علم پزشکی رویای راه رفتن را برای این دختر ممکن ساخت!(+عکس و فیلم)

روشی که برای این دختر به کار گرفته شد «جراحی ریزوتومی انتخابی ستون فقرات» نام داشت و پزشکان سعی کردند با استفاده از این عمل پیچیده ضمن کاهش اثرگذاری ریشه‌های عصبی، توانایی عضلانی مایا را افزایش دهند.

موبنا – دختر کوچکی که به نوعی فلج مغزی مبتلا بود سرانجام انتظارات پزشکان را برآورده کرد تا پس از انجام عمل جراحی بدون کمک گرفتن از دیگران نخستین قدم‌های خود را بردارد. «مایا تیسدِیل» که هم اکنون ۴ سال دارد مدت کوتاهی پس از آنکه وارد یک سالگی خود شد پزشکان دریافتند که به فلج مغزی مبتلا شده است. او که به همراه خانواده خود در «تراورز سیتی» در ایالت میشیگان آمریکا زندگی می‌کند ماه گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت تا بتواند راه رفتن را در زندگی خود تجربه کند و وضعیتش بهتر شود.

 

 

روشی که برای این دختر به کار گرفته شد «جراحی ریزوتومی انتخابی ستون فقرات» نام داشت و پزشکان سعی کردند با استفاده از این عمل پیچیده ضمن کاهش اثرگذاری ریشه‌های عصبی، توانایی عضلانی مایا را افزایش دهند و جلوی انتشار سیگنال‌های غیرطبیعی به عضله را بگیرند تا توانایی راه رفتن در او بهبود داده شود.

نوشته های مشابه

پزشکان از همان ابتدا اعلام کرده بودند که هیچ تضمینی برای بازگشت قدرت عضلانی نمی‌کنند و با این وجود گفته شده بود کودکانی که پیش از انجام عمل جراحی دچار مشکلات مشابه بودند معمولا پس از گذشت شش ماه نخستین گام‌های خود را برمی‌دارند.

علم پزشکی رویای راه رفتن را برای این دختر ممکن ساخت!(+عکس و فیلم)

مایا هرگز راه رفتن را در زندگی خود تجربه نکرده بود و از زمانی که متولد شد، به این عارضه مبتلا بود. با این وجود یکشنبه گذشته تنها ۷ هفته پس از انجام عمل جراحی مایا نخستین گام زندگی خود را برداشت. مادر او یک دوربین دیجیتالی در دست داشت و با هیجان از نخستین گامی که مایا برداشته بود تصویربرداری کرد که این تصویر ویدیویی طی چند روز گذشته میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی مشاهده شد.

«آن تیسدِیل» مادر مایا توضیح داد که دخترش همواره آرزوی راه رفتن را داشت و وقتی می‌دید اطرافیانش راه می‌روند و قادر به انجام این کار نیست، حسرت می‌خورد.

خانم تیسدِیل در این خصوص به خبرگزاری گلوبال نیوز توضیح داد: «او می‌خواهد با دوستان و اطرافیانش بازی کند و مثل همه انسان‌ها گام بردارد. او نمی‌خواهد هنگام دویدن از دوستانش عقب بماند. ولی باید بگویم که مایا هرگز در مورد این عارضه خود شکایت نکرد و هیچ وقت ناراحتی خود را بروز نداد».

علم پزشکی رویای راه رفتن را برای این دختر ممکن ساخت!(+عکس و فیلم)

او در مورد عمل جراحی صورت گرفته نیز گفت: «من واقعا مشاهده می‌کردم که فرزندم بسیار ضعیف شده است. پزشکان مجبور بودند عضلات مایا را دوباره بازسازی کنند. این اتفاق مانند آن است که از یک فرد معمولی، یک قهرمان ورزشی بسازید. شما در چنین شرایطی می‌بایست تمام عضلات خود را تقویت کنید و بتوانید به بهترین شکل از آنها استفاده کنید».

خانم تیسدِیل به این مسئله اشاره کرد که عمل جراحی ریزوتومی انتخابی ستون فقرات بسیار پیچیده و دشوار است و طی چند سال گذشته پزشکان معالج بارها تصمیم گرفتند از این روش برای مایا استفاده کنند که هرگز نتوانستند و سرانجام ماه گذشته تصمیم بر آن شد که این نوع پیچیده جراحی به کار گرفته شود. با این وجود زمانی که به روزهای عمل جراحی نزدیک‌تر می‌شدیم، من و دخترم بیشتر نگران بودیم و ترسمان از این اتفاق بیشتر می‌شد.

علم پزشکی رویای راه رفتن را برای این دختر ممکن ساخت!(+عکس و فیلم)

او گفت: «چنین عمل جراحی پیچیده و دشواری که مرسوم نیست و در نقاط دیگر جهان هم انجام نمی‌شود، برای ما والدین ترسناک‌تر است. ما اضطراب بسیار زیادی در مورد آن داشتیم. با این وجود به خوبی می‌دانستیم که اتفاق مذکور بهترین شانس مایا محسوب می‌شود تا شاید به زندگی طبیعی برگردد و بتواند مانند دیگر انسان‌های سالم به صورت مستقل و بدون کمک گرفتن از دیگران راه برود».

خانم تیسدِیل اظهار داشت که به جز راه رفتن، این عمل جراحی همچنین دیگر کیفیت‌های زندگی مایا را هم ارتقا داد تا او در نهایت بتواند یک زندگی طبیعی را دنبال کند.

این دختربچه ۴ ساله هم اکنون می‌تواند بدون آنکه در ناحیه ستون فقرات و پاها احساس درد کند، در هنگام شب به راحتی بخوابد و اتفاقی مانند اسپاسم و سفت شدگی عضلات را تجربه نکند. مادر او گفت: «او تا پیش از این از درد شدید نیمه‌های شب چند بار از خواب بیدار می‌شد».

خانم تیسدِیل توضیح داد که حتی اگر این اتفاق می‌افتاد که دخترش تا پایان عمر نتواند بدون کمک گرفتن از دیگران راه برود، باید گفت که این عمل جراحی با موفقیت کامل انجام شد و این روش بهترین درمان برای مایا بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا