انتقاد از رانت آگهی‎ برای نشریات خاص

فریدون وردی نژاد مدیرعامل اسبق ایرنا در تشریح مشکلات اقتصادی رسانه ها به موضوع توزیع نامتوازن آگهی بنگاههای بزرگ در رسانه‎ها پرداخت و گفت: نباید برای برخی از نشریه های خاص، رانت ایجاد شود.

وی در نخستین جشنواره فرهنگی امین‎الضرب که امروز در تهران برگزار شد، اضافه کرد: امروزه شاهدیم که ارتباطات ویژه و رانت های خاص، موجب تقسیم ناعادلانه حمایت ها شده است که باید برای رفع آن اقدام کنیم.
این صاحبنظر در حوزه رسانه، افزود: خبرنگاران در شرایط کنونی با مشکلات اقتصادی، قانونی و سیاسی زیادی مواجه هستند و محدودیت‎ها، فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه را با سختی و مشکلات حرفه ای مواجه کرده است.
وی همچنین گفت: در دهه ۸۰ به دلیل مطرح کردن پیشنهاد تشکیل خبرگزاری خصوصی، پرونده ای در دادگاه برایم تشکیل شد. زمانی که مدیر عامل خبرگزاری ایرنا بودم، در مصاحبه ای با هفته نامه «حوادث» گفتم خوب است در کشور به جای یک خبرگزاری – که ایرنا است – یک خبرگزاری خصوصی هم داشته باشیم که بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.
وی ادامه داد: حمایت من از تشکیل خبرگزاری بخش خصوصی، سبب شد چند روز بعد دادگاه من را بخواهد و پرونده ای تشکیل شد که چرا صحبت از خبرگزاری بخش خصوصی کرده ای؟
مدیر عامل اسبق ایرنا با بیان اینکه اکنون بیش از ۷۰ خبرگزاری بخش خصوصی در کشور فعالیت می کند، اضافه کرد: انحصار گذشته اکنون تغییر کرده است اما وضعیت کنونی نیز یک سری نکات مثبت و منفی دارد. یکی از مشکلاتی که خبرنگاران کشور با آن مواجه هستند، رقابت سنگین با غیرحرفه ای هاست؛ هر فرد که یک موبایل در دست دارد، تولیدکننده خبر شده و شبکه های اجتماعی پُر از مطالبی است که بخش قابل توجهی از آنها اخبار و برداشت های زرد، غیرمفید، تکراری و با نگاه منفی است.
وردی نژاد با تاکید بر اینکه باید تفکیکی بین این فضا و رسانه های جریان اصلی ایجاد شود، گفت: این اخبار زرد، غیرمفید، تکراری و با نگاه منفی، متاسفانه به حساب خبرنگاران و صاحبان رسانه نوشته می شود.
دبیرخانه نخستین جشنواره فرهنگی امین الضرب، تعداد کل آثار ارزیابی و داوری شده در این جشنواره را یک هزار اثر اعلام کرد که از این میان تعداد آثار راه یافته به بخش نهایی شامل ۲۲ گزارش، ۱۲ مصاحبه، ۱۲ مقاله و ۱۴ اثر در بخش تیتر بوده است.
پیش از این، دو دوره اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب برگزار شده است و قرار است از امسال جشنواره فرهنگی امین الضرب نیز با هدف تجلیل از روزنامه نگاران حوزه کارآفرینی و بخش خصوصی برگزار شود.
امین الضرب (حاج محمد حسن اصفهانی) متولد ۱۲۱۴ خورشیدی در شهر اصفهان، بازرگانی درستکار و مردم داری بوده که در دوران فعالیت اقتصادی خود، بسیار مورد وثوق همگان قرار داشته است.وی نخستین دستگاه تولید برق را از روسیه خرید و به این شکل، برق وارد ایران شد؛ او همچنین از نخستین بازرگانانی بود که با اروپاییان به تجارت پرداخت.
وی با کمک علی اصغر خان امین السلطان (صداعظم وقت) در کارهای دولتی نیز وارد شد و در پی فرمان ناصرالدین شاه قاجار مبنی بر واگذاری مسئولیت اداره ضرابخانه و ضرب سکه در کشور، لقب «امین دارالضرب» یا به بیانی «امین الضرب» یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا