ساخت کیبوردی که مانند کاغذ مچاله می‌شود!

مهندسان کره‌ای موفق به ابداع یک صفحه کلید فوق منعطف شده‌اند که حتی می‌توان آن را مثل کاغذ مچاله کرد.

موبنا – در حالی که امروزه صفحه کلیدهای قابل حملی وجود دارند که می‌توان آنها را رول کرد، اما باز هم کمی جاگیر هستند. گاهی اوقات شما فقط می‌خواهید یک چیز را مچاله کنید و آن را در جیب خود بگذارید. فناوری جدیدی که توسط دانشمندان کره جنوبی ابداع شده، به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی این کار را انجام دهید، ضمن اینکه این صفحه کلید ارزان هم هست.

یک نمونه اولیه از این صفحه کلید فوق منعطف توسط یک تیم تحت رهبری “کیمین سون” از دانشگاه “چانگ-انگ”، “جی سیک کیم” از دانشگاه ملی “کیونگ‌پوک” و “کی سان سون” از دانشگاه “سجونگ” ساخته شد.

این صفحه کلید شامل یک ورق مسطح از لاستیک سیلیکون اکوفلکس(پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر) است که در آن، نانولوله‌های کربنی پیزومقاومتی تعبیه شده است.

اثر پیزومقاومتی تغییر مقاومت الکتریکی یک نیمه هادی یا فلز در هنگامی است که نیروی مکانیکی به آن اعمال می‌شود. در مقایسه با اثر پیزوالکتریکی، اثر پیزومقاومتی باعث تغییر در مقاومت الکتریکی، و نه پتانسیل الکتریکی می‌شود.

هنگامی که کاربر یکی از کلیدهای مربعی شکل صفحه کلید را فشار می‌دهد، فشار انگشتش مقاومت الکتریکی نانولوله‌ها را تغییر می‌دهد.

از یک شبکه عصبی مصنوعی برای آموزش صفحه کلید به منظور شناسایی حرف یا عدد مورد نظر بر اساس مکان تغییر مقاومت‌ها استفاده شده است.

طبق گفته دانشمندان، آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این صفحه کلید از نظر عملکرد، انعطاف‌پذیری، قابلیت دسترسی و هزینه در مقایسه با سایر مدل‌های قابل حمل برتر است.

اگر این محصول به تولید انبوه برسد، هر صفحه کلید تنها ۱ دلار قیمت خواهد داشت.

این تحقیق اخیرا در مجله ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا