بررسی ام جی ۳۶۰ توربو

ام جی یک کمپانی اصالتا انگلیسی است که در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد و تا مدتی طولانی در انگلستان به صورت مستقل و بعد از آن تحت مالکیت برندهای خودروسازی انگلیسی فعالیت می‌کرد. اما داستان این برند بسیار طولانی است و خلاصه بگوییم اکنون در مالکیت کمپانی سایک چین است و به حیات خود ادامه می‌دهد.

ام جی در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان محصولات خود را به فروش می‌رساند و برخی مدل‌های آن، فروش خوبی را تجربه می‌کنند. محصولات ام جی چند سال قبل توسط مدیا موتورز در بازار ایران عرضه شدند که به دلیل عملکرد بسیار بد وارد کننده، برند ام جی نه تنها محبوبیتی کسب نکرد، بلکه کار سخت‌تری هم در کشورمان داشت.

اکنون یک شرکت دیگر به نام خوروسازی آذربایجان به عنوان نماینده رسمی ام جی در ایران فعالیت می‌کند و تصمیم به تولید سدان ام جی ۳۶۰ در ایران گرفته است.

ام جی ۳۶۰ توربو در دو مدل معمولی و توربو عرضه می‌شود که در اینجا به معرفی مدل توربو خواهیم پرداخت.

بررسی ام جی ۳۶۰ توربو

نقد کارشناسی ام جی ۳۶۰ توربو

ام جی ۳۶۰ یک سدان کوچک است که شرکت خودروسازی آذربایجان تولید و مونتاژ آن را در ایران به عهده گرفته است. ۳۶۰ در دو نسخه معمولی و توربو تولید خواهد شد که در اینجا به بررسی مدل توربو خواهیم پرداخت.

از نظر ظاهری هیچ تفاوتی میان دو مدل تنقس طبیعی و توربو دیده نمی‌شود و در مجموع باید بگوییم با یک خودرو نسبتا زیبا روبه‌رو هستیم و بدون شک باید بگوییم طراحی خودروهای چینی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و به نوعی در حال تکامل است.

خودروهای ساخت کمپانی ام جی همواره طراحی قابل قبولی داشته‌اند و به همین دلیل است که ام جی ۶ و ام جی GS از سوی کاربران ایرانی، خودروهای نسبتا زیبایی به شمار می‌روند. در نمای جلو ام جی ۳۶۰ توربو، یک جلو پنجره نسبتا بزرگ به همراه ورودی‌های هوای موجود بر روی سپر خودنمایی می‌کنند و در نمای عقب چراغ‌های نسبتا کشیده‌ای دیده می‌شود. به علاوه اینکه بر روی بدنه خطوط شکسته زیادی وجود دارد که علاوه بر جذابیت ظاهری، عملکرد آیرودینامیکی را هم بهبود می‌بخشند. سایز چرخ‌ها کاملا با ابعاد بدنه تناسب دارد و ناهماهنگی در این بین وجود ندارد.

با ورود به داخل کابین، همان حس هماهنگی به شما دست می‌دهد. برای ام جی ۳۶۰ توربو دو تریم مشکی و کرم قابل انتخاب است. هرچند بسیاری از قطعات از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند ولی ام جی سعی کرده با اضافه کردن چوب به داشبورد، کمی از حس ناخوشایند پلاستیک بکاهد. یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی در مرکز داشبورد دیده می‌شود که برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده. همچنین نمایشگر صفحه آمپر ترکیبی از دو نوع آنالوگ و دیجیتال است.

از مهم‌ترین آپشن‌های در نظر گرفته شده برای ام جی ۳۶۰ توربو می‌توانیم به نمایشگر ۸ اینچی لمسی، چراغ‌های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ دیلایت، سانروف برقی، تهویه مطبوع به همراه فیلتر تصفیه هوا، سیستم‌های ترمز ABS, EBD, BA, CBC و ESP، سنسور پارک و دوربین دید عقب و نیز سیستم نشانگر میزان باد تایرها یا Itpms اشاره کنیم.

بررسی ام جی ۳۶۰ توربو

 

موتور به کار رفته در ام جی ۳۶۰ توربو، همان موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندری است که در نسخه معمولی به کار رفته ولی به پرخوران توربوشارژر مجهز شده است. قدرت این موتور به ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۱۰ نیوتن متر می‌رسد و برای انتقال آن به چرخ‌های جلو از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک کمک گرفته شده است.

خودروسازی آذربایجان در آخرین اطلاعیه خود، قیمت خودرو ام جی ۳۶۰ توربو را ۸۹ میلیون تومان اعلام کرده است. البته در بازار آزاد برای خرید ام جی ۳۶۰ توربو باید چیزی در حدود ۱۳۰ میلیون تومان هزینه کنید. مهم‌ترین رقبای ام جی ۳۶۰ توربو در بازار ایران، چری آریزو ۵ توربو و دنا پلاس توربو هستند. البته پیشنهاد ما این است که گزینه‌های دست دومی چون مزدا ۳، کیا سراتو و میتسوبیشی لنسر را در این بازه قیمتی در اولویت قرار دهید.قیمت روز خودرو

 

بررسی ام جی ۳۶۰ توربو

 

هاوال H2

تجربه رانندگی با هاوال H2 در ایران

 

در آغاز ورود برند هاوال در ایران با ارز اندام بخش خصوصی و تبلیغات و بیلبوردهای بسیاری همراه بود که به دلایلی نامعلوم پس از مدتی سر و کله  این برند چینی خوشنام در کیلومتر ۱۳ جاده مخصوص پیدا شد!

هاوال H2 در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و تقریبا میتوان گفت که با کراس اووری به نسبت به روز سرو کار داریم هرچند که درسال ۲۰۱۶ مدل های H2S با ظاهری جذاب تر در سبد محصولات HAVAL قرار گرفت.

نمای ظاهری هاوال H2 را میتوان ترکیبی از خودروهای چینی وکپی شده ازبرندهای اروپایی دانست به طوری که به وضوح میتوان چراغهای جلوی هاوال H2 که بانوارهای ال ای دی روشنایی در روز ترکیب شده به محصولات ائودی شبیه دانست.جلوپنجره بزرگ که بانوارهای کروم درکناره هاامیخته شده سعی در لوکس نشان دادن خودرو دارد.

 

درنمای جانبی خط شانه برجسته ونوارهای کرومی دور شیشه ها به همراه رینگهای ۱۸اینچی ازنکات قابل ذکرمی باشند.نمای عقب هاوال H2 بااسپویلری که چراغ سوم‌ خطردران قرارداده شده اغازمیشود.پایین چراغهای عقب به شکل برش خورده ودوتکه هستند ونوشته هاوال دربین انهاقرارگرفته است.سپردورنگ هاوال درکناره هاتوسط دوشبرنگ تکمیل شده است.دیوفیوزرکه وظیفه ایجاد نیروی روبه پایین رابه عهده دارد به همراه خروجی اگزوز دوتای پایان‌بخش قسمت انتهای خودورمی باشند.

 

درداخل خودرو شکل جالب دریچه های تهویه هوا اولین نکته قابل توجه است.درپایین ان صفحه نمایش بزرگ باکاربردهای مختلف قرار دارد دکمه های مربوط به تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه واتصالات تلفن همراه درقسمت بعدی واقع شده.دکمه های گرمکن صندلی ها وشارژ فندکی پایان بخش قسمت میانی داشتبورد میباشند.نشان قرمزرنگ هاوال دربین فرمان کمی توی ذوق میزند نشان دهنده ها طراحی اسپرتی داشته وکامپیوترسفری بین انها جاخوش کرده است.روکش چرمی صندلیهابه همراه زیرارنجی ازدیگر نکات قابل ذکر داخل خودرو است. امکانات این خوردرو درسطح کاملی قراردارد استفاده از۶کیسه هوا،ترمز ای بی اس به همراه چند سیستم کمکی ترمز،سیستم پایداری، سامانه ضربه گیروبازشدن درها هنگام تصادف هاوال H2 را به خودروی ایمن تبدیل کرده است.

 

آپشن های هاوال H2

 

ازمهمترین اپشنهای رفاهی هاوال H2 میتوان به ورود واستارت بدون کلید.فرمان برقی.ترمزدستی الکترونیکی.نمایشگرمیزان فشارباد لاستیکها.دکمه های روی فرمان به همراه کروزکنترل.سنسور نور وباران اشاره کرد.

 

هاوال H2 در نمای ظاهری محافظ کارانه تر از برادرهای چینی خود عمل کره که این خود در این سگمنت یک مزیت محسوب میشود چراکه با یک نگاه به طراحی ظاهری محصولاتی چون چری تیگو۵ و هایما S5 متوجه طراحی رادیکالی و نامتعادل آنها خواهید شد!

هاوال H2 یک کراس اوور شهری جمع وجور است که دارای طول ۴.۳۳ و عرض ۱.۸۱ و ارتفاع ۱.۶۹ متر میباشد وجالب است بدانید ارتفاع خودرویی مانند هیوندایی سانتافه نیو ۱.۶۸ است که کمتر از هاوال H2 میباشد.

هاوال H2 دارای جذاب ترین مشخصات فنی در این سگمنت و بازه قیمتی میباشد بطوری که H2 مجهز به یک پیشرانه ۱۵۰۰سی سی کم اشتها مجهز به توربوشارژر میباشد که دارای حداکثر توان خروجی ۱۴۰.۸ اسب بخار و گشتاور مناسب ۲۱۰ نیوتن متری است که  از دور موتور ۲۲۰۰ دور در دقیقه در دسترس میباشد که کیفیت سواری این کراس اوور را به لذت رانندگی یک سدان نزدیکتر خواهد کرد.

فضای داخلی هاوال H2 از حیث کیفیت متریال استفاده شده یک سر و گردن از همه ی برادران چینی اش بالاتر بوده و اگرمتوجه لوگو برند خودرو روی فرمان نشوید خود را در یک کراس اوور با کیفیت کره ایی خواهید دید!

در مجموع هاوال H2 با انبوهی از امکانات رفاهی ریز و درشت و کیفیت ساخت بسیار مناسب و عایق بندی ایده آل و خدمات پس از فروش قابل اتکا گروه بهمن (حداقل نسبت به شرکت های خصوصی خدمات دهنده) میتواند یک گزینه جدی برای خرید در این بازه قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

 

 

بررسی بسترن B30

بسترن B30 نخستین بار در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه شانگهای معرفی شد و وارد بازار های جهانی شد. بسترن B50 اف نخستین نماینده شرکت بین المللی فاو است که به لطف ویژگی های جذابی که دارد در ایران به ماشین موفقی تبدیل شد . بسترن B30 ویژگی های جذابی دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا میشویم و همین تضمین موفقیت این ماشین همانند برادر بزرگترش در ایران است . بسترن B30 از پلتفرم BQ32 استفاده میکند که ماشین های موفقی چون فولکس واگن بورا و جتا بر روی این پلتفرم به تولید رسیده اند . در طراحی بسترن B30 همه سلایق را مد نظر قرار داده اند به طوری که هم جوانان و هم میانسالان طراحی این ماشین را میپسندند و افراد اسپرت پسند ، محافظه کار ، ساده پسند یا با دیگر سلایق از طراحی این ماشین رضایت دارند . در داخل کابین بسترن B30 از نظر طراحی وضعیت بهتری دارد و مدرن تر شکل گرفته است و علاوه بر این کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده هم سطح قابل قبولی را دارا میباشند و از همه مهم تر وضعیت ارگونومی و راحتی کابین بسترن B30 سطح خوب و رو به بالایی را دارا میباشد . در بخش فنی بسترن B30 از پیشرانه ای با طراحی و ساخت فولکس واگن بهره میبرد که به طور کامل امتیاز ساخت این موتور به شرکت فاو داده شده است و این هم یک نکته مثبت دیگر در مورد این ماشین است.

 

نقد کارشناسی بسترن B30

 

 

بسترن B30 یک سدان کامپکت یا کوچک چینی است که توسط گروه فاو و برند بسترن به تولید می‌رسد. بسترن B30 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برای بازار چین معرفی شد و چندی قبل هم بهمن موتور تصمیم به تولید آن در ایران گرفت. بسترن B30 به تازگی راه خود را به خیابان‌های کشور پیدا کرده و اکنون شاهد حضور این چینی نسبتا باکیفیت در خیابان‌ها هستیم.

فاو یکی از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در کشور چین است که بیشتر بر روی تولید خودروهای تجاری تمرکز دارد اما بسترن که زیرمجموعه آن است، به تولید خودروهای سواری و شهری می‌پردازد. بسترن B30 نخستین محصول برند بسترن و کمپانی فاو نیست که در ایران تولید شده و پیش از این شاهد حضور برادر بزرگتر آن یعنی B50 هم در کشورمان بودیم. در حال حاضر B50 در دومین نسل خود به تولید می‌رسد که به دلیل ناکامی نسل اول، برنامه‌ای برای ورود آن به ایران وجود ندارد. همانند B50، بسترن B30 هم توسط گروه بهمن در بازار کشورمان عرضه می‌شود اما این خودروساز، عملکرد چندان مناسبی در عرضه B50 نداشت و به همین دلیل این سدان، عملا به یک پروژه ناموفق تبدیل شد. اما ظاهرا بهمن موتور از اشتباهات خود درس گرفته و این بار، توانسته نظر مشتریان زیادی را به محصول خود جلب کند.

بسترن از معدود خودروسازان چینی است که خودروهای نسبتا زیبایی تولید می‌کند و در مقایسه با سایر چینی‌ها، یک سروگردن بالاتر است. هرچند این عملکرد خوب با اندکی چاشنی کپی کاری همراه شده اما نتیجه مطلوبی حاصل شده است. در نمای جلو، یک جلو پنجره شش ضلعی و در نمای جانبی خطوط شکسته دیده می‌شوند و ابعاد چرخ‌ها با ابعاد بدنه سازگاری دارد. در مجموع باید طراحی بدنه بسترن B30 را خوب ارزیابی کنیم و آن را در مقابل رقبا، گزینه بهتری بدانیم.

بررسی ام جی ۳۶۰ توربو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا