مردم عسلویه یا بمیرند یا بروند!

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست گفت: بر اساس کوتا‌هی‌های صورت گرفته مردم عسلویه یا باید بمیرند و یا جابجا شوند و یا صنعت گاز و پتروشیمی ما تعطیل شود.

موبنا – عیسی کلانتری روز پنجشنبه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، افزود: این چه کاری است که قانونگذار می گویند صنایع آلاینده یک درصد تولیدات خود را بابت آلایندگی جریمه دهند آیا این یک راهکار برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست محسوب می شود.
وی ادامه داد: از نظر قوانین محیط زیستی عسلویه باید همین امروز تعطیل شود و اگر بخواهیم استانداردهای بین المللی در حوزه محیط زیست را رعایت کنیم می بایست ۸۰ درصد از صنایع کشور امروز تعطیل شوند این صنایع شامل نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع تولید مواد غذایی است، باید تأکید کرد که همین امروز به عنوان مثال پالایشگاه تهران باید تعطیل شود.
رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند ۴۸ ساعت در عسلویه زندگی کند و از نظر قوانین زیست محیطی همین الان باید عسلویه تعطیل شود و اگر بخواهیم طبق استانداردهای بین المللی عمل کنیم، باید تمام صنایع خودروسازی نیز تعطیل شوند؛ همچنین بسیاری از نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، تولید کنندگان مواد غذایی و دامداری‌ها باید تعطیل شوند و برای حرکت در چارچوب قانون صدها یا هزاران میلیارد سرمایه نیاز داریم.
وی افزود: شاغلان در عسلویه هیچ جایی برای فرار ندارند، چرا که شهرها بین پالایشگاه‌ها احاطه شدند و به دلیل اینکه باید هزینه‌هایی صورت می‌گرفت، این پالایشگاه‌ها جابجا نشدند.
کلانتری گفت: ۱۲۰ میلیارد دلار در عسلویه سرمایه گذاری شده است و در حالی که برای جابجایی پالایشگاه‌ها تنها یک میلیارد دلار هزینه لازم بود، اما بر اساس کوتا‌هی‌های صورت گرفته مردم عسلویه یا باید بمیرند و یا جابجا شوند و یا صنعت گاز و پتروشیمی ما تعطیل شود.
وی افزود: صنعت گاز و پتروشیمی سالیانه ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه به استانداری پرداخت می‌کند و استانداری به جای اختصاص این رقم به عسلویه آن را بین شهرهای اطراف مانند بوشهر تقسیم می‌کند که این نقض قانون است.
رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست، باید همین امروز پالایشگاه تهران تعطیل شود، گفت: آیا می‌توانید صف‌های چند کیلومتری پمپ بنزین را تحمل کنید؟‌ حرف زدن آسان است، اما در مرحله اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، چرا که از ابتدا مسائل زیست محیطی در هیچ طرحی بررسی نشده است.

مردم سم خالص استشمام می کردند
کلانتری گفت: در ۴ روز از تیر سال جاری «بنزن» موجود در هوا بیش از PPM 150 بود، این یعنی مردم سم خالص استشمام می‌کردند، اما به دلیل آنکه هیچ کس نمی‌بیند، شهر تعطیل نشد.
رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه وجود یک ماشین به ازای هر دو نفر را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: اگر سوخت مصرفی گران نشود، وزارت نفت نمی‌تواند سوخت موجود را بهبود بخشد.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا