بررسی چند ثانیه ای سطح سلامت با حسگر عرق سنج

شرکت های فناوری تا به حال برای بررسی وضعیت سلامت افراد به حسگرهایی متوسل می شدند که قادر به اندازه گیری ضربان قلب و نبض افراد بوده اند.

موبنا – اما گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد برای اولین بار از عرق انسان برای پی بردن به شرایط جسمی او استفاده کرده اند.

این محققان پوشیدنی هوشمند تازه ای ابداع کرده اند که حسگرهای آن قادر به اندازه گیری سطح کورتیزول موجود در عرق انسان هستند. کورتیزول یک هورمون مرتبط با استرس و نگرانی است که اغلب به عنوان یک شاخص دقیق برای بررسی عملکرد قهرمانان ورزشی و احتمال ابتلای افراد به بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از آن می توان به شرایط غده های فوق کلیوی و هیپوفیز پی برد.

اندازه گیری سطح کورتیزول در حالت عادی نیازمند صرف چند روز وقت در آزمایشگاه های مختلف است، اما پوشیدنی هوشمند جدید طراحی شده در عرض چند ثانیه این کار را انجام می دهد.

حسگرها معمولا با محاسبه بار مثبت یا منفی مولکولی ترکیبات مختلف وجود آنها را شناسایی می کنند، اما انجام این کار در مورد کورتیزول با توجه به خنثی بودن آن غیرممکن است. لذا این بار حسگری خاص و کششی طراحی شده که به پوست بدن می چسبد و با جذب سدیم و پتاسیم موجود در عرق میزان کورتیزول را محاسبه می کند.

نقطه ضعف حسگری که فعلا به این منظور ابداع شده این است که در صورت عرق کردن بیش از حد کاربر از کار می افتد و لذا محققان در تلاش برای یافتن راه حلی در این زمینه هستند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا