کشف قدیمی‌ترین دایناسور پرنده با ظاهری شبیه پلیکان (+عکس)

هزار قطعه استخوان متعلق به ۹ خزنده غیرمعمول و ناشناخته، که تمامی آنها در یک چاله آبی جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۰۱ تا ۲۱۰ میلیون سال قبل زندگی می‌کردند را کشف کردند.

موبنا – دانشمندان در یک نقطه از بیابان‌های ایالت اوتای آمریکا که اندازه‌ آن با یک اتاق خواب برابری می‌کند حدود یک دهه قبل گنجینه بزرگی متعلق به دوره تریاس را کشف کردند: ۱۸ هزار قطعه استخوان متعلق به ۹ خزنده غیرمعمول و ناشناخته، که تمامی آنها در یک چاله آبی جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۰۱ تا ۲۱۰ میلیون سال قبل زندگی می‌کردند. دوره تاریخی تریاس به نخستن سال‌های عصر مسوزوئیک اطلاق می‌شود که در اصل بین دوره زمانی پِرمیان و ژوراسیک است.

دانشمندان هم اکنون پس از یک دهه بررسی روی این استخوان‌ها جالب‌ترین یافته‌ها در این زمینه را پیدا کردند و طی آن موفق شدند قدیمی‌ترین استخوان‌های مربوط به یک نوع دایناسور موسوم به «پتروسور» را کشف کنند. پتروسور یک نوع خزنده بالدار بوده که جزء حیوانات خون‌گرم طبقه‌بندی می‌شده و در عصر ژوراسیک و کرتاسه زندگی می‌کرده است. این حیوان بال‌های غشایی داشته است که توسط یک انگشت چهارم بسیار طولانی پشتیبانی می شده است و احتمالا بال تا روی این انگشت را می‌پوشانده است.

کشف قدیمی‌ترین دایناسور پرنده با ظاهری شبیه پلیکان (+عکس)

دانشمندان از این یافته‌ها بسیار متعجب شده‌اند، زیرا خزندگانی باستانی در آن زمان در مناطق ساحلی زندگی می‌کردند و این نخستین باری است که بقایای چنین دایناسوری در این منطقه جغرافیایی کشف شده است. این یافته‌ها بسیار عجیب و غیرمعمول است، زیرا تاکنون تصور می‌شد این خزنده‌-پرنده باستانی در مناطق ساحلی زندگی می‌کرده است.

کشف قدیمی‌ترین دایناسور پرنده با ظاهری شبیه پلیکان (+عکس)

«کالِستیوِنتوس هانسِنی» نام این دایناسور پرنده است که از زبان لاتین گرفته شده و از او با عنوان «باد آسمانی» هم یاد می‌کنند. طول هر بال این دایناسور به ۱.۵ متر می‌رسیده است و از این نظر می‌توان آن را هم جثه عقاب دریایی دانست. یکی از استخوان‌های کشف شده این حیوان نشان می‌دهد که او زیر چانه خود یک توده گوشتی یا احتمالا کیسه کوچک داشته است که از این نظر هم مشابه پلیکان‌ها است. محققان در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «محیط زیست و تکامل طبقاتی» اعلام کردند استخوان‌های کشف شده از این حیوان یک تکه جمجمه، دنده، و استخوان‌های انگشت مربوط به بال چپ را شامل می‌شود و نشان می‌ده که این حیوان ۶۵ میلیون سال قبل در این منطقه می‌زیسته است.

با وجود آنکه استخوان فک این حیوان به عنوان بخشی از جمجمه کشف شده است، مابقی بخش‌های جمجمه توسط دانشمندان بازسازی شده است که در تصویر مشاهده می‌کنید. بررسی‌ها نشان داده است که پتروسور از ماهی تغذیه نمی‌کره است و غذای او خزندگان کوچک‌تر بوده است.

کشف قدیمی‌ترین دایناسور پرنده با ظاهری شبیه پلیکان (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا