پردازنده‌های اینتل همچنان گرفتار مشکلات امنیتی

گزارش‌ها حاکی است که تراشه و پردازنده‌های اینتل بار دیگر گرفتار آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی شده‌اند.

موبنا – مدت‌هاست که ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی اسپکتر و ملت داون کشف شده در پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت اینتل که از سال ۱۹۹۵ به بعد وجود داشته و باعث شده هکرها به اطلاعات ذخیره شده برروی حافظه رایانه‌ها دسترسی پیدا کنند، مورد بحث‌های فراوانی قرار گرفته است.

این ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی در پردازنده‌های اینتل به‌گونه‌ای بوده است که به هکرها اجازه می‌داده علاوه بر سرقت کلمات و رمز عبور کاربران، تمامی اطلاعات ذخیره شده موجود بر حافظه، پردازنده رایانه و گوشی‌های همراه را به سرقت برده و از آن سوءاستفاده کنند و این سطح از دسترسی موجب می‌شد به تراشه‌های دیگری همچون ای ام دی و ای آر ام نیز دسترسی یابند.

حالا به تازگی آسیب‌پذیری جدیدی تحت عنوان Lazy State در تراشه‌های پردازنده اینتل کشف شده است که به وسیله آن هکرها می‌توانند اطلاعات کاربران را استخراج کرده و مورد سوءاستفاده قرار دهند. این ضعف امنیتی در اصل به هکرها اجازه می‌دهد رمزگذاری نرم‌افزارها را صرف نظر از نوع سیستم عامل استخراج کنند. البته این در حالیست که گزارش شده است پردازنده‌های ساخت شرکت AMDتحت تأثیر Lazy State قرار نمی‌گیرند.

بنابراین طبق اخبار منتشر شده، تمامی پردازنده‌های سری Core اینتل گرفتار این نوع از آسیب پذیری جدید شده‌اند. برخی از نسخه‌های سیستم عامل ویندوز و لینوکس نیاز به انتشار به روزرسانی برای حل این مشکل امنیتی دارند، این در حالیست که برخی دیگر از این نسخه‌های سیستم عامل، وصله‌های امنیتی مخصوص برای این آسیب‌پذیری ارائه داده‌اند.

اینتل، یک شرکت تجهیزات رایانه‌ای در ایالات متحده آمریکاست که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپ‌ست، بلوتوث و حافظه‌های فلش، انواع ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانه‌های نهفته فعالیت می‌کند.

ارزش سهام اینتل از زمانی که خبر ضعف‌های امنیتی اسپکتر و ملت داون در فضای مجازی منتشر شد، کاهش شدیدی پیدا کرد و این شرکت آمریکایی با مشکلات حقیقی و حقوقی متعددی نیز دست و پنجه نرم کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا