استارت آپ ها قبل از رشد باید دقت داشته باشند

مفهوم استارت آپ همواره رشد سریع و چابک را به همراه دارد، این در حالی است که “رشد”، مرحله‌ اول ساخت یک شرکت ایده‌آل نیست.

موبنا – اگر قبل از اینکه محصولی مطابق با میل و خواسته مشتری تولید کنید، به دنبال یک “رشد سریع” باشید، متاسفانه باید گفت موفقیتی کسب نخواهید کرد. در بسیاری از موارد به دلیل اینکه بنیان گذاران استارت آپ ها به دنبال این هستند که هرچه سریع تر به مرحله رشد برسند، با شکست مواجه می شوند.

این حرف به این معنا نیست که اصلا به رشد سازمان توجه نکنید. کاملا برعکس، از شما انتظار می‌رود حتی اگر محصولتان در مراحل اولیه خود قرار دارد، مشتریان را ترغیب به استفاده از آن کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نیازهای مشتریان خود داشته باشید.

 

 

نکته اصلی این است که توجه زیاد به رشد، قبل از شناخت نیازهای مشتریان و ساخت محصولی متناسب با خواست و علایق آنها، منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی خواهد شد. شما مخاطبان خود را به عنوان فرصت جذب خواهید کرد، اما آنها مشتری شما باقی نمانده و احتمالاً برای بار دوم به سراغ محصول شما نخواهند آمد. اینکه شما بتوانید اطمینان حاصل کنید که محصول شما مورد پسند مشتریان است، باعث خواهد شد که سازمان شما مرحله رشد را ساده تر طی کند. در این صورت کاربران دوباره به سراغ محصول شما آمده و به دیگران نیز در مورد ساخته‌ی شما اطلاع رسانی می‌کنند. در واقع مشتریان، به عنوان بازاریابان مجانی، برای شما تبلیغات دهان به دهان را انجام خواهند داد. در صورتی که محصول شما با استفاده از تبلیغات مشتریان به افراد دیگر جامعه معرفی شود، شانس بیشتری برای ایجاد یک شرکت بزرگ و موفق خواهید داشت.

به عنوان مثال فیس بوک را در نظر بگیرید، محصولی بود که از همان ابتدای کار مردم در مورد آن با وسواس صحبت می‌کردند. Airbnb (شرکتی آمریکایی که خدمات آنلاین مهمانداری را برای افرادی که با اجاره کوتاه مدت آپارتمان، خوابگاه، هتل و … به گردشگری می‌پردازند را انجام می‌دهد) ، برای اینکه بفهمد چگونه محصول خود را مطابق با نیازها و الزامات مشتریان ارائه دهد، در حدود ۳ سال تقلا می‌کرد. همزمان با درک شناخت نیازهای مشتریان خود، رشد این شرکت با استفاده از تبلیغات دهان به دهان شروع و تا امروز ادامه داشته است. امروزه این سازمان با بیش از ۳۰۰۰ کارمند به کار خود ادامه می‌دهد.

اگر شما به نیازهای مشتریان توجه کافی نکنید ممکن است به سرعت مشتری جذب محصول شما شود ولی در ادامه رشد سازمان با استفاده از چنین محصولی با مشکل مواجه خواهد شد. در این حالت شما باید به تبلیغات و بازاریابی جهت رشد سازمان خود روی آورده و هزینه‌ اضافی برای آن پرداخت نمایید. علاوه بر آن، این دسته از تبلیغات به هیچ عنوان اثربخشی تبلیغات دهان به دهان مشتریان را نخواهد داشت.

در کنار این موارد باید در نظر بگیرید که هرچه سازمان بیشتر رشد کند، اصلاحات و تغییرات سخت‌تر بوده و ایجاد تغییرات تهاجمی در آن با زحمت بیشتری انجام خواهد گرفت و در نتیجه شما با انتخاب‌های کمتری مواجه خواهید بود. بنابراین اگر در حال حاضر شما به دنبال رشد یک سازمان با استفاده از محصولی در حد متوسط هستید، همین الان محصول مورد نظر را بهبود دهید و تغییرات لازم را در آن ایجاد نمایید. به هیچ عنوان با افزایش سرمایه جهت رشد، به دنبال نادیده گرفتن نواقص محصول خود نباشید، مشکلات با انتظارات بیشتر پابرجا خواهند ماند.

اگر شما تازه شروع به کار کرده اید، بدون توجه به مدت زمانی که کار شما طول می‌کشد، تلاش کنید محصولی مطابق میل مشتریان را بسازید. زمانی که آنها به معرفی محصول شما به دوستان خود بپردازند، بدین معناست که شما در مسیر درست قرار گرفته‌اید.


 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا