درمان جدید سرطان با حباب حاوی دارو

محققان روشی جدید برای درمان سرطان یافته اند. آنها حباب هایی میکرو حاوی داروی تحریک کننده ایمنی به موش های مبتلا به سرطان پوست دادند و شاهد از بین رفتن تومورها در ۶۰ درصد موش ها بودند.

موبنا – محققان دانشگاه MIT حباب میکرویی حاوی داروهای تحریک کننده ایمنی ابداع کرده اند که ۶۰ درصد سرطان های سخت مانند سرطان ریه و سینه را در موش ها درمان کرده است.

این شیوه درمان فقط سلول های ایمنی را هدف می گیرد که برای مقابله با تومورها کارآمد هستند و به همین دلیل ازهرگونه تاثیرات جانبی درمان بر تمام سلول ها جلوگیری می کند.

فقدان عوارض جانبی شدید سبب می شود داروهای تحریک ایمنی را بتوان با دوزی ۱۰۰ برابر مقدار فعلی استفاده کرد.

سرطان های ریه و سینه را به طور معمول به سختی می توان درمان کرد زیرا نسبت به داروهای تحرک کننده ایمنی عکس العمل نشان نمی دهند.

محققان برای آنکه دارو به سلول های ایمنی تومور برسد، گوی های کوچکی به سلول ها چسباندند. تماس با این سلول ها سبب می شود حباب های میکرو دارو های حامل خود را آزاد کنند.

این روند تغییرات شیمیایی در سطح سلول های ایمنی به وجود می آورد و در نهایت به شکستن حباب میکرو و آزاد شدن دارو منجر می شود.

دانشمندان این حباب های میکرو را به موش هایی دادند که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده بودند تا تومورهای سرطان پوست در آنها رشد کند.

پس از درمان با این شیوه، تومورها در حدود ۶۰ درصد این موش ها از بین رفت.

محققان توانستند به این حیوانات ۸ برابر داروهای تحرک کننده سلول ایمنی (IL-15)بیشتری بدهند. این دارو هیچ عارضه جانبی نداشت.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا