راز کاهش توان شناختی افراد مسن کشف شد

نتایج یک بررسی جدید علمی نشان می دهد که کاهش توانایی های شناختی افراد در کهنسالی ناشی از مرگ سلول های مغزی نیست و علت اصلی این مساله کاهش انعطاف پذیری عصبی سلول های مغز است.

موبنا – یکی از عوارض اصلی افزایش سن و سال افراد کاهش درک و توان شناخت محیط اطراف و همین طور اطرافیان است.

تحقیقات دانشگاهی مختلفی در این زمینه انجام شده که بسیاری از آنها نشان می داد علت این مساله مرگ و از بین رفتن گسترده سلول های مغزی است. اما یک پژوهش جدید که در این زمینه در دانشگاه ام آی تی انجام شده نشان می دهد کاهش انعطاف پذیری عصبی سلول های مغز و برخی سلول های عصبی را باید عامل اصلی این مشکل دانست و لذا با بازگرداندن انعطاف پذیری به سلول های عصبی می توان مشکل مذکور را تا حد زیادی حل کرد.

این کشف علمی حاصل آزمایش های متعددی است که بر روی شبکه عصبی موش های مسن انجام شده و سپس این یافته ها با وضعیت سلول های عصبی موش های جوان تر مقایسه شده است.

پژوهشگران دانشگاه ام آی تی می گویند اثرات مرگ سلول های مختلف مغز بر روی توان شناختی افراد بسیار محدود بوده و تا به حال در این زمینه اغراق شده بود. اما کاهش انعطاف پذیری سلول های عصبی بر ارتباطات آنها و توانایی این سلول ها برای رد و بدل کردن پیام ها و اطلاعات تاثیر به شدت منفی می گذارد.

محققان فعلا در تلاش هستند تا ابتدا روشی دقیق برای پی بردن به میزان کاهش انعطاف پذیری سلول های عصبی مغز در کهنسالی بیابند و سپس دریابند چگونه می توان این روند مخرب را معکوس کرد.

در حال حاضر برای این کار از دارویی به نام فلوکسین استفاده می شود که به پروزاک هم مشهور است و استفاده از آن بر روی موش ها نتایج مثبتی را به بار آورده است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا