مهارت در جراحی، از تجهیزات مهم‌تر است

دانشمندان استرالیایی با مقایسه پیامدهای جراحی توسط انسان و ربات، ادعا کردند که مهارت، مهم‌ترین نکته در درمان است.

موبنا – نفوذ ربات‌ها به تدریج در زندگی امروز بیشتر می‌شود و در این میان نمی‌توان از نقش مهم ربات‌های جراح غافل بود. ربات‌های جراح، امکان دقت بیشتر و عملکرد بهتر را برای پزشکان فراهم می‌کنند.

ربات‌های جراح، علاوه بر بهبود نتایج جراحی، مزایای دیگری هم دارند. در هر حال، یکی از موضوعات مهم در این زمینه، مشکلات طولانی مدت بیماران پس از جراحی است. وجود این مشکلات، موضوع تعیین کننده‌ای است زیرا ربات‌ها و انسان‌ها، در محیط کاری، رقیب محسوب می‌شوند.

دانشمندان “دانشگاه کوئینزلند” (UQ) استرالیا، برای مقایسه عملکرد ربات‌ و انسان در جراحی، پیامدهای بلندمدت جراحی پروستات را بررسی کردند.

پژوهشگران، تفاوتی میان پیامدهای جراحی پروستات انجام شده توسط ربات و انسان پیدا نکردند. آنها در این پژوهش که ۲۴ ماه به طول انجامید، پیامدهای پس از جراحی پروستات را در ۳۰۰ مرد مورد بررسی قرار دادند که گروهی از آنها توسط انسان و گروه دیگر، با کمک ربات‌های جراح مورد معالجه قرار گرفته بودند.

مهارت در جراحی، از تجهیزات مهم‌تر است

پروفسور “رابرت گاردینر” (Robert  Gardiner)، سرپرست این پروژه گفت: پژوهش ما، نتایج خوبی را در هر دو گروه بیماران نشان دادند. در هر حال، ما نمی توانیم براساس این پژوهش، بیماران را به تغییر پزشک خود یا ترجیح دادن یک جراح ترغیب کنیم.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که به طور کلی، مهارت موضوع مهمتری است و بیماران باید به جراحی مراجعه کنند که در کار خود ماهر باشد و صرفا ربات بودن جراح مهم نیست. در نتیجه، نمی‌توان ادعا کرد که جراحی رباتیک می‌تواند موجب بهبود پیامدهای بلندمدت پس از جراحی شود.

نتایج این بررسی، برای هر دو گروه این پژوهش یعنی کسانی که توسط انسان و کسانی که توسط ربات جراحی شده‌اند، کارآمد خواهد بود.

نتایج این پژوهش، در مجله ” The Lancet Oncology” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا