استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

بر اساس آنچه که در نیمه سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام شد، استارت‌آپ یودِمی در سایت اینترنتی خود بیش از ۸۰ هزار دوره آموزشی تخصصی برگزار می‌کند و تعداد آنها همچنان رو به افزایش است.

موبنا – «یودِمی» نام استارت‌‌آپی است که پلفترم آموزش و یادگیری را توسعه می‌دهد و هدف از فعالیت آن جذب متخصصان بزرگسال است. برخلاف برنامه‌ رایج «دوره‌های آنلاین عظیم باز» (MOOC) که کالج‌ها و دانشگاه‌های به صورت سنتی آن را دنبال می‌کنند، یودِمی ابزارهای نوین و نوآورانه‌ای را ارایه می‌دهد که کاربران به واسطه آن می‌توانند یک دوره تحصیلی ایجاد کنند، آن را توسعه دهند، افراد را برای تحصیل در آن تشویق کنند و از طریق هزینه‌ای که دانشجویان پرداخت می‌کنند پول به دست آورند.

در حال حاضر هیچ یک از دوره‌های آموزشی که در یودِمی برگزار می‌شود ارزش و اعتبار دانشگاهی ندارد و نمی‌توان از دروس گذرانده شده در آن به عنوان واحدهای دانشگاهی استفاده کرد. با این وجود دانشجویان این دوره‌های تکمیلی و تحصیلی را به صورت گسترده پشت‌سر می‌گذارند تا به عنوان ابزاری برای ارتقا مهارت‌های شغلی از آن بهره ببرند. برخی دوره‌های تحصیلی که در یودِمی برگزار می‌شود در پایان گواهینامه فنی را به دانشجو ارایه می‌کند. یودِمی طی سال‌های گذشته تلاش‌های فراوان کرده است تا بتواند اساتید حرفه‌ای که به دنبال کار می‌گردند را در اختیار بگیرند و به کمک آنها کارمندان سازمان‌ها را هم آموزش دهد.

بر اساس آنچه که در نیمه سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام شد، استارت‌آپ یودِمی در سایت اینترنتی خود بیش از ۸۰ هزار دوره آموزشی تخصصی برگزار می‌کند و تعداد آنها همچنان رو به افزایش است.

استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

تاریخچه فعالیت‌ها

در سال ۲۰۰۷ میلادی شخصی به نام «ایرِن بالی» که بعدها استارت‌آپی «یودِمی» را تاسیس کرد نرم‌افزار مخصوص کلاس‌های درس مجازی را توسعه می‌داد. او آن زمان ساکن ترکیه بود و از این طریق قصد داشت تحصیل و آموزش را در این کشور آسان کند. هدف اولیه آقای بالی این بود که تحصیل آسان در تمامی رشته‌ها برای همگان رایگان باشد و هر شخص از داخل منزل خود بتواند دوره‌های تخصصی را با بالاترین کیفیت پشت‌سر بگذارد. این هدف باعث شد «ایرِن بالی» پس از مدتی به دره سیلیکون برود و دو سال پس از طرح اولیه استارت‌آپ «یودِمی» را تاسیس کند. سایت اینترنتی مخصوص این استارت‌آپ توسط بالی راه‌اندازی شد و سپس به کمک و شخص دیگر به نام‌های «اوکتای کاگلار» و «گاگان بیانی» در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی این سایت اینترنتی به صورت عمومی در اختیار مردم قرار گرفت.

فوریه ۲۰۱۰ بود که بنیانگذاران این استارت‌آپ سعی کردند سرمایه مالی جذب کنند و با این وجود طرح اولیه آنها نتوانست توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند و این طور که «گاگان بیانی» می‌گوید، در مجموع طرح آنها ۳۰ بار از سوی مراکز سرمایه‌گذاری برگشت داده شد. آنها برای آنکه مشکل خود را حل کنند سعی کردند یک محصول ویژه برای استارت‌آپ خود در نظر بگیرد که نتیجه آن ارایه سرویس کاربردی و منحصر به‌فردی با نام «آکادمی تو» بود که مه ۲۰۱۰ خدمات آن در اختیار مردم قرار گرفت.

با گذشت تنها چند ماه بیش از ۱۰۰۰ مربی،‌ معلم و متخصص در این سرویس عضو شدند و آنها در مجموع ۲۰۰۰ دوره آموزشی و تحصیلی راه‌اندازی کردند و در همان ماه‌های نخستین «یودِمی» توانست بیشتر از ۱۰ هزار مشترک ثبت شده و رسمی را روی سایت اینترنتی خود در اختیار بگیرد. به دنبال این عکس العمل خوب بازار در مقابل طرح جدید «یودِمی»، بنیانگذاران تصمیم گرفتند بار دیگر تلاش کنند تا منابع مالی جذب کنند و این اتفاق باعث شد آگوست همان سال یک شرکت سرمایه‌گذاری مبلغ یک میلیون دلار را در اختیار آنها بگذارد.

استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

اکتبر ۲۰۱۱ این کمپانی خدمات خود را بیش از قبل توسعه داده بود و توانست در «سری اِی» سرمایه‌گذاری‌های خود ۳ میلیون دلار دیگر جذب کند که آن زمان «اریک لفکوفسکی» و «براد کیوِل» بنیانگذارن شرکت «گروپُن» به همراه مراکز بزرگی چون «۵۰۰ استارت‌آپز» و «ام‌اچ‌اس کپیتال» روی «یودِمی» سرمایه‌گذاری کردند.

در دسامبر ۲۰۱۲ اعلام شد که کمپانی «یودِمی» در «سری بی» سرمایه‌گذاری‌های خود موفق شده است مبلغ ۱۲ میلیون دلار جذب کند که این سرمایه قابل ملاحظه از سوی شرکت‌های دیگری چون «اینسایت ونچر پارتنرز» انجام شد و سپس شرکت‌های دیگری مانند «لایتبانک کپیتال» و «لِرن کپیتال» هم سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دادند تا ارزش مجموع سرمایه‌های استارت‌آپ یودِمی به ۱۶ میلیون دلار برسد.

در تاریخ ۲۲ آپریل ۲۰۱۴ نشریه معتبر «وال استریت ژورنال» در یک گزارش ویژه «دِنیس یانگ» مدیرعامل یودِمی را به عنوان برترین مدیرعامل استارت‌آپ‌ها معرفی کرد. آن زمان آقای یانگ جایگزین «ایرن بالی» شده بود. با این اتفاقات مه ۲۰۱۴ استارت‌آپ یودِمی توانست مبلغ ۳۲ میلیون دلار را در «سری سی» سرمایه‌گذاری‌های خود از سوی شرکت «نوروِست ونچر پارتنرز» جذب کند که به همراه آن شرکت‌های دیگری مانند «اینسایت ونچر پارتنرز» و «ام‌اچ‌اس کپیتال» هم سرمایه‌گذاری کردند. ژوئن ۲۰۱۵ با انتشار بیانیه‌ای گفته شد که استارت‌آپ یودِمی در «سری دی» سرمایه‌گذاری‌ها مبلغ ۶۵ میلیون دلار را از طریق شرکت «استریپس گروپ» جذب کرده است تا این استارت‌آپ بتواند با مراکز آموزش آنلاین بزرگ از جمله «اسکلیزداک» در کشور کانادا و «اسکول آو اسکیلز» در کشور هند وارد همکاری شود. ژوئن ۲۰۱۶ استارت‌آپ یودِمی توانست ۶۰ میلیون دلار دیگر را در قالب سرمایه‌گذاری جدید از شرکت «نسپِرز ونچرز» دریافت کند که این مبلغ در راستای سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون دلاری «سری دی» مرتبط با ژوئن ۲۰۱۵ صورت گرفت. در اول ژوئن ۲۰۱۷ یودمی که به یک شرکت بزرگ و صاحبنام در دره سیلیکون تبدیل شده بود اعلام کرد «کِوین اچ. جانسون» به عنوان رئیس هیئت مدیره سکان این شرکت را در دست گرفته است و به زودی تغییرات گسترده در سیستم مدیریتی آن اعمال می‌شود.

استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

چشم‌انداز کلی

«یودِمی» یک پلتفرم جامع ارایه می‌کند که به اساتید و مربیان امکان می‌دهد دوره‌های آموزشی آنلاین راه‌اندازی کنند و بر اساس مهارت و تخصص خود بتوانند در این دوره‌ها دانشجوها را مقابل خود ببینند. هم اکنون با استفاده از ابزارهای توسعه دوره‌های آموزشی یودِمی می‌‌توان تصاویر ویدیویی آموزشی منتشر کرد، سخنرانی مبتنی بر پاورپوینت انجام داد، دوره آموزشی را بر اساس فایل پی‌دی‌اف برگزار کرد، فایل صوتی به اشتراک گذاشت، فایل‌های زیپ شده را ارایه کرد یا کلا‌س‌ها را به صورت زنده و ویدیویی برگزار کرد. مربیان همچنین این امکان را در اختیار دارند تا به صورت آنلاین و تعاملی با دانشجویان وارد گفت‌وگو شوند و با آنها صحبت کنند.

دوره‌های آموزشی یودِمی در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کسب و کار و کارآفرینی، دانشگاهی، هنر، سلامت، ورزش، زبان، موسیقی و فناوری اشاره کرد. بیشتر دوره‌های آموزشی با موضوعات ویژه دنبال می‌شوند و برگزار کردن آنها معمولا به کمک نرم‌افزار اکسِل و دوربین آیفون انجام می‌شود. یودِمی همچنین یک سرویس ویژه با نام «یودِمی فور بیزینس» ارایه کرده است که به صاحبان کسب و کار و کارمندان کمک می‌کند از طریق ۲۰۰۰ دوره تخصصی و ویژه که برای آنها ارایه شده است، بر اساس موضوع مورد نظر خود به آموزش‌های لازم دسترسی داشته باشند تا با تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال، افزایش بهره‌وری، طراحی، مدیریت، برنامه‌نویسی و … آشنا شوند. در سرویس «یودمی فور بیزینس» سازمان‌ها همچنین می‌توانند پورتال‌های آموزشی مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند تا دوره‌های آموزشی بر اساس میل و سلیقه آنها برگزار شود.

استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

نکته قابل ملاحظه اینجاست که «یودِمی» دوره‌های آموزشی رایگان و پولی برگزار می‌کند و بسته به خواسته مربی این دوره‌ها می‌تواند به اشکال مختلف ارایه شود.

پرداخت پول به اساتید و مربیان بر اساس میزان شهریه‌ای که دانشجویان به «یودِمی» پرداخت می‌کنند با یکدیگر متفاوت است. مربیان در مجموع می‌توانند ۹۷ درصد هزینه‌ مربوط به بازاریابی و شهریه را دریافت کنند. در این میان اگر دانشجو از طریق بازاریابی سایت یودِمی یا دیگر پلتفرم‌های مرتبط جذب این مرکز شده باشد ۵۰ درصد هزینه پرداخت شده را برمی‌دارد و اگر طرح‌های انگیزشی یودِمی دانشجو را جذب کرده باشد مربی تنها ۲۵ درصد مبلغ پرداخت شده را می‌گیرد. در موارد دیگر گفته شده است که در صورت آشنا شدن دانشجو از طریق پلتفرم‌های مرتبط ۵۰ درصد هزینه پرداخت شده مربی و ۵۰ درصد مابقی بین یودِمی و پلتفرم مربوطه تقسیم می‌شود. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰ مربی برتری که در این پلتفرم فعالیت می‌کردند توانستند گردش مالی بالغ بر ۱۷ میلیون دلار را در مجموع رقم بزنند.

آپریل ۲۰۱۳ اعلام شد که یودِمی در نظر دارد اپلیکیشن ویژه خود برای سیستم عامل iOS اپل را راه‌اندازی کند و از این طریق به دانشجویان امکان دهد به صورت مستقیم از طریق گوشی هوشمند آیفون در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. لازم به ذکر است نسخه اندروید اپلیکیشن این استارت‌آپ ژانویه ۲۰۱۴ در اختیار کاربران قرار گرفت. لازم به ذکر از زمان ارایه اپلیکیشن اپلی تا ژانویه ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون بار این ابزار موبایلی دانلود شده بود و ۲۰ درصد کاربران یودمی از طریق دستگاه موبایلی در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کردند.

استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

دوره‌های آنلاین عظیم باز (MOOC)

یودِمی هم اکنون بخشی از طرح جهانی MOOC محسوب می‌شود که بر اساس آن سیستم‌های سنتی دانشگاه در راستای توسعه ارتقا سطح آموزشی دانشجویان طرح‌های غیرحضوری برگزار می‌کنند و یودِمی هم بر اساس این اقدام کورس‌های تحصیلی ویژه را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

پذیرش جهانی

یودِمی به واسطه موفقیت‌های مکرر خود بارها در نشریات نیویورک تایمز، چاینا پست،‌فست کمپانی، بی‌بی‌سی، تِک‌کرانچ، مشِیبِل و … به عنوان بهترین استارت‌آپ در عرصه آموزش آنلاین برگزیده شد. در یکی از آخرین گزارش‌ها در نیویورک تایمز استارت‌آپ مذکور به این صورت معرفی شده است: «یودِمی یک تجربه کاملا متفاوت برای حضور در کلاس‌های درس ارایه می‌کند که این تجربه برای دانشجویان، اساتید و … بسیار مفید و کاربردی است».

استارت‌آپی که بیش از ۸۰ هزار دوره تحصیلی آنلاین برگزار می‌کند (+عکس)

در سال ۲۰۱۴ میلادی نشریه فوربز «ایرِن بالی» بنیانگذار استارت‌آپ یودِمی را در طرحی موسوم به «۳۰ نفر از ۳۰ نفر» به عنوان یکی از ۳۰ ستاره برتر جهان در ۱۵ بخش مختلف انتخاب کرد. لازم به ذکر است «جَک وِلچ» یکی از بزرگترین مدیران جهان که طرح MBA آنلاین را برای نخستین بار اریه کرد هم اکنون همکاری‌های گسترده با یودِمی دارد و از نوامبر ۲۰۱۲ به بعد پتلفرم یودِمی را به عنوان بخشی از طرح گسترده آموزش‌های آنلاین خود پذیرفته است.

نگرانی‌های مالکیت معنوی

نوامبر ۲۰۱۵ استارت‌آپ یودمی به واسطه انتشار و کسب درآمد از طریق دوره‌های آموزشی سرقت شده متهم شناخته شد و اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر تخلف و کسب درآمد غیرقانونی از طریق آموزش‌های غیرقانونی ارایه نشد. «دِنیس یانگ» مدیرعامل این شرکت در مقابل اتهامات وارد شده روی وبلاگ رسمی خود اعلام کرد که این مسئله را با دادگاه‌ عالی آمریکا پیش می‌برد تا مشخص شود دوره‌های آموزشی آنلاین می‌توانند با در نظر گرفتن حقوق معنوی و احترام به قوانین کنونی کسب درآمد کنند و از راه‌های غیرقانونی پول به دست نیاورند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا