فهرست عجیب خوراکی‌هایی که نباید بعد از ورزش بخورید! (+عکس)

در اینجا فهرستی از خوراکی‌ها و مواد غذایی آورده شده است که مردم تصور می‌کنند مصرف آنها بعد از ورزش مشکلی ندارد و در عوض باید بدانید که اگر این مواد غذایی را بعد از فعالیت بدنی مصرف کنید، تمام تلاش شما هدر می‌رود و به اهداف تعیین شده در ورزش نمی‌رسید.

موبنا – مهم نیست شما با چه هدفی ورزش می‌کنید: اینکه تلاش کنید استقامت شما افزایش یابد، عضلات خود را تقویت کنید، اندام زیبایی داشته باشید، چربی‌های بدن خود را آب کنید یا فقط با هدف سلامتی ورزش کنید. در مجموع باید توجه داشته باشید با هر هدفی که ورزش می کنید رژیم غذایی مناسب مهم‌ترین اتفاقی است که می‌بایست به آن توجه کافی داشته باشید. در اینجا فهرستی از خوراکی‌ها و مواد غذایی آورده شده است که مردم تصور می‌کنند مصرف آنها بعد از ورزش مشکلی ندارد و در عوض باید بدانید که اگر این مواد غذایی را بعد از فعالیت بدنی مصرف کنید، تمام تلاش شما هدر می‌رود و به اهداف تعیین شده در ورزش نمی‌رسید.

فهرست عجیب خوراکی‌هایی که نباید بعد از ورزش بخورید! (+عکس)

پروتئین بیش از اندازه

ممکن است شما هم شنیده باشید که مصرف پروتئین بعد از فعالیت ورزشی عضله‌سازی را باعث می‌شود و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بافت‌های ماهیچه‌ای بدن خود را تقویت کنید. ولی پزشکان و متخصصان می‌گویند اگر مصرف پروتئین بعد از فعالیت ورزشی بیش از حد مجاز باشد، این اتفاق می‌تواند برای شما مشکلاتی به وجود آورد.

علاقمندان به روش‌های نوین تناسب اندام به خوبی با این اصل آشنا هستند که جذب پروتئین بعد از فعالیت‌های ورزشی از مهم‌ترین رژیم‌های غذایی محسوب می‌شود که باید به آن توجه کرد. در حالی که بدنسازان، گیاهخواران، زنان باردار یا بیمارانی که در دوره نقاهت بعد از جراحی به سر می‌برند به طور مرتب از مکمل‌های پروتئینی استفاده می‌کنند و شخصی که به باشگاه ورزشی می‌رود معمولا بیش از وعده‌های غذایی معمول پروتئین را وارد بدن خود می‌کند. گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، خشکبار، لبنیات، حبوبات و کلم از مهم‌ترین منابع پرتئین هستند.

ولی باید توجه داشته باشید میزان پروتئین وارد شده به بدن انسان باید محاسبه شده باشد و اگر بعد از فعالیت‌های ورزشی بیش از اندازه پروتئین مصرف کنید، نه تنها این اتفاق به عضله‌سازی شما کمک شایانی نمی‌کند بلکه بدن شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد.

فهرست عجیب خوراکی‌هایی که نباید بعد از ورزش بخورید! (+عکس)

جذب بالای چربی

آیا بعد از اینکه در کلاش ۶۰ دقیقه‌ای دوچرخه‌سوازی اسپینینگ شرکت کردید می‌بایست کره بادام‌ زمینی بخورید تا انرژی از دست رفته جایگزین شود؟ لزوما چنین رژیم غذایی توصیه نمی‌شود. مصرف صرف چربی‌ها حتی آن دسته از چربی‌های سالم که نگرانی کمتری در مورد آنها احساس می‌شود نمی‌تواند شرایط لازم برای عضله‌سازی را در بدن شما فراهم کند و چربی‌ها توانایی بازسازی، ترمیم و پرکردن عضلات شما را ندارند. این مسئله عمدتا به این دلیل است که بازسازی عضلانی پس از ورزش با ترکیب متعادل کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها ایجاد می‌شود و چربی‌ها نمی‌توانند در این زمینه مفید باشند.

اگرچه رژیم‌های غذایی کتوژنیک شامل مواد غذایی با درصد کم کربوهیدرات و درصد بالای چربی بین مردم معمول است،‌ ولی باید توجه داشت این روش مانند بیشتر رژیم‌های غذایی در تمام گروه‌های مختلف از جمله غلات، حبوبات، خشکبار، میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای و قندها عمل می‌کند و مردم نمی‌توانند برای دوره زمانی طولانی این رژیم غذایی را دنبال کنند.

با وجود اینکه مشخص شده است رژیم‌های غذایی کتوژنیک به ورزشکاران کمک می‌کند تا وزن خود را کنترل کنند، میزان چربی در بدن خود را کاهش دهند و تراکم عضلات را نگه دارند، برخی مطالعات انجام شده حکایت از اثرات منفی این رژیم غذایی دارد و به عنوان مثال نشان می‌دهد که چنین مواد غذایی می‌تواند افزایش سطح اسیدهای چرب آزاد را در بدن باعث شود تا در نهایت اختلاف در سوخت و ساز بدن و ضعیف سیستم مرکزی عصبی را باعث شود. علاوه بر این گفته شده است که چنین موادی همواره خطر پایین آوردن جذب مواد غذایی از جمله فیبر را هم به دنبال دارند. زیرا این نوع مواد غذایی در میوه‌ها و غلات کمتر یافت می شوند.

«آشلیگ برونِر»  از متخصصان مرکز «بادی فوژِن» در شهر سیدنی گفت: «رژیم‌های غذایی پرچرب برای همه مردم مناسب نیستند و نمی‌توان مصرف آن را به همه توصیه کدر. در طول فعالیت‌های ورزشی کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی در بدن ما هستند و ناکافی بودن کربوهیدرات در بدن می‌تواند آثار بدی در بدن انسان برجا بگذارد».

فهرست عجیب خوراکی‌هایی که نباید بعد از ورزش بخورید! (+عکس)

جذب پایین کربوهیدرات

فارغ از اینکه چه نوع ورزشی را دنبال می‌کنید باید توجه داشته باشید که کربوهیدارت‌ها دشمن شما نیستند. اگر از آنها دوری کنید و پس از انجام فعالیت‌های ورزشی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را مصرف نکنید، نمی‌توانید انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را در اختیار بگیرید و بنابراین برای فعالیت ورزشی بعدی انرژی کافی در اختیار ندارید. دریافت حجم مناسب انرژی از طریق کربوهیدرات یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌بایست انجام دهید و باید توجه داشته باشید که اهمیت این فرآیند به اندازه جذب پروتئین است. این ترکیب غذایی به شما کمک می‌کند منبع ذخیره شده گلیکوژن در بدن خود را بازسازی کنید و همچنین میزان جذب پروتئین برای عضله‌سازی را بالا ببرید. گزینه‌های مناسب برای رژیم‌های غذایی بعد از ورزش در این زمینه نان‌های سبوس‌دار و ترکیب شده با مواد پروتئینی از جمله تخم مرغ یا تن ماهی و سالاد را شامل می‌شود و علاوه بر این گوشت‌های بدون چربی، سبزیجات و برنج قهوه‌ای هم گزینه مناسبی محسوب می‌شود. شما همچنین می‌توانید از سالاد حاوی سیب زمینی شیرین و حبوبات هم استفاده کنید.

فهرست عجیب خوراکی‌هایی که نباید بعد از ورزش بخورید! (+عکس)

مکمل‌های غذایی

آیا شما هم جزء‌ آن دسته از افرادی هستید که از نوشیدنی‌های ورزشی یا دیگر انواع نوشیدنی‌های رنگارنگ پس از ورزش استفاده میکنید؟ به نظر شما مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها لازم است؟ اگر فعالیت بدنی شما بیش از ۹۰ دقیقه به طور انجامیده، بهتر است یک نوشیدنی ورزشی مناسب را جایگزین مایع های بکنید که به صورت معمول آنها را مصرف می‌کنید.

الکترولیت‌ها از جمله سدیوم به شما کمک می‌کند تعادل مایعات در بدن خود را حفظ کنید و بنابراین نوشیدنی‌های ورزشی غنی شده می‌توانند بهتر از آب عمل کنند. در حالی که کربوهیدرات‌ها انرژی لازم برای بازسازی منبع انرژی پس از ورزش را فراهم می‌کنند، این نوشیدنی‌ها هم می‌تواند تعادل مایعات در بدن را حفظ کنند. البته باید توجه داشت بسیاری از پزشکان بر این باورند که نوشیدنی‌های ورزشی فایده چندانی ندارد. ولی باید توجه داشت که این نوشیدنی‌ها فاقد کالری هستند و مشکلی را برای بدن به وجود نمی‌آورند.

در پایان هم توجه به این نکته لازم و ضروری به نظر می‌رسد که کنار گذاشتن وعده‌های غذایی سنگین با فاصله زمانی کوتاه پس از ورزش بهترین کاری است که می‌تواند به سلامت بدن شما کمک کند و بهتر است این غذاهایی که تاکنون مصرف می‌کردید را کنار بگذارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا