کوسه گرینلند همچنان نسبت به دیگر مهره‌داران بسیار بیشتر است.

کوسه مرموز ۵۱۲ ساله! (+تصاویر)

رقیب اصلی کوسه گرینلند در زمینه طول عمر کوآهاگ (Quahog) اقیانوسی است. این صدف ها دارای حلقه های رشد سالانه روی پوسته خود هستند و دانشمندان دریافته اند آنها می توانند تا ۵۰۷ سال عمر کنند.
کوسه گرینلند، نهنگ سرکمانی و کوآهاگ های اقیانوسی عمر طولانی خود را در آب های سرد شمالی سپری می کنند و از این رو ممکن است دمای پایین آب رابطه ای با طول عمر بالای آنها داشته باشد. احتمالا ترفندهایی فیزیولوژیکی در عمر طولانی این موجودات نقش دارند که انسان از آنها بی بهره است. اما اگر این موارد کشف شوند ممکن است امکان سازگار کردن آنها برای استفاده در انسان ها نیز وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا