این هفته کره مریخ را از نزدیک مشاهده کنید! (+عکس)

از هم اکنون ایستگاه‌های ویژه در سراسر جهان راه‌اندازی شده ست تا مردم هفته آینده بتوانند مریخ را در بهترین و نزدیک‌ترین حالت مشاهده کنند.

موبنا – کره مریخ این روزه در موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای قرار دارد که آسان‌تر از مواقع دیگر می‌توان آن را در آسمان شب مشاهده کرد. این طور که دانشمندان سازمان فضایی ناسا می‌گویند، هفته آینده سیاره سرخ در نزدیک‌ترین حالت خود به کره زمین در ۱۵ سال گذشته قرار می‌گیرد.

این دو سیاره هفته آینده در نزدیک‌ترین مسافت فی‌مابین ۵۷.۶ میلیون کیلومتر از یکدیگر فاصله خواهند داشت. این طور که گفته می‌شود جمعه آینده مریخ در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد تا ساکنان کره زمین بتوانند با چشم غیرمسلح به بهترین شکل آن را در آسمان شب تماشا کنند. این مسئله به آن معنی خواهد بود که مریخ و خورشید در دو وجه متفاوت کره زمین قرار دارند. همان روز بخشی از ساکنان کره زمین شاهد گرفتگی کامل ماه خواهند بود.

این هفته کره مریخ را از نزدیک مشاهده کنید! (+عکس)

مریخ این روزها درخشان‌تر از هر زمان دیگر در آسمان مشاهده می‌شود و به گفته محققان سه‌شنبه آینده بزرگتر و درخشان‌تر از همیشه دیده خواهد شد. در این میان محققان علوم فضایی پیش‌بینی کردند از ابتدای آگوست مریخ در بهترین حالت برای مشاهده از روی زمین قرار می‌گیرد و واضح‌تر از همیشه می‌توان تحقیقات و بررسی‌های علمی را روی آن پیش برد.

البته گفته می‌شود که در ماه‌های اخیر حجم گسترده‌ای از گرد و غبار آسمان مریخ را پوشانده و همین مسئله باعث شده است مشاهده سطح مریخ با تلسکوپ اندکی دشوارتر شود. جو مریخ به قدری این روزها مملو از گرد و غبار شده است که مریخ‌نورد «آپورچونیتی» وابسته به ناسا از تاریخ ۱۰ ژوئن کاملا غیرفعال شده است و هیچ گونه ماموریت جدیدی را دنبال نمی‌کند تا گرد و غبار از بین برود. کنترلگرهای پرواز هم اعلام کردند که تا پایان گرد و غبار مریخی هیچ توقعی از «آپورچونیتی» ۱۴ ساله ندارند و حتی ممکن است تا مدتی پس از فروکش کردن این غبارها باز هم از آن استفاده نکنند.

این هفته کره مریخ را از نزدیک مشاهده کنید! (+عکس)

ولی «هَری آوگِنسن» از مدیران دانشگاه فضایی وایدنِر می‌گوید خبر خوب این است که گرد و غبار مریخی نور خورشید را منعکس می‌کند و به همین خاطر سیاره سرخ روشن‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد تا زمینی‌ها با چشم غیرمسلح آن را واضح‌تر ببینند. او گفت: «این یک اتفاق فوق العاده است. مریخ به اندازه نور هواپیمای در حال فرود روشن می‌شود. البته باید گفت میزان درخشندگی آن به اندازه سیاره زهره نیست، ولی با این وجود می‌توان آن را سرخ‌تر از همیشه مشاهده کرد، با رنگ سرخ متمایل به نارنجی. این صحنه به قدری زیبا است که نمی‌توانید آن را از دست بدهید».

این هفته کره مریخ را از نزدیک مشاهده کنید! (+عکس)

در سال ۲۰۱۳ میلادی دو سیاره مریخ و زمین در نزدیک‌ترین حالت خود پس از گذشت ۶۰ هزار سال قرار گرفتند و فاصله میان آنها ۵۵.۷ میلیون کیلومتر محاسبه شد. ناسا اعلام کرد این اتفاق تا سال ۲۲۸۷ میلادی تکرار نمی‌شود. پدیده بعدی که یکبار دیگر مریخ به زمین نزدیک می‌شود مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی خوهد بود که آن زمان فاصله میان دو سیاره ۶۲ میلیون کیلومتر است.

از هم اکنون ایستگاه‌های ویژه در سراسر جهان راه‌اندازی شده ست تا مردم هفته آینده بتوانند مریخ را در بهترین و نزدیک‌ترین حالت مشاهده کنند. نور قوی و زیبای مریخ در هفته آینده در استرالیا، آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی به وضوح مشاهده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا