بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

اقلام ساخته شده از نشاسته ذرت زیست تخریب پذیر بوده و برای مواردی که استفاده کوتاهی دارند، همچون غذاهای رستورانی بیرون بر بسیار مناسب هستند.

موبنا؛ مازیار دانیالی “فست فود” به مفهوم عادات بد غذایی و همچنین آسیب به محیط زیست نیست! امروزه رستورانها و فست فودهای متعددی را می توان مشاهده کرد که با حفظ سلامت مشتریان و همچنین محیط زیست، گامی بزرگ در عرصه صنعت غذایی برداشته اند.

»»» در گام نخست بر موضوع بسته بندی غذا متمرکز می شویم که هم شامل کیفیت بسته بندی برای حمل غذا و هم بسته بندی که مستقیما با غذا در تماس است، خواهد بود. از این رو سلامت مشتری و حفظ محیط زیست به عنوان هدف اصلی این مبحث مورد توجه قرار می گیرد که دستیابی به این اهداف مهمترین اولویت صنعت رستوران/فست فود در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.

مقدمه

استفاده از مواد زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت به منظور بسته بندی محصولات غذایی، بخش مهمی از روند یک زندگی سبز را تشکیل می دهد. باتوجه به اهمیت موضوع، به کار گیری جایگزین های مناسب برای مواد قدیمی که اغلب رابطه چندان خوبی با محیط زیست و در عین حال سلامت مشتریان ندارند، این روزها بسیار آسانتر از گذشته شده است.

در یک جمله باید گفت: «مواد مورد استفاده برای تهیه اشکال بسته بندی ارتباطی عمیق با تمامی اجزای زندگی بشر خواهند داشت.» تولید سرسام آور انواع بسته بندی ها برای اقلامی مانند فرآورده های غذایی، منجر به افزایش سطح زباله هایی شده است که بسیاری از آنها قابلیت بازیافت ندارند. بدین ترتیب بازیافت اکثر این زباله ها سالیان طولانی زمان خواهد برد و شماری دیگر نیز هرگز تجزیه نخواهند شد! اما به کمک جایگزین های قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر می توان شرایط را به کلی تغییر داد!

 

بسته بندی و بازیافت

انواع مواد بسته بندی قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر

خوشبختانه مواد جایگزین متعددی برای تهیه بسته بندی های قابل بازیافت در دسترس هستند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر خواهد بود:

– کاغذ و مقوا(بازیافتی): این مواد قابل استفاده مجدد بوده و تحت فرآیندهای زیستی طبیعی به راحتی تخریب می شوند. استفاده از کاغذ و مقوا برای تهیه بسته بندی های سالم مزایای زیادی به همراه دارد که شاید مهم ترین آن، دسترسی راحت به این منابع باشد. بسیاری از کمپانی های تولید کننده بسته بندی برای محصولات مختلف، گزینه ای کاملا سازگار با محیط زیست ارائه می دهند که به کمک حجم بالایی از کاغذهای بازیافتی تهیه شده است.

– نشاسته ذرت: اقلام ساخته شده از نشاسته ذرت زیست تخریب پذیر بوده و برای مواردی که استفاده کوتاهی دارند، همچون غذاهای رستورانی بیرون بر بسیار مناسب هستند. البته مزیت مذکور تنها شامل غذاهای رستورانی نمی شود و می توان از آن برای محصولات متنوعی استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که بسته بندی های تهیه شده از نشاسته ذرت تاثیرات مخرب اندکی بر محیط زیست خواهند داشت.

– بسته بندی های حبابی: این مورد استفاده گسترده ای به عنوان مواد بسته بندی دارد بویژه در حمل کالاهایی که امکان شکستگی دارند. جایگزین های سازگار با محیط زیست در تهیه بسته بندی های حبابی کاربر داشته که از جمله اصلی ترین آنها می توان به پلی اتیلن بازیافت شده اشاره کرد. این نوع از بسته بندی ها کاملا زیست تخریب پذیر هستند.

– پلاستیک های زیست تخریب پذیر: در حال حاضر از این مواد به خصوص برای تولید کیسه های پلاستیکی استفاده می شود. زمانی که پلاستیک مورد نظر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، شروع به تجزیه کرده و می تواند جایگزین خوبی برای پلاستیک های قدیمی باشد.

طی دهه گذشته به واسطه افزایش تقاضا از جانب مشتریان، فشار گروه های غیر دولتی و همچنین نهادهای وابسته به حفاظت از محیط زیست، فضایی قوی در راستای تاسیس مجموعه های تولید کننده بسته بندی های سبز به وجود آمده است. به گونه ای که این روزها شاهد رشد شرکتهای مختلفی در عرصه تولیدات سبز و به خصوص بسته بندی های دوست دار محیط زیست برای محصولات غذایی هستیم. از طرفی رستورانهای زیادی از بسته بندی های سبز استقبال کرده اند و هر روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود زیرا مشتریان آگاه تر از گذشته هستند و بدنبال غذای سالمتر می آیند.

اکثر تلاشهای صورت گرفته در زمینه صنایع غذایی و فست فودها، با نتایج مطلوبی همراه بوده اند. از جمله مهم ترین این دسته تغییرات، می توان به تولید بسته بندی های دوست دار محیط زیست اشاره کرد. حتی اگر کسب مجوزهای لازم برای صنعتی سازی چنین طرحی روندی زمانبر را طی کند، باز هم ارزشش را خواهد داشت! در واقع تمام بخشهای مختلف این گزارش که در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از آن خواهیم پرداخت، تنها بر یک هدف واحد در صنعت فست فود متمرکز هستند و آن چیزی نیست جز “بسته بندی”.

در رابطه با کاغذ باید بسیار دقت بیشتری داشت چون علاوه بر آن که کاغذ به عنوان اصلی ترین جزء بسته بندی های فست فودی شناخته می شود، بخش قابل توجهی از تولید جهانی آن نیز صرف بسته بندی های کاغذی می شود.

جالب است بدانید که افزایش تولید در صنایع کاغذی تاثیر مهمی بر چالش های زیست محیطی از جمله تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی، کاهش شدید تنوع زیستی، کیفیت آب و هوا و همچنین تولید زباله های جامد دارند. تمام بحرانهای نامبرده فقط و فقط برای یک بسته بندی رها شده کنار خیابان و یا داخل سطل زباله! تنها چند دقیقه پس از ترک رستوران شکل می گیرد!

اما از طراحی بسته بندی های نوین گرفته تا استفاده از متدهای راهبردی بازیافت، راه حل هایی وجود دارند که می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. برای موفقیت در چنین پروژه مهمی، باید رویکردی اتخاذ شود که قادر به آشکار سازی فرصتها و همچنین چالشهای ایده مورد نظر باشد. حتی اگر امکانات کافی در اختیار ندارید، باز هم روش های مستقیم و ساده تری برای آغاز دوستی با محیط زیست در دسترس خواهد بود. در این گزارش ضمن استفاده از یک چهارچوب کلی برای بررسی جوانب متفاوت بسته بندی های موجود، راهنمایی گام به گام در راستای بهبود بسته بندی غذاهای فست فودی دنبال می شود. بدین ترتیب بخش نخست مطالعه، هشت شاخص اصلی برای بررسی کارایی کلی یک سیستم بسته بندی را مشخص کرده و در بخش دوم نیز فرصت های بالقوه در صنعت فعلی به منظور توسعه بسته بندی های سبز نشان داده خواهد شد. قسمت سوم هم به ارائه قوائدی ویژه برای عملکرد منتخب اختصاص می یابد.

بخش اول؛ ۸ شاخص برای بررسی کارایی یک سیستم بسته بندی

– اتخاذ سیاست بسته بندی بر اساس فاکتورهای محیطی: اصل مهمی که لازم است هر رستوران و یا فست فودی به آن توجه کند، انتخاب یک سیستم بسته بندی مناسب و دوست دار محیط زیست خواهد بود. در واقع توانایی اجرای چنین طرحی و دست یابی به مزایای متعدد آن، در گرو حمایت و همکاری مستقیم مدیریت مجموعه است. از این رو باید رویکردی یکپارچه اتخاذ کنید که تمام اجزای کسب و کار را پوشش دهد؛ از بسته بندی غذاهای بیرون بر گرفته تا نوشیدنی های همراه سفارش.

– توجه به یک چرخه کامل و زنجیره تامین: زمانی می توانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید که قادر به بررسی اثر یک محصول بر محیط زیست، از زمان تولید تا مرگ آن باشید! بدین ترتیب دست یابی به دانش کافی پیرامون موضوع مطروحه، می تواند ردپای بسته بندی غذاهای رستورانی در طبیعت را به حداقل کاهش دهد. به همین دلیل است که آنالیز دقیق یک ماده و تاثیر آن بر محیط اطراف از زمان تولید تا بازیافت (در صورت زیست تخریب پذیر بودن) دیدی منحصر به فرد را در اختیارتان قرار می دهد. در مجموع این ارزیابی باید در کل زنجیره تامین لحاظ شود تا بتوان با منطق بهتری نسبت به تصمیم گیری اقدام کرد.

– بسته بندی با استفاده از کمترین مقدار مواد و افزایش کارایی: برای آن که بتوان اثرات مخرب بسته بندی های موجود بر محیط زیست را کاهش داد، مهم ترین و نخستین گام به حداقل رساندن مواد مورد استفاده خواهد بود. در واقع بسته بندی ها باید به صورتی طراحی شوند که ضمن ایجاد حداکثر کارایی، مواد لازم برای ساخت را کاهش دهند. این موضوع حیاتی نه تنها منتج به زباله کمتر و محیط زیست سالم تر می شود، بلکه برای کسب و کار نیز مقرون به صرفه است و به اقتصاد مجموعه کمک می کند. در مجموع ایده ای ترجیح داده می شود که کارایی بالا و وزن کم داشته باشد.

– استفاده بیشتر از فیبرهای بازیافت شده: درست است که طراحی بسته بندی های نوین با حداقل مواد ممکن گامی بزرگ در راستای حفاظت از محیط زیست خواهد بود، اما هیچگاه نمی توان به طور کامل به چنین هدفی دست یافت. از این رو توجه به فیبرهای بازیافتی گزینه ای مناسب به نظر می رسد. استفاده از این مواد ضمن کاهش تخریب جنگل ها، کربن کمتری را وارد محیط زیست می کند. در این زمینه گام های مهم و قابل توجهی برداشته شده است که نتیجه آن تولید انواع کیف، کیسه و دستمال قابل بازیافت بوده و تا همین مرحله نیز نتیجه کار قابل ستایش است.

– حذف کاغذ از سیستم های بسته بندی و مقابله با اقداماتی که به جنگل زدایی منجر می شود: از طریق کاهش مصرف کلی بسته بندی برای اهداف متفاوت و همچنین به کار گیری محتواهای فیبری، می توان به تغییر مسیر به سوی بسته بندی های سبز امید زیادی داشت. بدین منظور لازم است تمام کمپانی های فعال از پذیرش سفارش بسته بندی های کاغذی که اغلب نیز تهیه آنها وابسته به تخریب جنگل ها و اکوسیستم هستند، امتناع کنند. بسته بندی های کاغذی نباید حاصل قطع میلیون ها درخت و به خطر انداختن حیات هزاران گونه گیاهی و حیوانی ارزشمند باشند.

– تجربه و تمرین چرخه بازیافت از مبدا (رستوران) تا مقصد (رستوران، خانه مشتری و یا هر محل دیگری که غذای سفارش داده شده صرف می شود): تعامل با مشتریان در زمینه ایجاد فرهنگ بازیافت، امری است که هیچ کسب و کاری نباید از آن غافل شود. به عنوان مثال یک رستوران را در نظر بگیرید که در آن زباله ها تفکیک شده و بر اساس ماهیت خود در کیسه ای مجزا جمع آوری می شوند و یا به مشتری اطلاع رسانی می کنند که حتی کاغذ مورد استفاده برای سرو پیتزای آنها نیز بازیافت خواهد شد! در این صورت می توان گفت که مشتریان از همان ابتدا با چرخه بازیافت ارتباط برقرار خواهند کرد و درک بهتری از این مسئله مهم به دست می آورند. علاوه بر موارد فوق، می توان از مشتریان درخواست کرد که در مراجعه بعدی بسته بندی غذای خریداری شده را همراه داشته باشند و آن را برای بازیافت و استفاده مجدد به رستوران تحویل دهند و در ازای این کار از تحفیف جزیی یا مثلا نوشیدنی رایگان بهره مند شوند. لازمه چنین تعاملی به کارگیری مواد تجدید پذیر و همینطور اطلاع رسانی قوی به مشتریان در زمینه وجود امکانات مذکور خواهد بود و البته خلاقیت مالک کسب و کار نیز نقشی حیاتی دارد.

– حذف مواد سمی مورد استفاده برای برچسب هایی که روی بسته بندی های مختلف قرار می گیرد: به تازگی تحقیقات مهمی در زمینه تاثیر مخرب جوهرها، رنگها و پوشش های مختلفی که روی بسته بندی ها دیده می شود صورت گرفته است. از این رو توصیه می شود استفاده از مواد رنگی سمی به حداقل برسد چرا که سلامت مصرف کنندگان و همچنین کارکنان بخش تولید در اولویت قرار دارد. از طرفی این دسته مواد علاوه بر تاثیر مخرب خود بر سلامتی انسان، در روند بازیافت بسته بندی نیز اختلال ایجاد می کنند. مشکلات زیست محیطی و بهداشتی نام برده می توانند منتج به افزایش سطح استفاده از جوهر سویا، رنگهایی که پایه آبی دارند و همچنین سایر تکنولوژی های سالم شوند.

– حذف ردپای کربن: به واسطه کاهش میزان استفاده از بسته بندی هایی که برای اهداف مختلف تولید می شوند، جایگزین سازی فیبرهای بازیافتی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز در ساخت بسته بندی و همچنین مقابله با فرآیندهای تولیدی که به جنگل زدایی منجر می شوند، می توان قدم های مهمی در جهت عدم ورود کربن بیشتر به محیط زیست برداشت. از طرفی باید به کربن دی اکسید متصاعد شده حین حمل و نقل بسته بندی ها به یک رستوران و یا هر کسب و کاری دیگری نیز توجه کرد. تغییر در ترکیب، اندازه و وزن بسته بندی ها می تواند تاثیری مستقیم بر مقدار کربن دی اکسید تولیدی ناشی از روند حمل و نقل بر جای بگذارد. حتی می توان با انتخاب سوخت کارآمد، به کاهش انتشار کربن دی اکسید کمک کرد.

بخش دوم؛ کشف فرصت های بالقوه در شرایط فعلی به منظور توسعه بسته بندی های سبز

در این بخش برای هریک از هشت شاخصی که در مرحله قبلی شرح داده شد، به مثالهایی اشاره می شود:

– شاخص اول (اتخاذ سیاست بسته بندی بر اساس فاکتورهای محیطی): همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، همکاری و پشتیبانی بی قید وشرط مدیر کسب و کار از پروژه تهیه بسته بندی های سبز فاکتوری است که می تواند موفقیت این دسته فعالیت ها را تضمین کند. وقت صرف و هزینه در این خصوص ضروری خواهد بود. به عنوان مثال بخشی از اهداف اصلی استارباکس(شرکت قهوه آمریکایی) استفاده از فنجانهای ۱۰۰ درصد قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد بوده است. بدین منظور از شرکت های مختلفی دعوت به همفکری شد تا بتوان ظروف محتوی نوشیدنی های گرم را با ضریب اطمینان بالاتری وارد پروسه بازیافت کرد. برای دست یابی به این هدف مهم، نمایندگانی از تمام موسسات و سازمانهای مرتبط با تهیه بسته بندی های زیست تخریب پذیر برای نوشیدنی های گرم همچون قهوه و نمایندگان استارباکس گرد هم آمده اند.

مثالهای دیگر در زمینه حمایت از تهیه بسته بندی های سبز، شامل موارد زیر خواهند بود:

  1. عضویت در ائتلاف بسته بندی پایدار و دیگر انجمن های دوست دار محیط زیست (چیک-فیل-ای(فست فود زنجیره ای در آمریکا)، دانکن دوناتس(شرکت تولید شیرینی و کافی شاپ آمریکایی) و استارباکس)
  2. سرمایه گذاری در تلاش های چند جانبه به منظور ارائه راه حل هایی مناسب برای بازیابی و پردازش مجدد بسته بندی های کاغذی استفاده شده (استارباکس، تیم هورتونز(رستوران زنجیره ای کانادایی) و یام! برندز(هلدینگ آمریکایی فعال در صنعت فست فود))
  3. تغییر در سیاست های استفاده از بسته بندی های کاغذی معمول و افزایش گرایش به بسته بندی های تهیه شده از فیبرهای بازیافتی (کویزنوس(شرکت موادغذایی و رستوران زنجیره‌ای آمریکایی))

– شاخص دوم (توجه به یک چرخه کامل و زنجیره تامین): کسب و کارها از این طریق قادر به ایجاد تغییرات بزرگ و مهم در روندهای طی شده پیشین خواهند بود. به عنوان مثال استارباکس استفاده از ترکیب شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات را برای ساخت فنجانها و ظروف نوشیدنی های گرم متوقف ساخته است و به جای آن از پلی پروپیلن بهره برداری می کند. قوانین واضح و عمومی در کسب و کارهایی همچون مک دونالد و یا استانداردهای مسئولیت اجتماعی تامین کنندگان استارباکس، منتج به ایجاد رقابت میان دیگر مجموعه های فعال برای توجه بیشتر به استفاده از بسته بندی های پایدار و سالم شده است.

مثالهای بیشتر در این زمینه به قرار زیر خواهد بود:

  1. درخواست از تامین کنندگان برای ارائه اطلاعات دقیق پیرامون ردپای کربن افزوده شده به محیط زیست ناشی از روند تولید بسته بندی، کاهش استفاده از مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت و همچنین تلاش دوجانبه با تامین کننده به منظور یافتن راه حلی برای حذف آلودگی های رنگی و یا پوشش بسته بندی ها (استارباکس)
  2. تکیه بر رویکردهای بازیافت محور در صورت استفاده از مواد جایگزین برای تهیه بسته بندی ها (مک دونالد)
  3. ارزیابی اثرات زیست محیطی در تمام مراحل زنجیره تامین (برگر کینگ و پیتزا هات)

– شاخص سوم (بسته بندی با استفاده از کمترین مقدار مواد و افزایش کارایی): اندازه مناسب و وزن پایین دو فاکتور کلیدی در راستای ارتقا بازده بسته بندی ها خواهند بود. به نوعی که سرمایه گذاری در این بخش نه تنها به کاهش قابل توجه هزینه ها منتج می شود، بلکه آسیب های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل را نیز محدود خواهد ساخت. برای مثال مک دونالد به منظور کاهش استفاده از مواد کاغذی و همچنین فیبری در ساخت بسته بندی ها، طرح های ترکیبی راه راه و شیار دار(فضای خالی روی جعبه) را معرفی کرده است.

موارد دیگر شامل فعالیت های زیر هستند:

  1. به کار گیری طرح های اصلاح شده و صرفه جویی در مصرف کاغذ به اندازه ۸۴ تن در سال ۲۰۱۰ (مک دونالد انگلستان)
  2. کاهش مصرف کاغذ در تهیه دستمال کاغذی تا ۲۱ درصد (مک دونالد)
  3. کاهش استفاده از فیبرهای کاغذی در تهیه جعبه های پیتزا تا ۱۵ درصد در دهه گذشته (پیتزا هات)
  4. طراحی مجدد جعبه های بسته بندی به صورت راه راه و شیار دار که استفاده از مواد اولیه مورد نیاز در ساخت را ۲ میلیون پوند کاهش داده است (ساب وی)

– شاخص چهارم (استفاده بیشتر از فیبرهای بازیافت شده): کمپانی های زیادی در راستای استفاده از فیبرهای بازیافتی برای تهیه کیسه هایی که مناسب اقلام سبک هستند، فرهنگ سازی کرده اند. هم اکنون تلاشها در راستای توسعه این مواد به روند تولید فنجانها، لیوانها و همچنین بسته بندی ها متمرکز شده است. استارباکس یکی از این دسته کمپانی ها است که توانسته با تعصبات قدیمی مبارزه کند و امروزه ۱۰ درصد از فنجانهای استفاده شده توسط مشتریان را پس از طی پروسه بازیافت مجددا مورد بهره برداری قرار می دهد.

  1. استفاده حداقل ۳۵ درصد از محتواهای بازیافتی برای تمام بسته بندی های مورد نیاز در حمل و نقل (مک دونالد)
  2. استفاده ۱۰۰ درصدی از کیسه های بازیافتی (Bojangles(فست فود زنجیره ای آمریکایی با منوی مرغ ویژه))
  3. تهیه دستمال کاغذی های مصرفی از ۱۰۰ درصد مواد بازیافتی و فیبرها و همچنین بسته بندی وعده های غذایی از ۱۰۰ درصد کاغذ بازیافتی (کویزنوس)

– شاخص پنجم (حذف کاغذ از سیستم های بسته بندی و مقابله با اقداماتی که به جنگل زدایی منجر می شود): علاوه بر افزایش استفاده از فیبرهای بازیافتی در تهیه بسته بندی های مختلف، یکی از مطمئن ترین راه ها برای کمک به محیط زیست بدون شک همکاری با تامین کنندگانی است که مواد و محصولات دارای گواهی FSC )شورای نظارت بر جنگل ها( تولید می کنند. جالب است بدانید که تا به اینجای کار نیز کسب و کارهای مختلفی با جدیت به فکر همکاری با FSC افتاده اند. از جمله این مجموعه ها می توان به مک دونالد اشاره کرد. این رستوران زنجیره ای در سال ۲۰۱۱، بسیاری از تامین کنندگان خود را ملزم به در اختیار داشتن گواهی FSC کرد تا با اطمینان بیشتری همکاری خود را ادامه دهد. بدین ترتیب می توان از زمین های حفاظت شده و جنگل های طبیعی حداکثر حمایت ممکن را به عمل آورد و محیط زیست را از خطری بزرگ نجات داد.

توجه شما را به مواردی مشابه جلب می کنیم:

  1. ۸۰ درصد از کاغذ و مقوای مصرفی یا حاصل روند بازیافت است و یا از طریق منابعی تامین می شوند که مجهز به گواهی FSC و همچنین SFI (پیش گامان در حفاظت و نگهداری (در سیستم جنگل داری)) هستند. علاوه بر این مورد، ۶۱ درصد از کاغذ و مقوای دست اول مصرفی نیز از منابع قابل اعتماد به دست می آیند (مک دونالد)
  2. استفاده از لیوانهای مقوایی دارای گواهینامه FSC (تیم هورتونز)

– شاخص ششم (تجربه و تمرین چرخه بازیافت از مبدا؛ رستوران تا مقصد؛ رستوران، خانه مشتری و یا هر محل دیگری که غذای سفارش داده شده صرف می شود): موفقیت در این مورد با چالش های متعددی رو به رو خواهد بود. لازم به ذکر است که همچنان هم بسته بندی های غذایی به طور کامل مورد تایید دانش بازیافت نیستند. با این وجود در حوزه تعامل با مشتریان و دولت ها نیز گام های مهمی برداشته شده است. برای مثال استارباکس، تیم هورتونز و یام! برندز در کنار یکدیگر با صنعت بسته بندی مواد غذایی در حال همکاری هستند تا بتوانند از طریق برقراری ارتباط دوجانبه مناسب با دولت و همچنین مردم، به تقویت فرهنگ بازیافت و استفاده از بسته بندی های سبز کمک کنند. نقش دولتها در این خصوص بسیار پر رنگ است چرا که آگاهی بخشی عمومی به واسطه سیاست های حکومتی به مراتب موفق تر خواهد بود.

در ادامه با مثالهای دیگری همراه خواهیم شد:

  1. شرکت در چالش استفاده مجدد از لیوانهای بازیافت شده! به منظور ترغیب مشتریان برای استفاده مجدد از لیوانهای بازیافتی خود، تخفیفی ۱۰ درصدی در آمریکا و کانادا در بخش مهمی از رستورانها لحاظ شده است. هدف از این چالش دست یابی به آمار استفاده ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۱۵ بود. (استارباکس)
  2. معرفی یک برنامه ملی بازیافت از مبدا تا مقصد برای تمامی شعب رستوران؛ اولین تلاشی که در چنین سطح وسیعی صورت گرفت (ساب وی)
  3. بازیافت از مبدا در شعب منتخب (برگر کینگ، آلمان و کره، استارباکس و تیم هورتونز)

– شاخص هفتم (حذف مواد سمی مورد استفاده برای برچسب هایی که روی بسته بندی های مختلف قرار می گیرد): کمتر موردی از بسته بندی های موجود را می توان یافت که هیچ اثری از نوشته ها و اشکال چاپ شده روی آن رویت نشود. ثابت شده است که جوهرهای سمی، پوشش ها و برچسب هایی که برای بسته بندی ها استفاده می شوند، تاثیرات منفی بر سلامت انسان خواهند داشت. در راستای تغییر این شرایط نیز نام کسب و کارهای بزرگی همچون استارباکس می درخشد. تلاشها در جهت جایگزینی جوهرهایی که پایه آبی دارند و همچنین موادی که در روند بازیافت اختلال ایجاد نخواهند کرد، دنبال می شود.

مثالهای دیگر در این خصوص شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. حفظ سلامت مصرف کننده و همینطور مواد غذایی از طریق استفاده از رنگهایی که پایه آبی دارند (استارباکس و تیم هورتونز)
  2. تاثیر جوهر بر بازیافت پذیری بسته بندی به شدت کنترل می شود به خصوص زمانی که نوشته و یا طرح مورد نظر به صورت مستقیم روی جعبه چاپ شده باشد (استارباکس)
  3. بهره برداری از دستمال، جعبه و کیسه های کاغذی که با استفاده از مواد شیمیایی سفید نشده اند. همچنین پوششی که به دور ساندویچ ها پیچیده می شود از پلی استایرن به کاغذهای فاقد مواد شیمیایی تغییر یافته است (مک دونالد)

– شاخص هشتم (حذف ردپای کربن): اصلاحات کلیدی همچون استفاده بیشتر از فیبرهای بازیافتی و نظارت دقیق بر وضعیت جنگلها، تاثیر قابل توجهی بر ردپای کربن در محیط زیست داشته اند. همانطور که اطلاع دارید، همواره یکی از اصلی ترین منابع انتشار کربن در محیط مربوط به حمل و نقل می شود. کمپانی های بزرگی از جمله مک دونالد در این حیطه تلاش فراوانی انجام داده اند.

بقیه موارد شامل کسب و کارهای زیر خواهد بود:

  1. طراحی سیستم های مدرن با هدف بررسی عملکرد تامین کنندگان از نظر ردپای کربن (مک دونالد)
  2. شرکت در مطالعه ای آزمایشی به منظور بررسی امکان استفاده از جعبه های پلاستیکی با قابلیت استفاده در دفعات بالا به جای کارتن های مقوایی در سیستم توزیع قهوه (تیم هورتونز)
  3. کاهش ۱۴ درصدی فضای حمل و نقل برای اقلام خاص تهیه شده از جنس پلی استایرن (کی اف سی و یام! برندز)

جمع بندی

بسته بندی های دوست دار محیط زیست به خصوص آنهایی که برای مواد غذایی طراحی و تهیه می شوند، از روندهای جدید در صنایع غذایی به شمار می روند. از طرفی این صنعت بیش از هر مجموعه کاری دیگری، پتانسیل استفاده از بسته بندی های سبز و تغییرات اصلاحی به نفع محیط زیست و همچنین مصرف کنندگان را در اختیار دارد. اما مهم ترین مزایای این دسته از بسته بندی ها برای مردم (همراه با محیط زیست) و مالکان کسب و کار چیست؟

– مزایای متوجه مردم و محیط زیست:

  1. بسته بندی های دوست دار محیط زیست به راحتی در محیط زیست تخریب شده و منجر به آلودگی آن نخواهند شد.
  2. بسته بندی های دوست دار محیط زیست از فیبرهای بازیافتی مانند فیبر طبیعی حاصل از گیاه بامبو تهیه می شوند. به همین دلیل منابع مهمی همچون نفت (مورد استفاده در ساخت بسته بندی های پلاستیکی) حفظ خواهند شد.
  3. از آن جایی که بسته بندی های سبز بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی ساخته می شوند، برای سلامتی افراد هیچ گونه خطری به همراه ندارند.

– مزایای متوجه کسب و کارها:

  1. بهره برداری از بسته بندی های سبز، کسب و کار را تبدیل به یک پیشتاز در امر حمایت از محیط زیست و حقوق مصرف کنندگان می کند و از این طریق منتج به ایجاد رابطه ای محکم با جامعه خواهد شد.
  2. استفاده از بسته بندی های سبز، شهرت کمپانی را افزایش داده و منتج به جلب نظر تعداد بیشتری از مشتریان خواهد شد.
  3. جایگزینی سیستم قدیمی بسته بندی با انواع مدرن و سبز، ضایعات تولیدی توسط کسب و کار را تا حد زیادی کاهش می دهد. بدین ترتیب بودجه کمتری برای دفع ضایعات صرف شده و به اقتصاد کمپانی کمک می شود.

چند مثال کوتاه

– Boloco رستورانی است که در سال ۱۹۹۶ در بوستون راه اندازی شد. یکی از مثبت ترین گام های این مجموعه در راستای استفاده از بسته بندی های سبز، لیوانی است که در ادامه مشاهده خواهید کرد. روی بسته بندی مورد نظر نوشته است: این لیوان در نبراسکا متولد و با توجه به اینکه از گیاهان تهیه شده است، ۱۰۰ درصد قابل بازیافت و استفاده مجدد خواهد بود. جالب است بدانید که تمام شعب Boloco مجهز به گواهینامه سبز دو ستاره هستند که این موضوع صحت کار آنها را تایید می کند.

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

– کی اف سی تاکنون تلاش های متعددی در راستای حمایت از فرهنگ ساخت بسته بندی های سبز انجام داده است. یکی از جالب ترین ایده های اجرایی توسط این رستوران زنجیره ای، معرفی فنجان های سرو قهوه خوراکی است! این بسته بندی منحصر به فرد که Scoff-ee Cup نام دارد، متشکل از چندین لایه مختلف است. به عنوان مثال می توان به بیسکویت، کاغذی از جنس قند و همچنین یک لایه شکلات سفید مقاوم (داخل لیوان)در برابر حرارت که گرمای قهوه را حفظ کرده و همچنین از تغییر فرم فنجان جلوگیری می کند، اشاره کرد. هنگامی که پوشش شکلاتی به مرور زمان ذوب شود، بیسکویت نیز شروع به نرم شدن خواهد کرد و می توان آن را به راحتی میل کرد!

علاوه بر موارد فوق، بوی استشمام شده از فنجان ها همچون “وانیل” نیز بسیار دلپذیر بوده چرا که در ساخت آنها از رایحه های مختلف استفاده شده است. نه تنها هیچ محدودیتی در تهیه بسته بندی های خوردنی وجود ندارد، بلکه می تواند کمک بزرگی به حفظ سلامت محیط زیست نیز محسوب شود.

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

– همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، مک دونالد به عنوان رستورانی موفق با شعب متعدد در سراسر جهان، همکاری قابل توجهی با حامیان حفاظت از محیط زیست و ارائه بسته بندی های تهیه شده از فیبرهای بازیافتی داشته است. گفته می شود که این رستوران تا سال ۲۰۲۵، در تمام بسته بندی های مورد استفاده شعب مختلف خود از مواد دارای گواهینامه، تجدید پذیر و قابل بازیافت بهره برداری خواهد کرد. برنامه هایی نیز در راستای استفاده از سطل های زباله مخصوص بازیافت در رستوران معرفی شده است. بنابر ادعای کمپانی، در حال حاضر حدود نیمی از بسته بندی های مواد غذایی مک دونالدز متشکل از مواد قابل بازیافت و دوست دار محیط زیست است. با این وجود تنها ۱۰ درصد از شعب، سطل زباله بازیافت ارائه داده اند.

این رستوران همچنین در تلاش است تا استفاده از بسته بندی هایی که منجر به جنگل زدایی می شوند را متوقف کند. در این زمینه نیز تاکنون حدود ۶۴ درصد موفق بوده است و برنامه دارد تا سال ۲۰۲۰ این رقم را به ۱۰۰ درصد برساند. حذف کامل بسته بندی های فومی و پلاستیکی تا انتهای سال ۲۰۱۸، یکی دیگر از اهداف دوست دار محیط زیست مک دونالدز خواهد بود.

– تصاویری که در ادامه خواهید دید، نوعی بسته بندی کارتنی هستند که به واسطه تسهیل روند حمل و نقل غذا برای مشتریان قابل توجه بوده و توسط سیتی فود طراحی شده اند. انواع مواد غذایی و حتی سس ها نیز به کمک ساختاری ساده از یکدیگر جدا می شوند. این طرح اگرچه اهمیت زیست محیطی زیادی ندارد، اما به واسطه قابلیت جا به جایی راحت آن ایده ای جالب محسوب خواهد شد.

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

بسته بندی «سالم» برای فست فود چیست و چه ویژگی هایی دارد (+عکس)

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا