چرا پزشکان هنگام ویزیت شدن بیمار به او اجازه نمی‌دهند صحبت کند؟

پس از آنکه بیمار شروع به توضیح میکند به طور میانگین هر ۱۱ ثانیه یک بار توسط پزشک متوقف میشود. آن دسته از بیمارانی که توسط پزشک متوقف نشده اند هم پس از گذشت ۶ ثانیه به توضیحات خود پایان میدهند.

موبنا – آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است هنگام ویزیت شدن در مطب پزشک دچار اضطراب شوید و احساس کنید زمان کافی برای توضیحات مرتبط با بیماری به شما داده نشده است؟ نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیشتر پزشکان در هنگام ویزیت شدن بیمار زمان کافی را به او نمی‌دهند تا توضیحات لازم را ارایه کند.

محققان دانشگاه فلوریدا به تازگی یک مطالعه جامع را انجام داده‌اند که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از نشریه «پزشکی عمومی و داخلی» منتشر شده است و نحوه برقراری ارتباط بین پزشک و بیمار را مشخص می‌کند.

به منظور کسب نتایج بهتر، محققان چند دقیقه نخست مشاوره پزشکی را بین ۱۱۲ مریض و متخصص در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی به دقت تحلیل کردند. تحلیل برخورد میان پزشک و بیمار از طریق تصاویر ویدیویی ضبط شده در ایالت‌های مختلف آمریکا صورت گرفت.

چرا پزشکان هنگام ویزیت شدن بیمار به او اجازه نمی‌دهند صحبت کند؟

نوشته های مشابه

دانشمندان در این بررسی‌ها به این مسئله توجه کردند که آیا پزشکان از بیماران خود می‌خواهند با سوالاتی مانند «چه کاری می‌توانم برای شما انجام دهم؟» شرح حال بیمار را از او جویا شوند یا خیر. دانشمندان همچنین به این مسئله دقت کردند که آیا بیماران هنگام پاسخ دادن به پزشک توسط او متوقف می‌شوند یا نه. در این بررسی نحوه سوال پرسیدن پزشک و قطع کردن صحبت بیمار توسط او به دقت تحلیل شد.

پس از تحلیل دقیق نتایج به دست آمده، محققان دریافتند ۳۶ درصد بیماران موفق شدند به صورت کامل در مورد بیماری خود توضیح دهند. با این وجود پس از آنکه بیمار شروع به توضیح کرد به طور میانگین هر ۱۱ ثانیه یک بار توسط پزشک متوقف شد. آن دسته از بیمارانی که توسط پزشک متوقف نشده بودند هم پس از گذشت ۶ ثانیه به توضیحات خود پایان دادند.

این بررسی همچنین نشان داد پزشکان عمومی بیش از پزشکان متخصص برای بیماران خود زمان صرف می‌کنند و به عبارت دیگر می‌توان گفت این دسته از پزشکان ارتباط نزدیک‌تری با بیمار برقرار می‌کنند.

«سینگ اوسپینا» یکی از مدیران این تحقیق توضیح داد: «اگر پزشک با احترام و با در نظر گرفتن شرایط سلامت بیمار رفتار کند، اختلال در گفتمان بیمار ممکن است مکالمه را روشن‌تر کند و در نهایت به نفع بیمار تمام شود». با این وجود توصیه می‌شود پزشکان در دقایق اولیه برخورد با بیمار به او اجازه دهند بدون عجله و مشکل توضیحات خود را ارایه کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا