تراشه‌ای برای هدایت پهپادهای مینیاتوری

پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی، تراشه‌ای ابداع کرده‌اند که برای هدایت پهپادهای بسیار کوچک هم کاربرد دارد.

موبنا – شاید تاکنون، پهپادهای بسیاری را دیده باشیم که به زنبور شباهت دارند اما باید ایده‌ای برای هدایت اینگونه پهپادها وجود داشته باشد.
دانشمندان دانشگاه “ام.آی.تی”(MIT)، تراشه‌ای موسوم به “ناوین”(Navion) ابداع کرده‌اند. این تراشه آنقدر کوچک است(حدود ۰.۰۳ اینچ مربع) که می‌توان آن را در پهپادی به اندازه یک زنبور قرار داد و آنقدر از نظر نیرو کارآمد است که می‌تواند در هر ثانیه، تصاویر ثبت شده با دوربین را در ۱۷۱ قاب قرار دهد.
پژوهشگران ام.آی.تی، با به حداقل رساندن میزان داده‌های ذخیره شده در ناوین، قدرت ذخیره آن را به حداکثر رساندند. این تلاش‌ها، حافظه لازم را از دو مگابایت به ۰.۸ مگابایت می‌رساند.
“کارامان”(Karaman)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شاید بتوان این تراشه را در ربات‌های کم انرژی بسیار کوچک یا پهپادهای بسیار سبک بکار برد تا به این ترتیب، برای ماه‌ها از یک باتری استفاده کنند.
البته، هدف پژوهشگران این پروژه، به وسایل نقلیه هوایی محدود نمی‌شود. نخستین تمرکز آنها، بر آزمایش این تراشه در یک خودروی مینیاتوری نادر است که یک پهپاد و یک مینی پهپاد، آن را دنبال می‌کنند.
به گفته پژوهشگران، این تراشه حتی می‌تواند در نانوپهپادهایی به کوچکی یک ناخن قرار گیرد تا به هدایت این ابزار به خصوص از راه دور و در مناطق دور از دسترس کمک کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا