۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

مرکز تحقیقات «نشنال جئوگرافی» بر اساس آخرین بررسی‌های خود لیست ۱۰ پارک برتر سافاری در آفریقا را منتشر کرده است که آنها را بررسی می‌کنیم.

موبنا – پارک‌های سافاری به قسمتی از حیات وحش گفته می‌شوند که مردم می‌توانند به صورت مستقیم وارد زندگی وحشی حیانات شوند و از نزدیک آنها را ببینند. این پارک‌ها که در زبان فارسی با نام «وحش گشت» شناخته می‌شوند انواع تورهای بیانان گردی، دشت گردی و جنگل گردی در آفریقا شا شامل می‌شوند و توریست‌ها می‌توانند با انواع خودروهای مخصوص یا چهارپایان وارد محل زندگی حیوانات وحشی شوند و از نزدیک آنها را ببینند.

ورود به پارک‌های سافاری که در اصل جنگل بکر و دست نخورده محسوب می‌شود خطرات خود را دارد و به همین خاطر مسیرهای مشخص یا مکان‌های ویژه از پیش تعیین شده در آن در نظر گرفته شده است و افراد نمی‌توانند به صورت انفرادی در این مکان‌ها حضور یابند.

مرکز تحقیقات «نشنال جئوگرافی» بر اساس آخرین بررسی‌های خود لیست ۱۰ پارک برتر سافاری در آفریقا را منتشر کرده است که آنها را بررسی می‌کنیم.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

منطقه ملی حفاظت شده ماسی مارا در کنیا

این پارک بهترین منطقه جهان برای تماشای گربه‌های وحشی بزرگ و مهاجرت‌های دست جمعی حیوانات محسوب می‌شود. «منطقه حفاظت شده ماسی مارای کنیا» که به صورت اختصاری با نام «مارا» هم شناخته می‌شود بزرگترین محل به نمایش گذاشتن جزییات واقعی حیات وحش روی زمین است.

هر سال در فصل مهاجرت بزرگ حدود ۲.۵ میلیون حیوان سفر خود را در این منطقه حفاظت شده آغاز می‌کنند تا پس از طی کردن مسافتی معادل ۲۰۰۰ کیلومتر به منطقه «سرِنگِتی» بین کشورهای تانزانیا و کِنیا برسند.

منطقه حفاظت شده «مارا» به عنوان وسیع‌ترین و غنی‌ترین پارک حیات وحش روی کره زمین محسوب می‌شود و همچنین از آن به عنوان بزرگترین پارک سافاری در آفریقا هم یاد می‌کنند.

به همین ترتیب منطقه «سِرِنگِتی» از بخش جنوبی در امتداد «مارا» قرار گرفته است در واقع یکی از یکی از زیباترین و بکرترین مناطق حیات وحش در جهان است که با گستردگی بی‌پایان انواع حیوانات درنده از جمله شیرها و یوزپلنگ‌ها را در خود جا داده است و به همین خاطر ورود به همه بخش‌های آن مجاز نیست.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

منطقه حفاظت شده کالاهاری مرکزی در بوتسوانا

این منطقه بهترین نقطه جهان برای لذت بردن از حیات وحش بیابانی است و در آن می‌توان از فاصله بسیار نزدیک شیرهای بیابان‌گرد کالاهاری را تماشا کرد.

منطقه حفاظت شده کالاهاری مرکزی در بوتسوانا یکی از بکرترین نقاط آفریقا محسوب می‌شود. قبیله «سَن بوشمِن» که همچنان به صورت بدوی زندگی می‌کنند از حدود ۳۰ هزار سال قبل در این منطقه ساکن بودند و دانشمندان در پی بررسی‌های اخیر خود دریافتند که این افراد از نخستین انسان‌هایی بودند که با شجاعت تمام توانستند بین حیوانات وحشی ساکن شوند.

تنها چند برنامه محدود برای این پارک در نظر گرفته شده است که به گردشگران امکان می‌دهد بدون تور امنیتی و به کمک اتومبیل‌های مخصوصی که چهار چرخ متحرک دارند وارد این منطقه شوند و حیوانات وحشی را از نزدیک تماشا کنند. البته این اتومبیل‌ها در منطقه‌های مخصوص و مشخص وارد می‌شوند و به همین خاطر اجازه ورود به محل زندگی شیرها را ندارند. اتوبوس‌های تفریحی که برای گردشگران در نظر گرفته شده‌اند و هیچ گونه حفاظ امنیتی را شامل نمی‌شوند اجازه ورود به این بخش را ندارند.

در قلب صحرای کالاهاری شما می‌توانید در نزدیکی شیرها اردوی موقت داشته باشید. زیست شناسان با بررسی‌های فراوان دریافتند که استقرار انسان در فاصله ۵۰ کیلومتری از محل زندگی شیرها در کالاهاری مشکلی را برای آنها به وجود نمی‌آورد و به همین خاطر توریست‌ها تا این فاصله می‌توانند به محل زندگی شیرها نزدیک شوند.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

پارک ملی دره کیدِپو در اوگاندا

این منطقه را بهترین نقطه زمین برای تماشای مناظر چشمگیر و مشاهده گله‌های بزرگ بوفالو از فاصله نزدیک می‌دانند.

پارک ملی کیدِپو با دشت‌های وسیع بدون درخت، کوه‌های نسبتا خشک و صخره‌های سنگی درخشان به یکی از زیباترین پارک‌های ملی در آفریقا تبدیل شده است.

این پارک ملی در منطقه مرزی سودان و مرزهای شمالی کنیا واقع شده است و از آن به عنوان زیباترین نقطه کشور اوگاندا ید می‌شود که کمترین میزان کاوش در آن صورت گرفته است. کیدِپو تا سال‌های طولانی به منطقه لذت بردن و شکار کردن برای «ایدی آمین» رئیس جمهور اسبق اوگاندا تبدیل شده بود و هم اکنون گردشگران می‌توانند با برنامه‌ها و تورهای ویژه ویرانه‌های پناهگاه عظیم رئیس جمهور اوگاندا که برای شکار به این منطقه می‌آمد را تماشا کنند.

آن دسته از افرادی که حاضر می‌شوند به این پارک طبیعی بیایند و سختی حضور در آن را به جان بخرند، با صحنه‌های زیبایی از حیات وحش روبرو می‌شوند که در هیچ نقطه دیگر از کره زمین آن را مشاهده نخواهند کرد. باید اعتراف کرد این میزان بکر بودن حیات وحش در هیچ یک از کشورهای همسایه اوگاندا دیده نمی‌شود.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

منطقه حفاظت شده نگورونگورو کراتر در تانزانیا

از این پارک طبیعی به عنوان بهترین نقطه کره زمین برای تماشای پنج حیوان وحشی بزرگ یاد می‌کنند: فیل، شیر، بوفالو، کرگدن و پلنگ. به همین خاطر این منطقه حفاظت شده به «پنج بزرگ» یا Big Five شهرت یافته است.

منطقه «نگورونگورو کراتر» در کشور تانزانیا مترکزترین پارک طبیعی حیات وحش در جهان است که بیشترین تعداد حیوانات وحشی را در خود جا داده است. به واسطه یک دهانه آتشفشانی در این منطقه که «نگورونگورو کراتر» نام دارد، نام پارک هم به این شکل در نظر گرفته شده است. سرازیر شده از بالای دهانه آتشفشانی به سمت دره‌های بکر و تماشای حیوانات وحشی به صورت باورنکردنی زیبایی‌های قاره آفریقا را به نمایش می‌گذارد.

اگر در این منطقه حفافظت شده مستقر شوید، در هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوید به راحتی می‌توانید حیواناتی از قبیل فیل، کرگدن، بوفالو، شیر یا پلنگ را از نزدیک مشاهده کنید تا خاطرات فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید.

اگر برای نخستین بار به پارک سافاری می‌روید، این منطقه می‌توانید بهترین گزینه برای شما باشد. با این وجود طرفداران محیط زیست شکایت می‌کنند که دسترسی آسان به این دنیای شگفت انگیز بکر می‌تواند در آینده باعث تخریب آن شود.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

پارک ملی ایتوشا در نامبیا

این منطقه را بهترین نقطه جهان برای تماشای یوزپلنگ وحشی و شکار انواع حیوانات توسط آن می‌توانند اینجا همان نقطه‌ای است که بشر می‌تواند چرخه حیات زندگی بین حیوانات وحشی را از نزدیک ببیند.

پارک ملی ایتوشا به واسطه یک کلمه محلی نامگذاری شده است که در زبان فارسی «سرزمین سفید بزرگ» معنی می‌شود و در قسمت مرکزی آن یک دشت وسیع بزرگ به رنگ سفید وجود دارد که حدود ۱۲ میلیون سال قبل یک دریاچه بوده است و در اصل یک‌چهارم منطقه ایتوشا معادل ۲۲۳۰۰ کیلومتر مربع از آن را شامل می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این منطقه حفاظت شده وجود دارد چاله‌های آبی بزرگ است که مارمولک‌های بزرگ در آن زندگی می‌کنند.

ایتوشا یک منطقه مناسب برای گشت و گذار پنج حیوان بزرگ یعنی فیل، شیر، کرگدن، بوفالو و پلنگ محسوب می‌شود و به واسطه حضور گسترده آهو و بز کوهی، حیوانات درنده در این منطقه زیاد تردد می‌کنند. البته میزان حضور این حیوانات در طول فصول مختلف تغییر می‌کند و تاکنون ۳۰۰ گونه پرنده مختلف در آن شناسایی شده است.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

پارک‌های ملی ساحل رودخانه گامبیا در کشور گامبیا

این منطقه را بهترین نقطه زمین برای تماشای پرندگان و آبزیان وحشی آفریقایی می‌دانند و در هیچ نقطه دیگر از کره زمین انسان نمی‌تواند تا این اندازه به زندگی آبزیان و پرندگان وحشی نزدیک شود.

کشور گامبیا به صورت گسترده سواحل اصلی بزرگترین رودخانه غرب آفریقا را در خود جا داده است و با این وجود باید گفت شش پارک ملی دیگر هم در ساحل رودخانه گامبیا حضور دارند تا یکی از زیباترین منطقه‌های سافاری جهان در این نقطه شکل بگیرد.

کشور گامبیا از سال‌های دور به بهترین نقطه برای تهیه مستندات حیات وحش و تهیه تصاویر بکر از شکار حیوانات تبدیل شده است و البته به عنوان سافاری برای جذب توریست کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این پارک ملی نه تنها بهشت زمین برای تماشای پرندگان وحشی است و بیش از ۶۰۰ گونه پرنده کمیاب را می‌توان در آن مشاهده کرد، بلکه فضای مناسبی را برای نزدیک شدن به میمون‌ها، بابون‌ها و شامپانزه‌ها ایجاد می‌کند و البته توریست‌ها می‌توانند از فاصله نزدیک کروکدیل‌ و تمساح‌های نادر را هم از فاصله نزدیک ببینند.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

پارک ملی آهاگار در الجزایر

از این نقطه به عنوان بهترین منطقه کره زمین برای تماشای فرهنگ عشایر جنگلی در منطقه ساحارا یاد می‌شوند و توریست‌ها همچنان می‌توانند نحوه زندگی انسان‌های اولیه را به صورت طبیعی مشاهده کنند.

در نقشه مربوط به آفریقای شمالی، پارک ملی آهاگار در الجزایر دقیقا در قسمت مرکزی واقع شده است و ب تعبیر محلی‌ها، اگر قرار باشد روی نقشه مربوط به این منطقه کلمه SAHARA نوشته شود، این پارک ملی دقیقا روی حرف H واقع شده است.

این پارک عظیم حفاظت شده ۴۰ برابر بزرگتر از پارک ملی گامبیا وسعت دارد و با توجه به اینکه بخش اعظم آن را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، از آنبه عنوان بزرگترین بیابان جهان هم یاد می‌شود و البته یک منطقه متنوع زیستی شامل تپل‌های زیبا و کوهستان ۳۰۰۰ متری را هم در خود جا داده است.

با وجود شهرت فراوانی که پارک ملی ساحارا دارد، امنیت یکی از مشکلات اصلی آن محسوب می‌شود. ساکنان قبیله محلی «توارِگ» که در آن زندگی می‌کنند تمایل زیادی به حضور گردگشران ندارند و ترجیح می دهند به جای آنکه ساحارا به یک منطقه گردگشگری تبدیل شود، فضای بکر و دست نخورده خود را حفظ کند.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

پارک ملی کروگِر در آفریقای جنوبی

پارک ملی کروگِر که مهم‌ترین عامل شهرت آفریقای جنوبی است، به واسطه تنوع زیستی خود مورد توجه قرار می‌گیرد و در اصل منطقه وسیع زیستی شناخته شده را شامل می‌شود که در محدوده ۳۰۰ کیلومتری بین دو رودخانه لیمپوپو و کروکودیل واقع شده است.

کروگِر غنی‌ترین، مجهزترین و مناسب‌ترین پارک طبیعی در آفریقا محسوب می‌شود و یک فرصت ایده‌آل را برای گردشگران فراهم می‌کند تا به تنهایی پشت فرمان اتومبیل‌های خصوص بنشینند و بین حیوانات وحشی رانندگی کنند. از آنجایی که تمام مناطق در این پارک حفاظت شده به خوبی علامت گذاری شده‌اند و حتی در آن چندین رستوران و پمپ بنزین هم تاسیس شده است، گردشگران به معنی واقعی کلمه می‌توانند از آن لذت ببرند.

علاوه بر لذت بردن از مشاهده حیات وحش در این پارک، توریست‌ها می توانند در تورهای ماجراجویی مختلف شرکت کنند تا با پیاده‌روی‌های چند روزه به مناطق دست نخورده برسند یا از تورهای دوچرخه‌سواری کوهستانی لذت ببرند.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

پارک حفاظت شده اوکاوانوگو دلتا در بوتسوانا

از این منطقه حفاظت شده به عنوان بهترین نقطه زمین برای تماشای کروکدیل‌ها و تورهای آبی با قایق‌های چوبی دست‌ساز بین آبزیان وحشی یاد می‌کنند.

اوکاوانگو دلتا که در اصل بزرگترین جزیره دلتا در جهان محسوب می‌شود یک تالاب بسیار بزرگ را در خود جا داده است که از نظر جغرافیایی با کشور اکراین برابری می‌کند.

آب‌های زیرزمینی و باران‌های شدید فصلی که ابرها از کشور آنگولا می‌آورند باعث شده است این تالاب به بهترین منطقه برای زندگی انواع آبزیان تبدیل شود.

سافاری آبی در تالاب‌ و رودخانه‌های تمیز با شناورهای چوبی و دست‌ساز محلی از تجربه‌های جالب و بی‌نظیر برای توریست‌ها محسوب می‌شود و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های حیات وحش در آفریقا است. در این تالاب کروکدیل‌های ۶ متری هم زندگی می‌کنند و اسب آبی وحشی هم حضور دارد. به همین خاطر توریست‌ها نمی‌توانند به همه مناطق آن نزدیک شوند.

۱۰ مکان رویایی برای گردشگری آفریقایی! (+عکس)

منطقه حفاظت شده پِرینِت در ماداگاسکار

از این منطقه به عنوان بهترین نقطه جهان برای تماشای میمون‌های پوزه‌دار و حیوانات منحصر به فرد ماداگاسکار یاد می‌شود.

منطقه حفاظت شده پرینِت یک مکان ایده‌آل برای سافاری است و حتی گردشگرانی که پارک‌های طبیعی مختلف را تجربه کرده‌اند با ورود به این منطقه شگفت زده خواهند شد. این طور که گفته می‌شود، حدود ۸۰ درصد حیوانات وحشی ماداگاسکار را می‌تواند در منطقه مرموز «جزیره ماه» مشاهده کرد.

پرینِت منقطه‌ای از این کشور محسوب می‌شود که بزرگترین باران‌های جنگلی اقیانوس هند را در خود جا داده است و تنها نقطه از کره زمین است که می‌توان میمون‌های پوزه‌دار سیاه و سفید را در آن دید.

این میمون زیبا و متفاوت که بدن پوشیده از موهای بلند دارد و به رنگ سیاه و سفید است، به محض احساس هرگونه خطر یک صدای به خصوص ایجاد می‌کند و به واسطه تولید همین صدای جالب شهرت زیادی پیدا کرده است. این میمون شبیه به یک بچه هفت ساله خرس پاندا است و شکل ظاهری بسیار زیبایی دارد. صدای این میمون زیبا یکی از فراموش نشدنی‌ترین صداهای جنگل آفریقا محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا