جدیدترین ربات آتش‌نشان ساخته شد (+عکس)

محققان دانشگاه “اوربرو”(Örebro) سوئد رباتی ساخته‌اند که به دل آتش می‌زند و نقشه‌ای از محل حریق برای آتش‌نشانان فراهم می‌کند.

موبنا – قبلا ربات‌هایی را دیده‌ایم که برای کمک در زمان آتش‌سوزی ساخته شده‌اند، اما ربات ابداعی محققان دانشگاه “اوربرو” سوئد موسوم به SmokeBot کمی متفاوت است.
این ربات که توسط یک کنسرسیوم اروپایی تحت رهبری دانشگاه “اوربرو” سوئد طراحی شده، در نظر دارد برای انجام مأموریت‌های شناسایی در ساختمان‌های آتش گرفته پر از دود که دید را محدود می‌کند و ایجاد نقشه‌هایی که آتش‌نشانان را راهنمایی می‌کند، استفاده شود.
SmokeBot در شکل فعلی خود می‌تواند با استفاده از ترکیبی از دوربین‌های حرارتی استریو، دوربین ۳ بعدی راداری و لیدار(LiDAR) (تشخیص و تصحیح نور) قادر به دیدن در دود متراکم است.
تصاویر و دیگر داده‌ها در زمان واقعی به یک اپراتور انسان که کنترل آن را از طریق اتصال به اینترنت در اختیار دارد، در خارج از ساختمان منتقل می‌شود.
اگر ربات تماس با اپراتور را از دست بدهد، به طور خودکار به مکان قبلی خود بازمی‌گردد تا به اینترنت دسترسی داشته باشد و ارتباط مجددا برقرار شود.

جدیدترین ربات آتش‌نشان ساخته شد (+عکس)

SmokeBot همچنین به سنسورهای گاز با پهنای باند بالا مجهز است که قادر به تشخیص نوع، دما و غلظت گازهای موجود در ساختمان است و با استفاده از این داده‌ها، اگر خطر انفجار وجود داشته باشد، می‌تواند به آتش‌نشانان هشدار دهد.
با این حال، قبل از اینکه این ربات بتواند به طور عمومی مورد استفاده قرار بگیرد، نیاز به کمی افزایش سرعت دارد. در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا اطلاعات کافی را جمع‌آوری کند، که طراحان آن می گویند زمانی طولانی برای نجات مردم از آتش است.
گفته می‌شود این ربات علاوه بر کمک به نجات افراد گیر افتاده در حریق، ممکن است کاربردهای دیگری نیز داشته باشد.
پروفسور “آشیم لیلینتال” سرپرست این پروژه می‌گوید: یکی دیگر از زمینه‌های بالقوه‌ای که این ربات می‌تواند در آن سودمند باشد، کشاورزی است. در این حوزه تقاضا برای ربات‌هایی وجود دارد که بتوانند در گرد و خاک دید داشته باشند. سنسورهای گاز نیز برای اندازه‌گیری انواع مختلف آلاینده‌های گازی استفاده می‌شوند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا