۲۵ نکته برای ارسال رزومه شغلی

رزومه نویسی و و آماده سازی فایل رزومه کاری همواره جز مواردی است که برای بسیاری از افراد جویای کار، دشوار محسوب می شود.

موبنا – این در حالی است که شما قبل از اینکه به جلسه استخدام خود برسید، بایستی بتوانید روزمه ای خوب و مجاب کننده را برای شرکت ارسال کنید.

در این مقاله آکادمی فروش در یک همکاری مشترک با استارت آپ “باهمتا” و همچنین وبسایت “استخدام” برخی از نکات و ریزه کاری هایی را که برای نوشتن یک رزومه مورد نیاز است را جمع آوری کرده ایم. با توجه به اینکه براساس تحقیقات انجام شده متوسط مدت زمانی که طرف مقابل برای خواندن رزومه شما وقت می گذارد بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه است. به همین دلیل ارزش خواهد داشت حتی اگر چند روز هم وقت صرف نوشتن رزومه خود کنید.

 

در ادامه ۲۵ نکته برای ارسال رزومه شغلی را در اختیار شما قرار می دهیم تا هر زمان که خواستید رزومه خود را برای شرکتی بفرستید، شانس پذیرش خود را افزایش دهید.

۱- فایل Word نفرستید. معمولا نویسنده از Microsoft Word برای نوشتن رزومه‌ی خود استفاده می‌کند و همان فایل را می‌فرستد. این فایل‌ها از فونت هایی استفاده می‌کنند که به همراه فایل فرستاده نمی‌شوند و بیننده‌ی فایل ممکن است نتواند فایل را به همان شکلی که ساخته شده ببیند. رزومه‌ی خود را به شکل فایل PDF و یا  HTML (که روی سایت خودتان است) بفرستید.

۲- پیوست را فراموش نکنید. گاهی ایمیلی دریافت می‌شود که نوشته شده رزومه‌ به پیوست ارسال می‌گردد، ولی ایمیل هیچ پیوستی ندارد. حتما به یاد داشته باشید که فایل رزومه خود را پیوست کنید.

۳- نام فایل رزومه، نام خودتان باشد. معمولا به این ترتیب است که گیرنده‌ی رزومه‌ها، همه را در یک پوشه ذخیره می‌کند. برای همین بهتر است نام فایل، نام خودتان باشد تا در میان پوشه‌ی فایل‌ها به سادگی پیدا شود.

۴- متن ایمیل کلیشه‌ای نباشد. در ایمیل ارسالی خود چیزی از خودتان بنویسید. نشان دهید که می‌توانید یک پاراگراف بنویسید. اینکه تنها بگویید رزومه‌ی شما پیوست شده است، نشان نمی‌دهد که شما علاقه ای به کار در آن شرکت دارید.

۵- داخل رزومه، اطلاعات تماس خود را بگذارید. گاهی رزومه‌ها چاپ می‌شوند و جداگانه بررسی می‌شوند. بهتر است که اطلاعات تماس شما شامل ایمیل و تلفن همراه در آن نوشته شده باشد تا ساده‌تر بتوان با شما تماس گرفت.

۶- اگر ایمیل ندارید، رزومه هم نفرستید. مطمئن باشید اگر شخص دیگری به جای شما شما ایمیل را بفرستد، اصلا رزومه‌ی شما خوانده نخواهد شد.

۷- رزومه‌ی خود را به هر جایی نفرستید. به جای ارسال رزومه‌ برای تعداد زیادی از شرکت‌ها، ابتدا آنها را بررسی و مطالعه کنید. سپس تعداد محدودی که برای شما جذاب هستند و فکر می‌کنید می‌توانید در آنها ارزش ایجاد کنید را انتخاب و برای آنها با شناخت کامل از شرکت و محصولشان، پیشنهاد بفرستید.

۸- شرکت را بشناسید. اگر زمان کافی برای شناخت شرکت و محصولش قبل از ارسال رزومه نگذارید، زمان همه را تلف می‌کنید و نمی‌توانید متن خوبی هم در ایمیلی که می‌فرستید بنویسید.

۹- عکس روی رزومه نگذارید. عکس های پرسنلی بی روح هستند و روی برداشت خواننده اثر می گذارند.

۱۰- از قالب های آماده استفاده نکنید. متن رزومه‌ را خودتان بنویسید و هر چیزی که مهم است را در آن قرار دهید. نام، شماره موبایل (تنها یک شماره)، ایمیل (تنها یک ایمیل)، سال تولد و بقیه موارد.

۱۱- هر که هستید را با سربلندی بنویسید. هیچ کس مانند دیگری نیست و برای هر کسی کار مناسبی پیدا می شود. ولی اگر خودتان نباشید، به احتمال زیاد به کاری که مناسب شما نباشد می رسید. اگر می­خواهید معدل دانشگاهی را بنویسید، آن را واقعی بنویسید. از این نترسید که شاید فکر کنند در دانشگاه درس نخوانده است. معدل پایین دلیل‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد، شاید شخص علاوه بر درس، در فعالیت‌های دیگری هم مشغول بوده (کاری، ورزشی، هنری … ) یا شاید در درس هایی که بی ربط به رشته‌اش بوده اند نمره نیاورده، یا …

۱۲- رزومه را امضا نکنید.

۱۳- نخست پیشینه شغلی را بنویسید و در پایان پیشینه آموزشی.

۱۴- از آخرین موقعیت شغلی آغاز کنید. پیشینه‌ها را به ترتیب عکس تاریخ بنویسید یعنی نخست آخرین جایی که کار می کردید را بنویسید و سپس جای پیش از آن و …

۱۵- در هر شغلی که داشتید، فقط سِمَت خود را ننویسید بلکه آن چه در آن مدت انجام داده‌اید را بنویسید.

۱۶- رزومه را بروز کنید. رزومه باید در طول زمان ویرایش و کار های جدیدی که انجام داده‌اید افزوده شود. مهمتر از آن پاک کردن مواردی است که دیگر به درد رزومه شما با پیشینه‌ی شما نمی خورد. مثلا داشتن مدرک ICDL ممکن است برای یک شغل مناسب باشد ولی برای شغل دیگری مانند برنامه نویسی، نوشتن آن یک عامل بسیار منفی است چون برنامه نویس باید کار با نرم افزار های اولیه را بلد باشد.

۱۷- در زیر رزومه تعهد راستگویی ندهید. اگر راست نمی­گویید و آنچه نوشتید واقعی نیست، تعهد شما هم به هیچ دردی نمی­خورد.

۱۸- به دنبال گرفتن کار به هر قیمتی نباشید. هر دو طرف باید از این کار سود ببرند. هدف شرکت افزایش بهره وری و به دست آوردن سود بیشتر است و برای این کار می­خواهد نیروی مناسبی پیدا کند و حاضر است برای آن هم پول بدهد. شما هم شرکت را ارزیابی کنید. آیا جای مناسبی است؟ آیا مایه‌ی پیشرفت شما می‌شود؟ آیا حقوقی که به شما می‌دهد، برای گذران زندگی کافی است؟

۱۹- حتما دوره آزمایشی داشته باشید. این دوره برای هر دو طرف خوب است.

۲۰- به دنبال استخدام رسمی نباشید. استخدام رسمی که شخصی تا پایان عمر باید برای یک شرکت کار کند و شرکت هم باید تا پایان دوره کاری حقوق شخص را بدهد، ‌نه مایه‌ی پیشرفت شماست، نه شرکت. در همکاری، و هر قرارداد دیگری، هر دو طرف باید سود ببرند.

۲۱- قالب نوشته بسیار ساده باشد. چند پاراگراف که با فاصله از هم جدا شده اند و در هر کدام توضیحات کافی آمده باشد بسیار خوب است. نیاز به هیچ کادری نیست. همه چیز را با فاصله از هم جدا کنید. اگر خیلی اصرار داشتید، تنها بخش‌های اصلی را با یک خط نازک از هم جدا کنید. رنگ هم به کار نبرید، چون احتمالا به شکل سیاه و سفید چاپ ‌می‌شود.

۲۲- همیشه به دنبال بهترین جا برای کار و پیشرفت باشید. نگران این نباشید که اگر در دوره آزمایشی به نتیجه نرسیدید، دوباره باید به دنبال کار بگردید. به این فکر کنید که حتما می­توانید کار بهتری پیدا کنید.

۲۳- پیش از پیدا کردن کار جدید، شغل قبلی را ترک نکنید. چون در فشار مالی قرار می­گیرید و مجبور خواهید شد به هر چیزی تن دهید.

۲۴- ایمیل های قبلی را که به شرکتی فرستاده‌اید، به شرکت‌های دیگر فوروارد نکنید. همچنین در یک ایمیل رزومه خود را به همه شرکت‌ها نفرستید و برای شرکت‌هایی که مد نظرتان هست، ایمیل جداگانه و اختصاصی بنویسید.

۲۵- غلط املایی نداشته باشید. به هیچ وجه، به هیچ وجه، به هیچ وجه فینگیلیش هم ننویسید.

در پایان، برای متن رزومه‌ و ایمیلی که می فرستید، زمان کافی بگذارید و از چند نفر بازخورد بگیرید. این نخستین آشنایی شرکت با شماست و می‌تواند اثر مهمی در ادامه‌ی راه داشته باشد.

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا