تغییرات جوی چگونه اندازه درخت‌های امروزی را بزرگتر کرده است؟

دانشمندان هم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که میزان رشد صنوبر و کاج از سال ۱۸۷۰ میلادی تا کنون ۷۷ درصد بیشتر شده است.

موبنا – دمای کره زمین در حال افزایش است و همین مسئله باعث شده است درختان در سراسر جهان سرعت بیشتر رشد را تجربه کنند و دانشمندان می‌گویند سرعت رشد هر درخت در طول یک سال به طور میانگین سه هفته بیشتر از قبل شده است و به عبارت دیگر در حالی که میزان رشد درختان طی یک دهه گذشته معادل ۵۲ هفته در طول یک سال محاسبه می‌شود، هم اکنون میزان رشد هر درخت در طول سال بیش از ۵۵ هفته برآورد می شود.

مطالعه روی جنگل‌های مرکزی اروپا نشان می‌هد که میانگین دمای هوا در این منطقه افزایش قابل ملاحظه یافته است و در این میان آلودگی‌های هوا مرتبط با اگزوز خودروهای کشاورزی در مزارع باعث شده است چوب درختان ضعیف‌تر شود و با این توضیحات دانشمندان می‌گویند درختانی که عمر طولانی‌تر دارند جنس چوب آنها قوی‌تر است و در عوض درختانی که طی دهه‌های اخیر کاشته شده‌اند با چوب ضعیف‌تر و با سرعت رشد بیشتر به حیات خود ادامه می‌دهند.

تغییرات جوی چگونه اندازه درخت‌های امروزی را بزرگتر کرده است؟

دکتر «ریچارد هاوتون» یکی از متخصصان محیط زیست در مرکز تحقیقات وودز هول در ماساچوست آمریکا توضیح داد: «من بسیار نگران این مسئله هستم، زیرا چوب درختان جدید به قدری ضعیف است که احتمال می‌رود به هیچ شکل نتوان از آنها استفاده کرد». او توضیح داد یافته‌های جدید جنگل‌های امروزی بیشتر از گذشته در مقابل توفان‌ها آسیب می‌بینند و این احتمال وجود دارد که کمتر از درختان قدیمی‌تر در جذب گاز دی‌اکسید کربن گلخانه‌ای عمل کنند.

طی ۱۰۰ سال گذشته درختان جهش قابل ملاحظه‌ای را در فرآیند رشد خود در دمای مربوط به منطقه مریلند تا فنلاند تجربه کردند و همچنین در منطقه اروپای مرکزی این جهش و تغییرات بیشتر مشاهده شد. دانشمندان هم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که میزان رشد صنوبر و کاج از سال ۱۸۷۰ میلادی تا کنون ۷۷ درصد بیشتر شده است. با فرض بر اینکه چوب درختان امروزی مقاومت چوب درختان یک قرن قبل را داشته باشد، انسان در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه است تا بتواند از این ماده برای ساختن خانه‌ها، آتش زدن و جذب کربن استفاده کند. ولی نکته مهم در این است که مقاومت درختان امروزی بسیار کاهش یافته است و چوب آنها قوت و توانایی قبل را ندارد.

تغییرات جوی چگونه اندازه درخت‌های امروزی را بزرگتر کرده است؟

«هانس پرِچ» از دانشمندان حوزه جنگل در دانشگاه فنی مونیخ در آلمان به همراه همکارانش بررسی جدید را مدیریت کردند و دریافتند در حالی که سرعت رشد درختان امروزی بسیار افزایش یافته است،‌ مقاومت آنها نسبت به قبل کمتر شده است. آنها برای به دست آوردن این اطلاعات مطالعات خود را روی ۴۱ نمونه درخت در مناطق جنوب آلمان آغاز کردند و حتی برخی از این درختان از سال ۱۸۷۰ میلادی تا کنون مورد بررسی قرار گرفته بودند. دکتر پرِچ و گروهش از این درختان نمونه‌برداری کردند که در بیان آنها صنوبر نروژی، بلوط تیره، راش اروپایی، و کاج اسکاتلندی دیده می‌شد و این نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های تخصصی و بافت‌های چوب درخت به همراه حلقه‌های شکل گرفته در ساقه آنها با جزییات کامل تحلیل شد.

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد میزان مقاومت در هر چهار نوع درخت یاد شده نسبت به قبل بین ۸ تا ۱۲ درصد کاش یافته است و نتایج حاصل از این بررسی در آخرین شماره از نشریه «مدیریت اکولوژی جنگل‌ها» منتشر شده است.

دکتر پرِچ در این خصوص گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم فرآیند کاهش مقاومت چوب درختان در سال‌های آتی هم ادامه داشته باشد. با این وجود باید توجه داشته باشیم که به صورت همزمان سرعت رشد درختان نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است و این فرآیند اتفاق خوشایندی نیست».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا