ربات‌هایی که از حرکات حشرات تقلید می‌کنند

دانشمندان دانشگاه ادینبرو موفق شده‌اند با برنامه‌ریزی الگوریتم‌های رایانه‌ای، ربات‌هایی ابداع کنند که از حرکات حشرات تقلید می‌کنند.

موبنا – پژوهش‌ در مورد پیچیدگی‌های حرکت حشرات، می‌تواند در طراحی ربات‌ها الهام‌بخش باشد.

دانشمندان “دانشگاه ادینبرو” (.Edin) در اسکاتلند، موفق شده‌اند الگوریتم‌های رایانه‌ای ابداع کنند که به درک بهتر مدارهای عصبی حشرات کمک می‌کند. سپس، آنها با استفاده از همین الگوریتم‌ها، ربات‌هایی ابداع کردند که کارکرد این مدارها را تقلید می‌کند.

یکی از این ربات‌ها، با نصب یک تلفن همراه روی چند چرخ ساخته شده است. پژوهشگران ادینبرو توانستند با استفاده از یک دوربین و یک قطب‌نما توانستند برنامه‌های مورد نظر خود را در محیط طبیعی حشرات، اجرا کنند و با این کار، تقلید حرکات حشره توسط ربات را به دقت بررسی کردند.

این ربات می‌تواند چشم اندازهای یک حشره را در محیط زندگی آن ثبت کند و موارد ثبت شده را برای تقلید حرکات به کار ببرد. همچنین، ربات با استفاده از قطب‌نما و سرعت چرخ‌ها، قادر به ردیابی مسیر و فاصله نقطه حرکت خود تا مقصد خواهد بود.

ربات‌هایی که از حرکات حشرات تقلید می‌کنند

دانشمندان امیدوارند که با تقلید از حشرات، کنترل ربات برای وظایف ساده، کم‌هزینه‌تر، ساده تر و قوی‌تر باشد. این یافته‌ها می‌توانند به ربات‌ها در انجام دادن وظایف مکرر و روزانه مانند بیرون گذاشتن زباله‌ها یا سمپاشی محصولات مزارع کمک کنند. برای مثال، ممکن است گروهی از ربات‌های حشره‌ مانند بتوانند زباله ها را جمع‌آوری کنند و آنها را به یک محل مخصوص ببرند و یا ممکن است یک ربات بتواند در اطراف مزرعه به حرکت درآید و کودها یا آفت‌کش‌ها را پخش کند.

این پژوهش، در نشست بین‌المللی علوم اعصاب ” FENS” در برلین ارائه شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا