این تراشه کوچک همه میکروب‌های بدن شما را اسکن می‌کند! (+عکس)

در آینده نزدیک تراشه آنها می‌تواند به صورت همزمان حضور بیش از ۱۰۰ میکروب مختلف را شناسایی کند.

موبنا – با پیشرفت علم این امکان فراهم شده است که یک دستگاه الکترونیکی کوچک به اندازه لپ‌تاپ بتواند ده‌ها میکروب مختلف در بدن شما را ظرف چند ساعت شناسایی کند و با سرعت هرچه تمام‌ نشانگرهای ژنتیکی کلیدی را مورد استفاده قرار دهد تا مشکلات سلامتی شما مشخص شود. این آزمون می‌تواند به میزان قابل ملاحظه در بهبود و درمان بیماری‌های عفونی و همچنین کاهش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کند تا پزشکان با اطمینان بیشتر داروها را به بیماران خود تجویز کنند.

این تراشه کوچک همه میکروب‌های بدن شما را اسکن می‌کند! (+عکس)

پزشکان هم اکنون آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص میکروب در بدن انسان انجام می‌دهند که بخش اعظم این آزمایش‌ها سیستم ژنتیکی بدن را مورد توجه قرار می‌دهد. با این وجود در بیشتر موارد کشت بافت زنده در محیط آزمایشگاه به عنوان کاربردی‌ترین روش مورد استفاده قرار می‌گیرد که این فرآیند می‌تواند چندین روز یا چند هفته به طول انجامد تا نتیجه آن مشخص شود. فرآیند مذکور معمولا به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند بهترین روش مقابله با عفونت را حدس بزنند و جان بیمار را نجات دهند.

این تراشه کوچک همه میکروب‌های بدن شما را اسکن می‌کند! (+عکس)

با این وجود هم اکنون گروهی از محققان در شرکت توسعه دهنده علوم بیوتکنولوژی InSilixa در کالیفرنیای آمریکا اعلام کردند موفق به ساخت یک زیست تراشه جدید شده‌اند که در کمتر از ۲ ساعت تمام میکروب‌های موجود در بدن انسان را اسکن می‌کند و بدون آنکه نیاز به هرگونه ابزار جانبی باشد، نتایج را کاملا دقیق ارایه می‌دهد. زمانی که یک نمونه خون یا … روی این تراشه قرار می‌گیرد، بخش پردازشگر پنج روش جاگانه شیمیایی برای جداسازی مواد ژنتیکی را مورد استفاده قرار می‌دهد و آنها را در مقابل توالی‌های ژنتیکی پاتوژن‌ها به نمایش می‌گذارد. محققان با انتشار گزارشی در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «نِیچر بیوتکنولوژی» اعلام کردند که از این تراشه برای شناسایی جهش‌های ژنتیکی خاص هم استفاده می‌کنند تا مقاومت بدن انسان در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها در مورد ۷ میکروب اصلی شناخته شده تحلیل شود و همه این اتفاقات به صورت همزمان صورت می‌گیرد تا تنها پس از گذشت دو ساعت پزشک مربوطه بتواند از وضعیت سلامت بیمار مطلع شود.

این تراشه کوچک همه میکروب‌های بدن شما را اسکن می‌کند! (+عکس)

محققان همچنین از یک تراشه مجزا استفاده می‌کنند تا ۵۴ جهش مختلف مربوط به مقاومت آنتی بیوتیک‌ها را در جریان مواجه شدن با میکروب‌های مربوط به بیماری سل تحلیل کنند. لازم به ذکر است نتایج فعالیت‌های این تراشه هوشمند با تکنیک‌های استاندارد که برای تحلیل و شناسایی جهش‌های ژنتیکی و تشخیص مقاومت آنتی بیوتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد یکسان بوده است.

این گروه تحقیقاتی اعلام کرد در آینده نزدیک تراشه آنها می‌تواند به صورت همزمان حضور بیش از ۱۰۰ میکروب مختلف را شناسایی کند و کمپانی توسعه‌دهنده این محصول در نظر دارد پلتفرم خود را به صورت متن‌باز ارایه دهد تا امکان توسعه و استفاده از آن در بخش‌های درمانی مختلف جهان فراهم شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا