افزایش اعتراضات به فروش فناوری تشخیص چهره «آمازون» به پلیس

در پی اعلام فروش فناوری تشخیص چهره “آمازون” به پلیس و سازمان‌های مجری قانون، اعتراضات نسبت به این اقدام افزایش یافته است.

موبنا – در پی اعلام استفاده دولت بریتانیا از فناوری تشخیص چهره شرکت “آمازون” ، افراد بسیاری از این شرکت درخواست کردند از ارائه فناوریهای مشابه به دولت و مجریان قانون در آمریکا خودداری کند.

این موضوع، نخستین بار در ماه مه، توسط “اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا”(ACLU) مطرح شد. این اتحادیه، با انتشار مجموعه‌ای از اسناد و ایمیل‌ها اعلام کرد که شرکت آمازون، نه تنها در حال فروختن فناوری تشخیص چهره خود به سازمان‌های مجری قانون این کشور است، بلکه منابع شرکت را برای کمک به استقرار این سیستم به آنها ارائه می‌دهد.

نخستین و تنها بیانیه آمازون در مورد این موضوع، پاسخ مختصری از سوی یکی از سخنگویان این شرکت بود که مضمون آن، بدین قرار است: امروز، اگر فناوری‌های جدید مورد استفاده غیر قانونی قرار گیرند، بر کیفیت زندگی، اثر منفی خواهند داشت زیرا ممکن است برخی افراد از آن‌ها سوء‌استفاده کنند.

جدیدترین واکنش نسبت به این موضوع، توسط شعبه دیگر اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا در واشنگتن صورت گرفته است. قرار است این اتحادیه، تقاضایی با امضای بیش از ۱۵۰ هزار شهروند، نامه‌ای از سوی تقریبا ۷۰ سازمان گوناگون در سراسر کشور و احتمالا نامه‌ای با امضای ۱۷ سهامدار را به شرکت آمازون ارائه دهد. همه نامه‌ها، از این شرکت تقاضا دارند از فروختن فناوری تشخیص چهره به دولت و سازمان‌های مجری قانون خودداری کند.

“شانکار نارایان” (Shankar Narayan) از اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا در واشنگتن می‌گوید: اگر آمازون، این سیستم قوی را در اختیار سازمان‌های دولتی بگذارد، حقوق مهاجران، جوامع رنگین پوست، معترضان و دیگر افراد به خطر خواهد افتاد. آمازون باید به صدای جوامع گوش دهد و به جای ایجاد یک زیرساخت نظارتی برای دولت، از آزادی شهروندی مردم محافظت کند.

جالب‌ترین بخش این اقدام جدید، فشار سهامداران آمازون است. با این که این نامه خاص، موضوعاتی در مورد آزادی‌های شهروندی، حریم خصوصی و اعتماد مطرح کرده اما ادعا می‌کند که ممکن است مشکل پیش آمده، بر قیمت سهام این شرکت، اثر منفی داشته باشد.

سهامداران آمازون در نامه‌ای به “جف بزوس”، مدیرعامل شرکت آمازون نوشتند: تجربه و بررسی‌های اخیر در مورد فیس‌بوک نشان می‌دهد که ممکن است مشکلات جدید و تاثیر زیانبار آنها بر جوامع، ارزش شرکت را زیر سوال ببرد.

با وجود مخالفت‌های صورت گرفته در آمریکا و انگلستان، چین در استفاده از فناوری تشخیص چهره در بخش‌های دولتی، سبقت گرفته است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا