طوفان گسترده مریخ و ابهام در سرنوشت کاوشگر ناسا

کاوشگر مریخ‌نورد ناسا که مدتی است گرفتار طوفان گرد و خاک در سیاره سرخ شده، همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد.

موبنا – شرایط به دلیل طوفان گرد و غبار در مریخ برای مریخ‌نورد “آپورچونیتی” ناسا ناخوشایند شده، چرا که این طوفان رسما سراسر سیاره سرخ را به تسخیر درآورده است.

اکنون بیش از یک هفته است که به رغم تلاش‌های مکرر شبکه فضای عمیق ناسا(DNS) برای یافتن یک سیگنال، بخش کنترل ماموریت نتوانسته تماسی با این کاوشگر برقرار کند.

در عین حال، گرد و غبار مانع از رسیدن نور خورشید به این مریخ‌نورد شده تا نتواند شارژ شود و شانس بقای آن به شدت کاهش پیدا کرده است.

طوفان گرد و غبار مریخ، که در ابتدای ماه مارس توسط مدارگرد MRO شناسایی شد، به شدت در حال گسترش است و هم‌اکنون سراسر این سیاره را دربرگرفته است.

حتی کاوشگر “کنجکاوی”(Curiosity) ناسا نیز با وجود اینکه در نقطه مقابل “آپورچونیتی” در سیاره مریخ قرار دارد، افزایش قابل توجهی در میزان گرد و غبار مشاهده کرده است و میزان تاری و کاهش سطح نور بر اثر گرد و خاک به سطح ۸ از ۹ رسیده است.

طوفان گسترده مریخ و ابهام در سرنوشت کاوشگر ناسا

در مقابل، گرد و غبار در اطراف “آپورچونیتی” بسیار غلیظ است، به طوری که اندازه‌گیری دقیق آن حتی اگر کاوشگر فعال بود، ممکن نبود.

مهندسان ناسا در تاریخ ۱۳ ژوئیه تایید کردند که طوفان گرد و غبار، بسیار بزرگ است و تمام تماس‌ها با “آپورچونیتی” از بین رفته است و پنل‌های خورشیدی دیگر قادر به شارژ باتری‌های کاوشگر نیستند.

از آنجا که منبع قدرت “کنجکاوی” هسته‌ای است، در معرض خطر نیست. با این حال، آژانس فضایی آمریکا می‌گوید که طوفان منطقه اطراف “آپورچونیتی”، آن را به اندازه کافی گرم نگه می‌دارد و ممکن است زمانی که طوفان فروکش می‌کند، دوباره فعال شود. هرچند کسی نمی‌داند طوفان چه زمانی پایان می‌پذیرد.

ناسا می‌گوید این طوفان در همان مقیاسی است که توسط مدارگرد “وایکینگ ۱” در سال ۱۹۷۷ دیده شد، اما بزرگای آن به اندازه طوفان سال ۲۰۰۷ که “آپورچونیتی” قبلا با آن مواجه شده، نیست.

پراکندگی طوفان کنونی بیشتر از دو طوفان قبلی است و علیرغم اینکه احتمال می‌رود “آپورچونیتی” نتواند سر سالم از این طوفان به در ببرد، دانشمندان ناسا آن را فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد سیستم آب و هوای مریخ می‌دانند که می‌تواند ابرهای گرد و غباری با ارتفاع ۶۰ کیلومتری به پا کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا