چطور خنده واقعی و غیرواقعی را در افراد تشخیص دهیم؟ (+فیلم)

تحلیل‌های صوتی صورت گرفته روی صدای خنده‌ها نشان داد خنده‌های واقعی معمولا در سطح بالاتر و با صدای بلندتر صورت می‌گیرد.

موبنا – برخی خنده‌ها واکنش واقعی به خنده‌دار بودن یک موضوع هستند. بعض دیگر از انواع خندیدن غیرواقعی است و یک رفتار اجتماعی یا از روی عادت محسوب می‌شود. با این وجود نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است مردم در بیشتر مواقع می‌توانند خنده‌های واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهند و فارغ از تفاوت‌های فرهنگی و عکس‌العمل‌های مختلف اطرافیان، به خوبی قادر به تشخیص خنده‌های واقعی هستند.

محققان در نخستین مطالعه علمی با این موضوع، ۸۸۴ نفر را از ۲۱ فرهنگ مختلف در ۶ نقطه متفاوت جهان برگزیدند و بر این اساس داوطلبان در مناطق جغرافیایی مختلف، از پرو گرفته تا کره جنوبی در این مطالعه شرکت کردند تا بر اساس موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند خنده واقعی، خود به خودی و خنده‌های غیرواقعی را از یکدیگر تشخیص دهند. این افراد در گروه سنی دانشجو قرار داشتند. بر اساس مطالعه جدید مشخص شد نزدیک به دوسوم افرادی که به صدای خنده‌ها از فرهنگ‌های مختلف گوش دادند به راحتی موفق شدند تفاوت میان آنها را اعلام کنند و گروه تحقیقاتی با انتشار گزارش نهایی آن در آخرین شماره از نشریه «علوم روانشناسی» این مسئله را ثابت کرد که مردم می‌توانند واقعی بودن یا غیرواقعی بودن خنده‌ها را به راحتی دریابند.

چطور خنده واقعی و غیرواقعی را در افراد تشخیص دهیم؟ (+فیلم)

تحلیل‌های صوتی صورت گرفته روی صدای خنده‌ها نشان داد خنده‌های واقعی معمولا در سطح بالاتر و با صدای بلندتر صورت می‌گیرد. همچنین مشخص شد ویژگی‌های مشابه در گریه‌های ناشی از درد یا ترس هم به همین شکل مشاهده می‌شود. با این توضیح دانشمندان دریافتند خندیدن بیشتر یک پاسخ احساسی و ابتدایی اولیه انسان است که در او ظاهر می‌شود. با این حال، یک خنده دروغین و غیرواقعی پاسخ عمدی است که معمولا پس از صحبت‌های یک شخص یا مشاهده یک واقعیت بروز می‌کند.

این بررسی‌های دقیق ثابت کرد که برخلاف تفاوت‌های فرهنگی، مردم به طور کلی یک نوع خنده را درک می‌کنند که نشان می‌دهد خندیدن و قهقهه زدن یک رفتار جهانی و عمومی بین همه انسان‌ها است.

دکمه بازگشت به بالا