چرا بیشتر نوزادان ساعت ۴ صبح متولد می‌شوند؟

بررسی ها نشان داده است بخش اعظم تولدهای صورت گرفته در سراسر جهان بین ساعت ۰۱:۰۰ تا ۰۷:۰۰ بامداد گزارش شده است.

موبنا – نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داد ۴ صبح زمانی است که در زایمان‌های طبیعی بیشتر نوزادان آن زمان متولد می‌شوند و نکته جالب اینجاست که در بریتانیا این اتفاق بیشتر صورت می‌گیرد. این در حالی است که بخش اعظم تولدهای صورت گرفته در سراسر جهان بین ساعت ۰۱:۰۰ تا ۰۷:۰۰ بامداد گزارش شده است.

در حالی که بیشتر زایمان‌های از نوع سزارین با برنامه‌ریزی قبلی در هنگام صبح صورت می‌گیرد، ولی بررسی‌های میدانی نشان داده است زایمان‌های طبیعی در بیشتر موارد حدود نیمه شب اتفاق می‌افتد. کارشناسان بر این اساس دریافتند بیش از ۷۰ درصد زایمان‌ها در خارج از ساعات کاری صورت می‌گیرد.

محققان دانشگاه پزشکی لندن به منظور دستیابی به این اطلاعات بیش از ۵ میلیون تولد بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی را به دقت مورد بررسی انجام دادند و نتایج حاصل از آن را تحلیل کردند. محققان انگلیسی توضیح دادند زایمان‌های نیمه‌شب میتواند پیامدهایی را برای ماماها و پزشکان به همراه داشته باشد بر اساس نتایج جدید مشخص شده است تنها ۲۸ درصد تولد نوزادان در ساعت‌های کاری بین ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ رخ می‌دهد.

چرا بیشتر نوزادان ساعت ۴ صبح متولد می‌شوند؟

از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد الگوهای تولد نوزاد تفاوت‌های فراوانی را پیش روی خود دید که عامل اصلی این اتفاق تمایل بیشتر مردم به زایمان سزارین و زودتر از موعد بود. پروفسور «آلیسون مک‌فارلِین» مدیر تحقیقات داشگاه لندن در این خصوص توضیح داد «روند فعلی در مداخله زایمان در هنگام تولد ممکن است در جهت عکس حرکت کند».

پروفسور مک‌فارلین اظهار داشت با افزایش تعداد زایمان‌های پیش از موعد احتمال تولد نوزادان در نیمه شب افزایش یافته است و این اتفاق افزایش زایمان‌های سزارین پیش از برنامه‌های قبلی را باعث شده است. با این وجود باید توجه داشت بخش اعظم زایمان‌های سزارین برای نخستین ساعات صبح برنامه‌ریزی می‌شوند.

دکتر «پیتر مارتین» از محققان برجسته دانشگاه لندن که بخشی از مدیریت این گروه تحقیقاتی را برعهده داشت اعلام کرد که برای تولد بیشتر نوزادان در ساعت ۴ صبح دلایل فراوان مطرح شده است و موارد مختلف می‌تواند در زایمان‌های خود به خودی و طبیعی در نیمه شب اثرگذار باشد. او گفت: «اجداد ما در گروه‌های زندگی می‌کردند که در طول روز بسیار فعال بودند و به صورت پراکنده و دور از هم می‌زیستند. این افراد در هنگام شب گرد هم می‌آمدند و از زمان تاریکی شب کنار هم بودند. بنابراین این احتمال وجود داشته است که در آن زمان به زن‌های باردار کمک می‌شد در هنگام شب وضع حمل کنند تا مراقب بیشتری از مادر و نوزاد صورت گیرد».

چرا بیشتر نوزادان ساعت ۴ صبح متولد می‌شوند؟

با این وجود هنوز به درستی مشخص نشده است که چرا طی چند دهه گذشته میزان تولدهای طبیعی در روز کریسمس یا عید پاک ۷ درصد کاهش داشته است.

«سین سولیوان» از کالج سلطنتی علوم مامایی بر ای باور است که به کمک تحقیقات جدید می‌تواند برای سازماندهی کارکنان خود در ساعت‌های غیرکاری و زایمان‌های نیمه شب کمک کند و در این میان برخی خدمات فردی نیز برای الگوهای تولد در مناطق محلی لازم به نظر می‌رسد.

او اظهار داشت فعالیت ماماها فرآیندی بیش از تولد نوزاد را شامل می‌شود و او می‌بایست مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان، تغذیه نوزاد، سلامت روانی مادر و … را هم در نظر بگیرد. دکتر سولیوان گفت: «هرگونه برنامه‌ریزی برای تولد نیمه شب نوزادان می‌بایست این مسائل را هم تحت پوشش قرار دهد».

چرا بیشتر نوزادان ساعت ۴ صبح متولد می‌شوند؟

«الیزابت دوف» مشاور ارشد سیاستگذاری انجمن NCT انگلستان بر این باور است که مطالعه جدید برای فهم دقیق علت تولد بیشتر نوزادان در ساعت ۴ صبح به ما نشان می‌دهد که والدین هیچ گونه نگرانی در مورد زمان تولد فرزند خود ندارند و البته این مسئله هم به خوبی نمایان شده است که ساعت زایمان هیچ تاثیری روی سلامت مادر و فرزند برجا نمی‌گذارد.

او توضیح داد: «این مسئله نگران کننده به نظر می‌رسید که زایمان‌های طبیعی خارج از ساعات کاری و پیش از زمان‌بندی‌های از قبل تعیین شده می‌تواند سلامت نوزاد یا مادر را به خطر بیاندازد. زیاد باید توجه داشت بین ساعت‌های ۰۱:۰۰ تا ۰۷:۰۰ بامداد که تولد بیشتر نوزادان صورت می‌گیرد، متخصصان و کارمندان اصلی در بیمارستان حضور ندارند و همین مسئله می‌تواند نگرانی‌هایی را در مورد سلامت کودک و مادر به همراه داشته باشد. ولی باید توجه داشت که در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد و بررسی‌ها نشان داده است تمامی نوزادانی که در این بازه زمانی متولد می‌شوند به همراه مادران خود با مشکل پزشکی یا درمانی مواجه نشده‌اند».

چرا بیشتر نوزادان ساعت ۴ صبح متولد می‌شوند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا