نرم افزار تشخیص فتوشاپ بودن عکس

شرکت سازنده و توسعه‌دهنده برنامه فتوشاپ در پی استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص عکس‌های دستکاری شده است.

موبنا – ابزارهای مدرن مانند فتوشاپ که توسط شرکت “ادوبی”(Adobe) توسعه یافته، به ویرایشگران اجازه می‌دهد عکس‌ها را به تکامل برسانند.

همه می‌دانیم عکس‌هایی مانند شنای کوسه در خیابان‌ها پس از وقوع طوفان، یا انسان‌های معلق و در حال پرواز جعلی است، اما گاهی دستکاری هوشمندانه تصاویر می‌تواند رسانه‌های خبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی را فریب دهد.

تا زمانی که متوجه نشویم که آنها جعلی هستند، این تصاویر به صورت ویروسی پخش می‌شوند و تقریبا غیرممکن می‌شود که همه بفهمند تصویری که به اشتراک گذاشته، جعلی بوده است.

“ادوبی” از استعداد فتوشاپ در توسعه اخبار جعلی آگاه است و در حال کار بر روی یک سیستم هوش مصنوعی است که بتواند این تصاویر را شناسایی کند.

به عبارت دیگر، سازنده فتوشاپ در حال استفاده از فناوری یادگیری ماشین است تا معلوم شود که یک تصویر، فتوشاپ شده است یا خیر.

این شرکت می‌گوید: استفاده از هوش مصنوعی برای پیدا کردن تصاویر جعلی راهی برای کمک به افزایش اعتماد و صحت اخبار در رسانه‌های دیجیتال است.

این برنامه به فیسبوک و گوگل که در حال تلاش برای مبارزه با اخبار جعلی هستند،  کمک خواهد کرد.

زمانی که یک شخص یک تصویر را تغییر دهد، تا وقتی با دقت پیکسل به پیکسل کار نکند، همیشه ردپا به جا می‌گذارد.

مشخصات و علامت‌ها می‌توانند به تشخیص یک تصویر اصلی کمک کنند و برنامه‌های کنونی می‌توانند عواملی مانند روشنایی، توزیع نویز و لبه‌ها را در سطح پیکسل، برای یافتن تناقضات بررسی کنند.

برای مثال، اگر یک رنگ کمی کمرنگ باشد، برنامه‌های شناسایی می‌توانند آن را تشخیص دهند. اما “ادوبی” ادعا می‌کند که می‌تواند سیستم هوش مصنوعی ابداع کند که علایم دستکاری را سریع‌تر و به شکل قابل اطمینان‌تر پیدا کند.

این سیستم هوش مصنوعی به دنبال سه نوع دستکاری می‌گردد: کپی پوشش، ترکیب و حذف.

کپی پوشش(کپی-حرکت) زمانی است که اشیا در یک تصویر کپی می‌شوند، مانند کپی کردن یک جمعیت برای اینکه جمعیت حاضر در تصویر، بیشتر به نظر برسد.

ترکیب این است که در آن، شخص دو عامل از دو تصویر متفاوت را در یک تصویر در کنار هم قرار می‌دهد، مانند کوسه‌های فوق‌الذکر در خیابان که از یک عکس دیگر برداشته شده‌ و در عکس خیابان قرار داده شده است.

روش حذف هم که از نامش پیداست چه کاری در آن انجام می‌شود.

تیم “ادوبی” همراه با محققان دانشگاه مریلند، با استفاده از روش یادگیری ماشین، دهها هزار تصویر جعلی را برای آموزش هوش مصنوعی به آن تحویل دادند.

نرم افزار تشخیص فتوشاپ بودن عکس

این تیم، هوش مصنوعی را آموزش داد تا نوع دستکاری مورد استفاده در یک تصویر را تشخیص دهد و نقطه تغییر یافته عکس را نشان دهد.

“ادوبی” می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند این کار را در عرض چند ثانیه انجام دهد.

هوش مصنوعی از دو روش برای شکار دستکاری عکس‌ها استفاده می‌کند. اول به دنبال تغییرات در رنگ‌های قرمز، سبز و آبی در هر پیکسل می‌گردد. همچنین نویز، تغییرات تصادفی رنگ‌ها و روشنایی ناشی از حسگر دوربین یا دستکاری نرم‌افزاری را بررسی می‌کند.

الگوهای نویز اغلب برای دوربین‌ها یا عکس‌ها منحصر به فرد هستند، بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند تناقضات را به خصوص در تصاویر ترکیبی تشخیص دهد.

“ادوبی” یادآور می‌شود که این تکنیک‌ها کامل نیستند، هرچند که آنها امکانات و گزینه‌های بیشتری برای تشخیص دستکاری دیجیتالی را فراهم می‌کنند و به طور موثر به سوالات مربوط به اصالت تصاویر پاسخ می‌دهند.

تیم توسعه می‌گوید که ممکن است هوش مصنوعی را برای بررسی انواع دیگر اختلالات، مانند تراکم ناشی از اینکه یک فایل چندین بار ذخیره شده، به کار گیرد.

با این حال، این سیستم هوش مصنوعی تبدیل به یک محصول کامل، یک راه طولانی در پیش دارد. فتوشاپ بدون شک یک ابزار فوق‌العاده برای اصلاح تصاویر و ایجاد یک تصویر به یاد ماندنی است، اما برخی از آن نادرست استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد “ادوبی” می‌خواهد یک پادزهر قوی ارائه دهد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا