آیا اهمیت خلق نوآوری برای اپل کمرنگ شده است

مدتی است این سوال پیش آمده که آیا اپل هنوز می‌تواند ایده‌های جدید ارائه کند؟ آیا بودجه‌ی کافی به بخش تحقیق‌وتوسعه اختصاص می‌دهد؟

موبنا تونی ساکوناگی، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی برنستاین، به این نکته اشاره می‌کند که هزینه‌ی واحد تحقیق و توسعه‌ی اپل (R&D) در سال مالی گذشته به مرز ۱۲.۷ میلیارد دلار رسیده که بیش از کل هزینه‌ی این بخش بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ بوده است، در حالی که کوپرتینونشین‌ها در بازه‌ی زمانی یادشده، آیپاد، آیفون و آیپد را معرفی کرده‌اند. هزینه‌های واحد تحقیق و توسعه‌ی اپل با نرخی بالاتر از نرخ رشد درآمد این شرکت در حال افزایش است.

از زمان انتصاب تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل اجرایی اپل در سال ۲۰۱۱، هزینه‌های بخش تحقیق‌ و توسعه به مجموع ۵۱ میلیارد دلار می‌رسد؛ اما به‌نظر ساکوناگی این رقم هنوز کافی نیست، او می‌گوید:

در حالی‌ که هزینه‌ی بخش تحقیق‌ و توسعه‌ی اپل بسیار زیاد است، تحلیل آماری ما نشان می‌دهد که اپل امروزه به‌اندازه‌ی نیمی از مقداری که باید، صرف R&D می‌کند.

اپل به ادغام و تصاحب شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نیز تنها ۲ درصد از کل گردش مالی خود را اختصاص می‌دهد؛ در حالی‌ که شرکت‌های رقیب، میانگین ۲۵ درصد از گردش مالی شرکت را به بخش ذکرشده اختصاص می‌دهند، ساکوناگی با اتکا بر این نکته، باور دارد که شاید اپل به‌اندازه‌ی کافی روی نوآوری سرمایه‌گذاری نمی‌کند. در حقیقت به گفته‌ی تحلیل‌گر برنستاین، مقدار عددی بودجه‌ی Apple در بخش تحقیق و توسعه بالا؛ اما درصد نسبی آن از درآمد کوپرتینونشین‌ها پایین است. او در این خصوص چنین می‌نویسد:

با بررسی اپل و ۲۵ شرکت بزرگ تکنولوژی بر اساس ارزش بازار می‌توان متوجه ارتباط قوی (ضریب تشخیص معادل ۰.۵۰۸) میان R&D و استاندارد‌های حسابداری و گزارشگری مالی (GAAP)، به‌عنوان درصد درآمد و حاشیه‌ی سود شرکت شد. در ۱۲ ماه گذشته، اپل ۵.۱ درصد از درآمد خود را صرف R&D کرده و حاشیه‌ی سود خود را ۳۸ گزارش کرده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مقدار هزینه‌ی معمول برای بخش تحقیق‌وتوسعه‌ی شرکت‌های حوزه‌ی فناوری با حاشیه‌ی سود مشابه، می‌تواند به میزان ۱۰ درصد از درآمد آن‌ها باشد؛ بنابراین اپل برای جلوگیری از عقب ماندن از رقبا باید درصد بودجه‌ی این بخش را دو برابر کند. در تحلیلی دیگر بین ۱۰ شرکت برتر تکنولوژی آمریکا، اپل براساس ارزش بازار، با درآمدی معادل ۲۳۹ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین شرکت است؛ اما در بحث هزینه‌ی R&D در جایگاه ششم بین ۱۰ شرکت قرار دارد.

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

ساکوناگی در ادامه می‌گوید: «شاید مهم‌ترین نکته این باشد که با وجود ۵ برابر شدن هزینه‌ی تحقیق‌وتوسعه طی ۶ سال‌ونیم گذشته، سرعت معرفی محصولات جدید اپل تغییری نکرده است» و این یک امتیاز منفی محسوب می‌شود؛ چرا که «اولین مدل آیفون تنها توسط ۲۰۰ نفر از مهندسین ارشد اپل ساخته شد.» از نظر ساکوناگی هنوز مشخص نیست که آیا محصولات و سرویس‌های جدید اپل، همانند آیپاد، آیپد یا آیفون موفق خواهند بود یا خیر. او می‌گوید:

ناموفق بودن اپل در عرضه‌ی محصول موفق دیگری بیش از همه به‌دلیل وسعت این شرکت و منابع مالی آن ناامیدکننده است.

با این همه، ساکوناگی اذعان دارد که اپل عرضه‌ی محصولات جدید و متفاوتی را در برنامه‌ی خود دارد و در آینده‌ای نه چندان دور از آن‌ها رونمایی خواهد کرد؛ اما برای باقی ماندن میان ابرقدرت‌های تکنولوژی و ادامه‌ی نوآوری پیرامون محصولات و سرویس‌های گسترده‌ی خود باید بودجه‌ی تحقیق‌ و توسعه‌ را افزایش دهد؛ در غیر این صورت، ارزش آن در بازار سقوط خواهد کرد. حتی هم‌اکنون نیز ۶۰ درصد سود شرکت، به‌کمک فروش iPhone تامین می‌شود و این موضوع باید تغییر کند.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا