کنترل ربات‌ها با سیگنال‌های مغز و حرکات دست (+ویدئو)

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”، سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند که امکان کنترل ربات‌ها را با استفاده از سیگنال‌های مغز و حرکات دست انسان فراهم می‌کند.

موبنا – فناوری رباتیک، کاربردهای بسیاری دارد اما اجرای آن، نیازمند برنامه‌ریزی خاصی مبتنی بر روش ارتباط انسانی است.
پژوهشگران دانشگاه “ام.‌آی.‌تی”(MIT)، روشی برای کنترل مستقیم ربات‌ها ابداع کرده‌اند که در آن از حرکات دست و امواج مغز انسان استفاده می‌شود.
این گروه پژوهشی موفق شدند نیروی سیگنالهای مغزی موسوم به “احتمالات مربوط به خطا” (ErrPs) که هنگام مشاهده خطا، به طور طبیعی رخ می‌دهند، مهار کنند.
این سیستم، فعالیت مغز فردی که در حال مشاهده یک کار رباتیک است، بررسی می‌کند و در صورت بروز خطا، فعالیت ربات متوقف می‌شود تا کاربر بتواند آن را اصلاح کند. این کار توسط رابطی انجام می‌شود که فعالیت عضلات را اندازه می‌گیرد و شخص برای انتخاب گزینه درست، از حرکات دست استفاده می‌کند.
پژوهشگران در یک آزمایش، از ربات شرکت “ریتینک رباتیکز” (Rethink Robotics) موسوم به “باکستر” (Baxter) استفاده کردند. باکستر با نظارت انسان توانست انتخاب‌های درست خود را از ۷۰ درصد ، به ۹۷ درصد برساند. از آنجا که این سیستم می‌تواند با افرادی که پیشتر با آنها برخوردی نداشته کار کند، ممکن است سازمان‌ها بتوانند بدون نیاز به آموزش سیستم در مورد کاربران جدید، از آن استفاده کند.

“جوزف دلپرتو”(Joseph DelPreto)، نویسنده ارشد این پروژه گفت: این ابداع، از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا برخلاف شیوه قدیمی مدیریت رباتیک، نیازی نیست کاربران، طبق یک روش از پیش تعیین شده عمل کنند. این سیستم، خود را با کاربر تطبیق می‌دهد و به این ترتیب، ارتباط رباتیک، شباهت بیشتری با ارتباط انسانی پیدا می‌کند.
توانایی کنترل ربات‌ها به صورتی که امکان مدیریت گروهی ربات برای انسان فراهم شود، برای افراد مسن یا کارگرانی که به اختلالات زبانی یا حرکتی مبتلا هستند، سودمند خواهد بود.
“دنیلا راس” (Daniela Rus)، ناظر این پروژه گفت: هدف ما این است که از جهان کنونی که در آن، انسان‌ها خود را با محدودیت‌های ماشینی تطبیق می‌دهند، خارج شویم. روش‌هایی از این دست نشان می‌دهند ابداع سیستم‌های رباتیک طبیعی‌تر، ممکن است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا